شناسهٔ خبر: 71677186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه:

برای فهم سیره و روش تربیتی مرحوم صفایی سیره عملی ایشان باید مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام اربابی تصریح کرد: برای فهم سیره و روش تربیتی مرحوم صفایی علاوه بر کتابها و سخنرانیهای ایشان، سیره عملی ایشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به آن فهم درست و کاملی اتفاق نخواهد افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، نشست علمی «پدر دختری» از سلسله نشست‌های «پدر دختری در آینه علم و دین ۲» با عنوان«تبیین الگوی رشد اخلاقی و تربیتی در اندیشه مرحوم صفایی حائری» ، با ارائه جناب حجت‌الاسلام اربابی و به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم عليه‌السلام برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام اربابی در مقدمه بحث گفت: یکی از مبانی فکری مرحوم جناب صفایی حسن معاشرت ایشان بود. همین خصیصه باعث شده بود خیلی ها مجذوب رفتار ایشان باشند با اینکه کتابها و سخنرانیهای ایشان را ندیده و نشنیده بودند.

وی ابراز تأسف کرد که به دلیل محدودیت و محذوریت‌هایی که در آن زمان حاکم بود آثار ایشان چندان شناخته شده نبود، ولی حسن معاشرت ایشان باعث شده بود ایشان زبانزد خاص و عام باشند.

حجت‌الاسلام اربابی افزود:  برای فهم سیره و روش تربیتی مرحوم صفایی علاوه بر کتابها و سخنرانیهای ایشان، سیره عملی ایشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به آن فهم درست و کاملی اتفاق نخواهد افتاد.

 وی در ادامه مباحث مقدماتی ابراز کرد: در امر تربیت  دو نکته از نظر استاد حائز اهمیت است: یکی محیط تربیتی و دیگری  روش تربیتی. اینکه روش تربیتی یکی است اما بسته به شرایط و محیطهای مختلف ممکن است در زمان پیاده سازی متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام اربابی در ادامه بحث و ناظر به اصل موضوع بیان کرد: با توجه به شرایط خاص امروزی و حاکم شدن شبهات و شهوات، یک پدر چگونه میتواند معارفی را که خودش با زحمت و رنج به دست آورده در اختیار فرزندانش قرار دهد؟ در پاسخ به این سؤال و ناظر به کتاب روش انتقال معارف که محصول سخنرانیهای استاد است، بیان می کند اولین و مهم ترین شاخصه عملی این است که  پدر انس وثیقی با دختر خود برقرار کند  و برای داشتن این انس وثیق لازم است که نیازهای مختلف دختر در برهه‌ های مختلف سنی مورد توجه قرار گیرد و متناسب با شرایط موجود نیازهای او تامین گردد.

 وی اظهار کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد متأسفانه بیشتر آسیب ها و مشکلاتی که دختران با آن مواجه می‌شوند  این است که نه تنها انسی بین آنها برقرار نبوده است، نیازهای آنها نیز در خانواده از سوی پدر مورد توجه قرار نمی گرفته است و در برخی موارد نگاه های تبعیض آمیز آنها را رنج می‌داده است .

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مرحوم صفایی حائری معتقد بودند یک دختر باید آنقدر پر باشد چه به لحاظ عاطفی ، چه به لحاظ محبت و چه به لحاظ حتی معرفتی که در خود این نیاز را نبیند که بخواهد این ها را از راه های دیگر مطالبه کند. ایشان در اینجا به نقش مهم مادر نیز  توجه داشتند. گاهی برای ایجاد این انس و تأمین نیازهای دختران، علاوه بر اینکه خود پدر باید پیش قدم باشد، میتواند از دیگران مثل معلم، استاد، دوستان و  اقوام نیز  کمک گرفت و این نکات تربیتی از سیره عملی ایشان برداشت میشود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ایشان  در بیان و انتقال معارف در ابتدا سعی میکردند شرایط روحی، عاطفی و.... فرزند را مدنظر قرار دهند و غیرمستقیم به تبیین و انتقال معارف اسلامی بپردازند.

