شناسهٔ خبر: 71680620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تماس کاذب با اورژانس، آمبولانس‌ها را از چرخه خدمت رسانی خارج می‌کند

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه، برخی افراد با ارائه آدرس‌های اشتباه، تکنسین‌های اورژانس را به مأموریت‌های کاذب می‌فرستند و آمبولانس‌ها برای مدتی از چرخه خدمت‌رسانی خارج و افراد نیازمند از خدمات پزشکی محروم می‌شوند.

صاحب‌خبر -

علی یزدانی امروز دوشنبه در حاشیه نشست هم‌اندیشی پویش نه به تصادف؛ پویش ملی ایمنی و سلامت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حالی که در دهه پایانی ماه صفر از ظرفیت اورژانس کل کشور استفاده می‌کنیم، در ایام نوروز مجبوریم از ظرفیت داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده کنیم، زیرا اغلب استان‌ها درگیر سفرهای نوروزی هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ۲۸۰ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، ۴ بالگرد و ۲ هواپیما برای امداد و نجات جاده‌ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین، ۳۴ دستگاه موتورلانس در سطح شهرهای استان، به ویژه شهر مشهد، فعال هستند تا در صورت بروز حوادث کوچک، با توجه به ترافیک موجود، سریع‌تر به محل حادثه برسند و اقدامات اولیه را انجام داده و در صورت نیاز، مصدوم یا بیمار به بیمارستان منتقل می‌شود، علاوه بر این، ۷ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس نیز در سطح استان آماده ارائه خدمات هستند.

یزدانی تصریح کرد: در حال حاضر، روزانه حدود ۱۵۰۰ مأموریت در سطح استان انجام می‌شود که در ایام پیک سفر، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؛ در این ایام، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با اورژانس دانشگاه مشهد برقرار می‌شود که بیشتر این تماس‌ها مربوط به مشاوره پزشکی یا نیاز به انتقال مصدوم و بیمار به بیمارستان است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از رسانه‌ها تقاضا داریم به مردم اطلاع‌رسانی کنند که از ظرفیت محدود اورژانس، فقط برای خدمات فوریت‌های پزشکی استفاده کنند و از تماس با تلفن ۱۱۵ برای گرفتن آدرس مطب، تزریقات یا موارد مشابه خودداری کنند.

وی بیان کرد: اشغال کردن خط ۱۱۵ ممکن است باعث شود فردی که نیاز فوری به کمک دارد، معطل بماند، ثانیه‌های اولیه پس از حادثه، به ویژه در موارد حمله قلبی، بسیار حیاتی است و تأخیر در رسیدن به بیمار می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

یزدانی عنوان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش تماس‌های غیرضروری با اورژانس داشته‌اند، اما از مردم نیز تقاضا داریم از ایجاد مزاحمت برای تلفن ۱۱۵ خودداری کنند تا خدمات فوریت‌های پزشکی به نیازمندان واقعی برسد؛ متاسفانه، برخی افراد با ارائه آدرس‌های اشتباه، تکنسین‌های اورژانس را به مأموریت‌های کاذب می‌فرستند که این امر باعث می‌شود آمبولانس‌ها برای مدتی از چرخه خدمت‌رسانی خارج و افراد نیازمند از خدمات پزشکی محروم شوند.

وی افزود: خوشبختانه، با تلاش همکاران، زمان رسیدن به بیمارستان کاهش یافته است؛ ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا زمان رسیدن به محل حادثه و انتقال بیمار به بیمارستان را به حداقل برسانیم؛ در کلانشهر مشهد، هدف ما رسیدن به محل حادثه در ۱۴ دقیقه است که البته با استاندارد فعلی، ۳ دقیقه فاصله داریم. در جاده‌ها، زمان رسیدن به بیمار به طور میانگین ۸ تا ۱۰ دقیقه است. با این وجود، از مردم تقاضا داریم با عدم ایجاد مزاحمت تلفنی، به ما کمک کنند تا در اسرع وقت به  کمک نیازمندان برسیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد : در مسیرهای منتهی به حرم مطهر، به دلیل استقرار نماینده اورژانس ۱۱۵ در مرکز کنترل ترافیک شهرداری، در صورت نیاز به انتقال سریع بیمار، مسیر سبز ایجاد می‌شود تا مصدوم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرکز درمانی منتقل شده و خدمات پزشکی لازم به او ارائه شود.

انتهای پیام