شناسهٔ خبر: 71686992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سید مقاومت؛ نماد جاودانه مبارزه با استکبار در امتداد مکتب اهل بیت(ع)

شهید سید حسن نصرالله با تلفیق شجاعت، هوشمندی و اتصال به ولایت فقیه، نرم‌افزار مقاومت را به جریانی جهانی بدل کرد. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدباقر ساعی‌ور،راز ماندگاری این سید شهید و تأثیر آموزه‌های او بر تمدن‌سازی اسلامی را واکاوی کردیم.

صاحب‌خبر -

این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفت‌وگو خاطرنشان کرد: شهید سید حسن نصرالله شخصیت بی بدیل و کم نظیری است. این شخصیت در عصر حاضر، نماد مقاومت، نماد تلاش برای مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل، نماد دفاع از مظلومین و نماد دفاع از فلسطین است. این شخصیت، متأثر از شخصیت های بزرگ تاریخ معاصر اسلام مانند شهید محمد باقر صدر، امام موسی صدر و امام خمینی رضوان الله تعالی علیهم، و امام خامنه ای مدّ ظله العالی است. شخصیت سید شهید، تربیت یافته مکتبی با این عظمت است؛ مکتبی که حوادث دنیا را محصور در مسائل شخصی نمی داند؛ بلکه تمدن ساز است. شخصیتی که عزّت اسلام و مسلمین را هم همیشه مدّ نظر قرار داده است.

وی افزود: برای شناخت بهتر از شخصیت این شهید بزرگ، باید عناصر تشکیل دهنده «نرم افزار مقاومت» را شناخت. یکی از عناصر این نرم افزار، عنصر «الاسلام یعلو و لا یُعلی علیه» است. یعنی مبارزه با سلطه غرب در جهان اسلام. یعنی مسلمین، بیدار بشوند و جریانات داخل خودشان را خودشان اداره کنند و سلطه استکبار و غرب را دفع و رفع نمایند.

استاد ساعی ور در ادامه بیان کرد: عنصر دوم از این نرم افزار، دفاع از ظلم ریشه داری است که بر مردم فلسطین و بومیان فلسطین شده است. رژیم غاصب اسرائیل، بیش از 70 سال این ظلم را با انواع غارت ها و تجاوزها و کشتارها و حتی کودک کشی انجام داده و ادامه داده است. نرم افزار مقاومت می گوید دفاع از فلسطین و آزادی فلسطین باید داشت. صحبت از فلسطین، صرفا بحث از زمین و اراضی نیست؛ بلکه بحثی فرا عربی و حتی فرا اسلامی است؛ به بیان دیگر، و صحبت دفاع از فلسطین، یعنی صحبت از نابودی استکبار و نظام سلطه جهانی.

وی خاطرنشان کرد: سومین عنصر از نرم افزار مقاومت، مبارزه با خود اسرائیل است. رژیمی که خودش را مانند خنجری بر قلب غرب آسیا قالب کرده است و می خواهد با این خنجر، کشورهای اسلامی را از اتحاد و همبستگی دور کند و به نفع استکبار و به نفع نظام سلطه، فعالیت همیشگی داشته باشد. به عبارتی، هم وجودش، و هم فعالیت هایش ظالمانه است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: چهارمین عنصر از نرم افراز مقاومت، وحدت امت اسلامی در مسیر احیای تمدن اسلامی است.

استاد محمد باقر ساعی ور خاطرنشان کرد: عناصر بیان شده، نرم افراز مقاومت را تشکیل داده اند. مبارزه، دفاع، مدیریت برای وحدت امت اسلامی در مسیر احیای دوباره تمدن اسلامی. شخصیتِ شهید سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیه، این سید مقاومت، کاملا در مسیر عینیت یافتن این عناصر، رشد یافته بود. این شخصیت، به گونه ای نرم افزار مقاومت را هدایت و رهبری کرده است، که اکنون این نرم افزار در جهان اسلام به صورت یک فکر و اندیشه در کل جهان اسلام ترویج یافته و نهادینه شده است؛ از این رو شهادت این سید عزیز، اگرچه حادثه بسیار تأثرآوری است؛ اما مقاومت، ادامه دارد و همیشه پابرجا خواهد ماند.

