به گزارش ایرنا، بهبود وضعیت راههای روستایی میتواند به آبادانی این مناطق که از کانونهای مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه به شمار میروند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار کند.
خدمات زیربنایی مانند راههای ارتباطی از مهمترین عوامل توسعهای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد میشود.
امروزه دولتها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساختهای ارتباطی در حوزههای مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت میدهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.
جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر، فارغ از مسایل مادی به ایجاد زیرساختهای مهم ارتباطی، حتی در سختترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا جایی که برای احداث یک جاده یا ریل قطار کوهستانهای بی شماری را درمینوردند و برروی رودخانهها و یا حتی دریاها و دریاچهها شبکههای ریلی به طول چند ده کیلومتر احداث میکنند.
بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی دو یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بیرویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیهای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است در این رابطه نقش راههای ارتباطی و جادهها در مناطق روستایی همواره از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و این مساله در استان مازندران نیز از گذشتههای دور و نزدیک جزو دغدغههای مهم مسوولان به شمار رفته است.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است. طول راههای روستایی استان مازندران هفت هزار و ۸۹۸ کیلومتر بوده که از این میزان چهار هزار و ۳۶۲ کیلومتر آسفالته است به طوریکه براساس اعلام اداره کل راهداری استان حدود ۵۵ درصد راههای روستایی مازندران آسفالته هستند.
ساری، مرکز استان مازندران با دارا بودن ۶ بخش، ۶ شهر و ۴۰۰ روستا را در دل خود جای داده است و حدود نیمی از جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند. هموارسازی مسیر تردد در جاده های روستایی از جمله مسائلی است که در دولت چهاردهم به آن توجه شد.
هموارسازی راه روستایی ۶۰ روستای ساری
در این رابطه فرماندار ساری به وجود ۴۰۰ روستا در این شهرستان اشاره کرد و گفت که طی این سالها مسیر دسترسی به ۶۰ روستای ساری آسفالت شد.
محمدعلی نوبخت افزود: طرح های آسفالت روستایی با هدف تسهیل دسترسی، افزایش ایمنی جادهها، کاهش هزینههای حملونقل و بهبود کیفیت زندگی در مناطق روستایی در حال اجرا است.
وی با اشاره به اجرای طرح های آسفالت راه در روستاهای ساری خاطرنشان کرد: این طرح ها با بهرهگیری از جدیدترین استانداردهای فنی و با مشارکت اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ساری و مردم اجرا شد.
فرماندار شهرستان ساری ادامه داد: ما متعهدیم که با برنامهریزی دقیق، منابع موجود و همکاری مؤثر با بخشهای مختلف، روند اجرای این طرح های آسفالت راه روستایی ساری را تسریع دهیم تا تمامی روستاهای شهرستان از زیرساختهای مناسب بهرهمند شوند.
وی اظهار کرد: این اقدامات گامی مؤثر در راستای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در شهرستان ساری خواهد بود.
نوبخت با اشاره به اجرای موفق طرح آسفالت روستایی در بیش از ۱۰۰ روستا در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزود: برنامه ما در آینده، بهسازی و پوشش کامل جادههای روستایی شهرستان است، بهطوریکه تمامی مناطق از راههای ایمن، سریع و استاندارد برخوردار شوند و این اقدامات نهتنها موجب رفاه ساکنان روستاها خواهد شد، بلکه به جذب سرمایهگذاری و رونق گردشگری در این مناطق نیز کمک شایانی خواهد کرد.
وی هدف نهایی را ایجاد شبکهای هماهنگ و کارآمد از جادههای روستایی دانست که بتواند نیازهای امروز و فردای شهرستان ساری را پاسخگو باشد و در مسیر توسعه پایدار این منطقه گامی بلند بردارد.