 گفتنی است؛که سلسله نشست‌های «پدر دختری» هر روز در ساعت ۱۶ از طریق لینک پیوند مجازی برگزار می‌شود.

لینک اطلاع از نشست‌هاhttps://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade

 

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، نشست علمی «پدر دختری» از سلسله نشست‌های «پدر دختری در آینه علم و دین ۲» با عنوان«تبیین الگوی رشد اخلاقی و تربیتی در اندیشه مرحوم صفایی حائری» ، با ارائه جناب حجت‌الاسلام اربابی و به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم عليه‌السلام برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا ، نشست علمی «پدر دختری» از سلسله نشست‌های «پدر دختری در آینه علم و دین ۲» با عنوان«تبیین الگوی رشد اخلاقی و تربیتی در اندیشه مرحوم صفایی حائری» ، با ارائه جناب حجت‌الاسلام اربابی و به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم عليه‌السلام برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام اربابی در مقدمه بحث گفت: یکی از مبانی فکری مرحوم جناب صفایی حسن معاشرت ایشان بود. همین خصیصه باعث شده بود خیلی ها مجذوب رفتار ایشان باشند با اینکه کتابها و سخنرانیهای ایشان را ندیده و نشنیده بودند.

در این نشست، حجت‌الاسلام اربابی در مقدمه بحث گفت : یکی از مبانی فکری مرحوم جناب صفایی حسن معاشرت ایشان بود. همین خصیصه باعث شده بود خیلی ها مجذوب رفتار ایشان باشند با اینکه کتابها و سخنرانیهای ایشان را ندیده و نشنیده بودند.

وی ابراز تأسف کرد که به دلیل محدودیت و محذوریت‌هایی که در آن زمان حاکم بود آثار ایشان چندان شناخته شده نبود، ولی حسن معاشرت ایشان باعث شده بود ایشان زبانزد خاص و عام باشند.

وی ابراز تأسف کرد که به دلیل محدودیت و محذوریت‌هایی که در آن زمان حاکم بود آثار ایشان چندان شناخته شده نبود، ولی حسن معاشرت ایشان باعث شده بود ایشان زبانزد خاص و عام باشند.

حجت‌الاسلام اربابی افزود:  برای فهم سیره و روش تربیتی مرحوم صفایی علاوه بر کتابها و سخنرانیهای ایشان، سیره عملی ایشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به آن فهم درست و کاملی اتفاق نخواهد افتاد.

حجت‌الاسلام اربابی افزود:  برای فهم سیره و روش تربیتی مرحوم صفایی علاوه بر کتابها و سخنرانیهای ایشان، سیره عملی ایشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به آن فهم درست و کاملی اتفاق نخواهد افتاد.

 وی در ادامه مباحث مقدماتی ابراز کرد: در امر تربیت  دو نکته از نظر استاد حائز اهمیت است: یکی محیط تربیتی و دیگری  روش تربیتی. اینکه روش تربیتی یکی است اما بسته به شرایط و محیطهای مختلف ممکن است در زمان پیاده سازی متفاوت باشد.

 وی در ادامه مباحث مقدماتی ابراز کرد: در امر تربیت  دو نکته از نظر استاد حائز اهمیت است: یکی محیط تربیتی و دیگری  روش تربیتی. اینکه روش تربیتی یکی است اما بسته به شرایط و محیطهای مختلف ممکن است در زمان پیاده سازی متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام اربابی در ادامه بحث و ناظر به اصل موضوع بیان کرد: با توجه به شرایط خاص امروزی و حاکم شدن شبهات و شهوات، یک پدر چگونه میتواند معارفی را که خودش با زحمت و رنج به دست آورده در اختیار فرزندانش قرار دهد؟ در پاسخ به این سؤال و ناظر به کتاب روش انتقال معارف که محصول سخنرانیهای استاد است، بیان می کند اولین و مهم ترین شاخصه عملی این است که  پدر انس وثیقی با دختر خود برقرار کند  و برای داشتن این انس وثیق لازم است که نیازهای مختلف دختر در برهه‌ های مختلف سنی مورد توجه قرار گیرد و متناسب با شرایط موجود نیازهای او تامین گردد.

