به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون پلیس راه خراسان رضوی در نشست هم اندیشی پویش ملی ایمنی و سلامت سفر گفت: در این مدت ۷۸۶ نفر در حوادث جادهای و برون شهری در استان خراسان رضوی فوت کردهاند، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۸۳۰ نفر بوده است.
سرهنگ علیرضا عرفانیمهر افزود: خراسان رضوی در آمار جان باختگان حوادث ترافیکی در محورهای برون شهری، جزء ۱۰ استان نخست کشور است.
وی ادامه داد: در این بازه زمانی هفت هزار و ۸۷۲ مورد تصادف جرحی و ۱۰ هزار و ۲۵۰ تصادف خسارتی در استان اتفاق افتاده که ۱۰ هزار و ۵۲۷ مجروح در پی داشته است.
معاون پلیس راه خراسان رضوی گفت: بیشترین آمار تصادفات و نزدیک به ۵۰ درصد از ساعات ۱۲ تا ۲۰ شب رخ میدهد، چراکه بیشترین زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگان در این زمان است.
معاون آموزشی پلیس راهور استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کمربند ایمنی و کلاه ایمنی ۲ بیمه عمر ارزان قیمت برای رانندگان وسایل نقلیه و راکبان موتورسیکلت به شمار میرود و استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی بایستی فرهنگ سازی شده و فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی ترویج شود.
علیرضا رحیمی افزود: بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی کشته شدگان حوادث ترافیکی در سال ۱۳۸۴، حدود ۲۸ هزار نفر بوده که وضعیت نامناسب معابر و جادهها و نیز کیفیت پایین خودروها از مهمترین علل آن بوده است.
وی ادامه داد: جمعیت ایران از کشور ترکیه بیشتر، اما وسایل نقلیه در این کشور بیشتر از ایران است، درحالیکه میزان تلفات جانی در حوادث ترافیکی کشورمان بیشتر از ترکیه گزارش شده است.
رحیمی گفت: بحث شرب خمر و استفاده از مواد روان گردان در حین رانندگی به ویژه در ساعات پایانی شب در همه شهرهای کشور افزایش یافته که منجر به افزایش حوادث ترافیکی شده است و باید چاره اندیشی شود.
وی افزود: سال گذشته در مشهد در هر ساعت بین ۱۴ تا ۱۷ تصادف خسارتی و ۲ تا چهار تصادف منجر به جرح داشتیم و در هر سه روز نیز به طور میانگین ۲ فوتی ثبت شده که این آمار تکاندهنده و ناراحت کننده است.
او ادامه داد: برای کاهش تصادفات و تلفات جانی در استان، موضوع کلان پروژه عابر پیاده با آشکارسازی و به سازی خطوط عابر پیاده، علائم هشدار دهنده و استفاده از تبلیغات محیطی از مواردی بوده که بهطور جد دنبال میشود.
رحیمی گفت: بحث مخدوش کردن پلاک ۶ ماه تا یک سال حبس دارد، با وجود اعمال جریمه بازدارندگی نداشته و مجدد آن تخلف تکرار شده که خود تضییع حقوق شهروندی است و کسی که بخواهد در چهارچوب مقررات حرکت کند پلاکش را دستکاری نمیکند و آن کسی این کار را میکند، به دنبال انجام یک کار خلاف است.