سرهنگ علیرضا عرفانی مهر، دوشنبه ۱۳ اسفند در جلسه هماندیشی پویش نه به تصادف؛ پویش ملی ایمنی و سلامت سفر با اشاره به دغدغههای مقام معظم رهبری در خصوص تلفات سفرها، به ویژه در ایام تعطیل، اظهار کرد: تا حد امکان باید تلاش کنیم تا از وقوع مصیبت در روزهایی که منتظر شادی هستیم جلوگیری کنیم.
رئیس پلیس راه مشهد با انتقاد از کم بودن تعداد جلسات کارشناسی، افزود: این جلسات باید بیشتر شود تا حداقل بتوان مشکلات، نواقص و موضوعاتی که در حوزهی ترافیک وجود دارد را بیان کرد؛ صرفاً ارائه آمار تصادفات یازده ماهه توسط دوستان مهم نیست.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده در ۱۱ ماه امسال تعداد تلفات حوادث ترافیکی در استان به ۷۸۶ نفر رسیده است، در حالی که این آمار پارسال ۸۰۰ نفر بوده است؛ اگرچه در محورهای برونشهری کاهش ۴۴ نفری تلفات مشاهده شده، اما آمار کلی همچنان "بسیار بالا" ارزیابی میشود و استان را در بین ۱۰ استان اول کشور از نظر تعداد کشتهها قرار میدهد.
عرفانیمهر با اشاره به اینکه حدود ۳۰ دستگاه در بحث تصادفات دخیل هستند، از کمکاری برخی از این ارگانها انتقاد کرد و تنها پلیس، راهداری، شهرداری، راهور و اورژانس را پای کار اصلی دانست و خواستار همکاری بیشتر سایر دستگاهها در زمینه کاهش تصادفات شد.
رئیس پلیس راه مشهد گفت: آمارها نشان میدهد که محور غرب استان (شامل شهرستانهای سبزوار و نیشابور) با افزایش ۱۰ نفری تلفات، وضعیت نگرانکنندهای دارد، همچنین، بیشترین آمار تلفات مربوط به حوزهی پاسگاه سبزوار به تعداد ۱۰۹ نفر و محورهای درگز و سرولایت در محور شمال بوده است؛ شهر فریمان و مسیرهای اطراف مشهد (به سمت چناران) نیز از نقاط حادثهخیز استان به شمار میروند.
بیشترین تصادفات در بازه زمانی و از ساعت ۱۲ تا ۲۰
وی بیان کرد: بر اساس آمار ۱۱ ماهه، بیشترین تصادفات در بازه زمانی از ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ میدهد که با بحث خستگی و خوابآلودگی همزمان است؛ واژگونی خودروها نیز با سهم ۳۳ درصدی، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده که ناشی از سرعت غیرمجاز و عدم توجه کافی رانندگان است.
عرفانی مهر در پایان، به تعدادی از تصادفات خانوادگی و دلخراش با تلفات بالا اشاره کرد که عمدتاً به دلیل سرعت زیاد، نبستن کمربند ایمنی و عدم رعایت نکات ایمنی رخ دادهاند.
آمار تصادفات نشاندهنده واقعیت تلخی است
در بخشی از این نشست سید یاسر محمدزاده، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه تصادفات استان ادامه داد: عوامل تصادفات به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. اولین دسته، خطای انسانی است که به اشتباهات راننده مربوط میشود؛ این اشتباهات میتوانند عمدی یا غیرعمدی باشند، که از موارد مربوط به آن، میتوان به سرعت غیرمجاز یا خوابآلودگی اشاره کرد.
وی افزود: دسته دوم، عوامل محیطی و راهها هستند. مشکلاتی مانند نداشتن گاردریل در نقاط بحرانی، وجود پیچهای تند و یا شرایط نامساعد جادهای میتوانند به بروز تصادف یا شدت تصادفات کمک کنند.
محمدزاده اظهار کرد: موضوع سوم، نقص در وسیله نقلیه است. این نقصها میتوانند به دو دسته تقسیم شوند: اولین بخش مربوط به ایرادات ناشی از بهرهبرداری است، مانند سوختن چراغ خطر، صاف شدن لاستیک یا ایراد در سیستم ترمز، بخش دوم نیز به ایرادات بنیادی و ماهوی خودرو مربوط میشود، به عنوان مثال، ممکن است یک خودروی جدید به دلایل ایمنی همچون عدم رعایت استانداردهای لازم نتواند از جان سرنشینان حفاظت کند، مثل خودرو پراید.
کارشناس رسمی دادگستری در حوزه تصادفات عنوان کرد: در زمینه تصادفات و کاهش تلفات ناشی از آنها، دستگاههای متولی وظایفی را بر عهده دارند که شامل پیشگیری از حوادث و فرهنگسازی، همچنین امدادرسانی به مصدومان پس از وقوع حادثه است، اما به عنوان یک کارشناس، احساس میکنم که این اقدامات بیشتر در جهت جلوگیری از افزایش آمار تلفات عمل میکنند تا کاهش آنها؛ ما به نقطهای رسیدهایم که اقدامات کنونی بهگونهای است که از بروز آمارهای وحشتناکتر جلوگیری میکند.
وی بیان کرد: آمار تصادفات نشاندهنده واقعیت تلخی هستند؛ کاهش تصادفات از ۳۰هزار مورد به ۲۷ یا ۲۸ هزار مورد، انجامپذیر است، اما کاهش به پایینتر از این اعداد به رغم تلاشها برای ما دشوار خواهد بود؛ موضوع مهم این است که کیفیت وسیله نقلیه مورد استفاده در تصادفات نیز نقش مهمی ایفا میکند.
محمدزاده افزود: بنابراین، یکی از کارهای مهم که باید انجام شود، بهبود کیفیت خودروهای تولیدی است. با این خودروهای ناایمن، امکان کاهش آمار تلفات جادهای واقعاً وجود ندارد و تا زمانی که این مشکل وجود داشته باشد، تنها میتوانیم از افزایش تلفات جلوگیری کنیم؛ این موضوع باید به عنوان یک اولویت ملی در دستور کار قرار گیرد، کیفیت خودروهایی که تولید میشوند، نیاز به بهبود دارد.
وی تصریح کرد: در این راستا، نیاز است که مردم نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند؛ برخی از خودروها ممکن است از نظر کیفیت بدنه ضعف داشته باشند و حتی با فشار کم، تغییر شکل دهند، اگر این مشکلات رفع نشود، نمیتوانیم ادعایی درباره کاهش تصادفات داشته باشیم، بنابراین، برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، باید گامهای جدی در حوزه کیفیت خودروها برداشته شود و این موضوع به یک مطالبه ملی تبدیل شود.
انتهای پیام