در این مطلب به موضوع تولید خودرو بومی شرکت کرمان موتور یعنی کی ام سی ایگل میپردازیم، روند تبدیل شدن این شرکت از مونتاژ به تولید خودرو را بررسی میکنیم و به برنامههای برند KMC با پلتفرم PS1 نگاهی خواهیم داشت.
در سالهای اخیر، صنعت خودروسازی ایران با چالشهای متعددی روبرو بوده است. تحریمها، وابستگی به مونتاژ خودروهای خارجی و عدم سرمایهگذاری کافی در تحقیق و توسعه، از جمله عواملی هستند که مانع پیشرفت این صنعت شدهاند. با این حال، برخی از شرکتهای خودروسازی داخلی، تلاشهای خوبی را برای عبور از این موانع انجام دادهاند. در این میان، شرکت کرمان موتور با تولید خودرو کی ام سی ایگل، گامی بلند در راستای خودکفایی و تولید خودروی ملی برداشته است.
نماد شرکت کرمان موتور: خودرو بومی کی ام سی ایگل
خودرو کی ام سی ایگل، به عنوان نخستین سدان ملی شرکت کرمان موتور، با استفاده از بیش از 80 درصد قطعات و مجموعههای تولید داخل، نمادی از تحول این شرکت از مونتاژ کاری به خودروسازی محسوب میشود. از زمانی که واژه “خودرو ملی” با معرفی سمند به ادبیات صنعت خودروی ایران راه یافت، این صنعت با فراز و نشیبهای فراوانی مواجه بوده است. در طول این سالها، با وجود افزایش چشمگیر تعداد خودروسازان ایرانی، متاسفانه هیچکدام نتوانستهاند از مرحله مونتاژکاری فراتر رفته و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندند.
این آسیب، که در صنعت خودروی ایران به یک رویه معمول تبدیل شده و به هر فردی با سرمایهگذاری نسبتاً اندک امکان تاسیس شرکت خودروسازی با همکاری برندهای چینی را میدهد، کشور را با چالشهای متعددی مواجه ساخته است. با وجود چالشهای موجود، برخی از خودروسازان فعال در ایران، برای گذر از مرحله مونتاژ کاری، سرمایه گذاریهای قابل توجهی انجام دادهاند. شرکت کرمان موتور، به عنوان یکی از این شرکتها، با سابقه فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، تلاشهای گستردهای را برای تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی آغاز کرده است و امروز، اولین محصول تولیدی این شرکت با شاخص تولید صنعتی بیش از 80 درصد، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. همچنین بد نیست اشاره کنیم که کی ام سی ایگل برقی نیز به زودی راهی بازار خواهد شد.
شاخص IPI (به معنای شاخصهای ارزش جزء به جزء و به عبارت دیگر) که مخفف عبارت Itemize Price Indices است، نشاندهنده ارزش فعالیتهای مهندسی، تدارکاتی و هزینههای ساخت یک مجموعه است. خودرو بومی ایگل کرمان موتور، با شاخص تولید 87 درصد، نخستین سدان ملی این شرکت محسوب میشود که با سرمایهگذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سالها تلاش و بهرهگیری از زنجیره تامین داخلی است.
پروژه تولید خودرو Eagle کرمان موتور، که از سال 1396 آغاز شد، در همان ابتدا با چالشهایی مانند تحریمها مواجه شد. با این حال، شرکت کرمان موتور با پشتکار و عزم راسخ، موفق شد با خرید پلتفرم جک J4 و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گامی بلند در راستای تولید خودرو بردارد. نتیجه این تلاشها، تولید سدانی اقتصادی بر پایه جک J4 با نام Eagle است که به زودی جایگزین نمونه چینی آن در بازار خواهد شد. خودرو ایگل، با داخلی سازی بیش از 80 درصد، نمادی از تحول کرمان موتور به یک خودروساز واقعی است و این تحول، تنها به یک مدل محدود نخواهد شد.
برنامه های بلند مدت کرمان با پلتفرم PS1
برنامههای اجرا شده در کرمان موتور در یکی دو سال اخیر، نشان میدهد که خودرو ایگل، تنها یک محصول نیست، بلکه آغازی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. به زودی، خودرو هاچبک کی ام سی شدو و یک محصول در رده SUV نیز بر اساس همین پلتفرم، در کرمان موتور تولید خواهند شد تا مسیری که با ایگل آغاز شده، با این خودروها ادامه یابد. این مسیر، که تا سال 1407 برنامهریزی شده است، طبق اعلام مدیرعامل کرمان موتور، با توسعه سه پلتفرم، هشت محصول جدید را با داخلی سازی بیش از 50 درصد به بازار عرضه خواهد کرد. طبق اظهارات مدیرعامل شرکت کرمان موتور، برنامهر یزیهای انجام شده تا سال 1407 نشان میدهد که این شرکت با توسعه سه پلتفرم، هشت محصول جدید را با داخلیسازی بیش از 50 درصد به بازار عرضه خواهد کرد.
عملکرد موفقیتآمیز کرمان موتور تا به امروز، نشاندهنده تحقق پذیری برنامههای آتی این شرکت است. مسیری که کرمان موتور در سالهای اخیر طی کرده، گواهی بر این مدعاست که سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت خودرو، حتی بدون حمایت همهجانبه دولت، میتواند به دستیابی به اهداف تعیینشده منجر شود.
∎