وی افزود: صفات سید مقاومت بسیار بارز است. ایشان که مقاومت را ملهم از انقلاب اسلامی ایران می دانست، مبدّل به شخصیتی محبوب در جهان اسلام گردیده بود و شخصیتی بود که حتی اهل سنت، آنهایی که قائل به مقاومت و مبارزه با اسرائیل بودند هم برای او احترام قائل بودند.

این استاد درس خارج حوزه در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از صفات بارز سید حسن نصرالله، شجاعت عجیب ایشان بود. ایشان نترس بود و به واسطه همین شجاعت خیره کننده، در بحرانی ترین حوادث، مدیریت اوضاع را در دست می گرفت و از دستش رها نمی شد. در عین نترسی و شجاعت، دارای زیرکی و هوشمندی، و از سویی آگاه به جریانات سیاسی در منطقه بود. از مصادیق این روایت بود که «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»

وی خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله قدرت ساز بود و نهاد می ساخت. این تفکر قدرت سازی و نهادسازی، غیر از رهبری حزب است؛ و این خصوصیت، بالاتر از رهبری یک حزب است. ویژگی که در شخصیت سید حسن نصرالله رضوان الله علیه می بینیم.

ایشان خستگی ناپذیر بود؛ عامل به این آیه شریفه بود که «فإذا فرغت فانصب» اگر از کاری فارغ می شد، سراغ کار دیگر می رفت. این سلاله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ادامه دهنده راه جدّ گرامی اش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود.

استاد ساعی ور در ادامه بیان کرد: سید مقاومت، ارتباط محکم با ولی فقیه داشته بود. اگرچه ممکن است در دنیا فعالیت های حزبی اتفاق بیفتد و یک فرد، رهبری حزبی را داشته باشد و آن را اداره کند؛ اما اگر آن را با ارتباطی وثیق با ولی فقیه انجام بدهد، نادر است. ارتباطی که با ایمان و تبعیت و با تسلیم کامل همراه است. این کار، قدرتی کم نظیر برای این تشکیلات ایجاد کرده بود که در جریانات مصالح مسلمین، یک عنصر مهم شمرده می شود.

وی افزود: سید نگاهی توحیدی به حوادث داشت. نگاه سید، تنها مادی نبود که تنها به تجهیزات طرفین نگاه کند. این نگاه سید آموزه ای قرآنی است. قرآن می گوید ما به شما نصر می دهیم و به شما فتح می دهیم. پشتوانه جبهه حق، همیشه حق تعالی است. با این نگاه، مبارزه می کرد و با این نگاه، سخنرانی می کرد و با این نگاه، دفاع می کرد؛ و شجاعتش هم از این نگاه توحیدی منشأ یافته بود. صبر و استقامت در حوادث گوناگون هم با آن نگاه توحیدی عجین شده بود.

این استاد درس خارج حوزه در بخش پایانی گفت‌وگو خاطرنشان کرد: مسئله دیگر، جهاد تبیین ایشان بود. درصد کمی از رسانه در اختیار جبهه حق است؛ و غالب رسانه در اختیار جبهه باطل است؛ اما چون باطل بی ریشه است، جولت دارد؛ اما حقّ است که دولت دارد. «للباطل جولة و للحقّ دولة». در این مسیر، توضیح مغالطه ها، تبیین سیاست ها، تبیین فتنه ها برای گره گشایی مسائل و خنثی سازی فتنه ها یک جهاد است. این سید مقاومت، در تبیین و خطابه های غرّا، در استخدام کلمات، در نحوه بیان موضوع مجاهدانه رفتار می کرد. کلام سید، نافذ بود و با یک جمله، کار یک لشکر را انجام می داد؛ و این، عزتی بود برای مکتب اهل بیت علیهم السلام. مکتبی که ظرفیت تربیت چنین شخصیت هایی را دارد؛ و این جریان، چشمه کوثر است؛ همیشه جاری است و جاری خواهد ماند.