حجت‌الاسلام اربابی در ادامه بحث و ناظر به اصل موضوع بیان کرد: با توجه به شرایط خاص امروزی و حاکم شدن شبهات و شهوات، یک پدر چگونه میتواند معارفی را که خودش با زحمت و رنج به دست آورده در اختیار فرزندانش قرار دهد؟ در پاسخ به این سؤال و ناظر به کتاب روش انتقال معارف که محصول سخنرانیهای استاد است، بیان می کند اولین و مهم ترین شاخصه عملی این است که  پدر انس وثیقی با دختر خود برقرار کند  و برای داشتن این انس وثیق لازم است که نیازهای مختلف دختر در برهه‌ های مختلف سنی مورد توجه قرار گیرد و متناسب با شرایط موجود نیازهای او تامین گردد.

 وی اظهار کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد متأسفانه بیشتر آسیب ها و مشکلاتی که دختران با آن مواجه می‌شوند  این است که نه تنها انسی بین آنها برقرار نبوده است، نیازهای آنها نیز در خانواده از سوی پدر مورد توجه قرار نمی گرفته است و در برخی موارد نگاه های تبعیض آمیز آنها را رنج می‌داده است .

 وی اظهار کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد متأسفانه بیشتر آسیب ها و مشکلاتی که دختران با آن مواجه می‌شوند  این است که نه تنها انسی بین آنها برقرار نبوده است، نیازهای آنها نیز در خانواده از سوی پدر مورد توجه قرار نمی گرفته است و در برخی موارد نگاه های تبعیض آمیز آنها را رنج می‌داده است .

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مرحوم صفایی حائری معتقد بودند یک دختر باید آنقدر پر باشد چه به لحاظ عاطفی ، چه به لحاظ محبت و چه به لحاظ حتی معرفتی که در خود این نیاز را نبیند که بخواهد این ها را از راه های دیگر مطالبه کند. ایشان در اینجا به نقش مهم مادر نیز  توجه داشتند. گاهی برای ایجاد این انس و تأمین نیازهای دختران، علاوه بر اینکه خود پدر باید پیش قدم باشد، میتواند از دیگران مثل معلم، استاد، دوستان و  اقوام نیز  کمک گرفت و این نکات تربیتی از سیره عملی ایشان برداشت میشود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ایشان  در بیان و انتقال معارف در ابتدا سعی میکردند شرایط روحی، عاطفی و.... فرزند را مدنظر قرار دهند و غیرمستقیم به تبیین و انتقال معارف اسلامی بپردازند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مرحوم صفایی حائری معتقد بودند یک دختر باید آنقدر پر باشد چه به لحاظ عاطفی ، چه به لحاظ محبت و چه به لحاظ حتی معرفتی که در خود این نیاز را نبیند که بخواهد این ها را از راه های دیگر مطالبه کند. ایشان در اینجا به نقش مهم مادر نیز  توجه داشتند. گاهی برای ایجاد این انس و تأمین نیازهای دختران، علاوه بر اینکه خود پدر باید پیش قدم باشد، میتواند از دیگران مثل معلم، استاد، دوستان و  اقوام نیز  کمک گرفت و این نکات تربیتی از سیره عملی ایشان برداشت میشود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ایشان  در بیان و انتقال معارف در ابتدا سعی میکردند شرایط روحی، عاطفی و.... فرزند را مدنظر قرار دهند و غیرمستقیم به تبیین و انتقال معارف اسلامی بپردازند.

 گفتنی است؛که سلسله نشست‌های «پدر دختری» هر روز در ساعت ۱۶ از طریق لینک پیوند مجازی برگزار می‌شود.

 گفتنی است؛که سلسله نشست‌های «پدر دختری» هر روز در ساعت ۱۶ از طریق لینک پیوند مجازی برگزار می‌شود.

لینک اطلاع از نشست‌هاhttps://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade

لینک اطلاع از نشست‌ها https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade