به گزارش قدس آنلاین، نشست رونمایی از نشان و هویت بصری جدید «شبکه کتاب» یکشنبه ۱۲ اسفند، در سرای کتاب با حضور ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مجید شمسالدین سرپرست شبکه کتاب، حامد زارع دبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)دبه همراه مهدی صالحپور مجری طرح و محیا ساعدی مدیر محتوای شبکه کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست ابراهیم حیدری ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ما ضمن سپاسگزاری از تیم قبلی «شبکه کتاب»، طبق راهنماییها و سیاستهای شبکه کتاب، برنامههای جدیدی را برای تلویزیون کتاب طراحی کردهایم. تلاش ما این است که تلویزیون کتاب بتواند از درگاه خانه کتاب ایران، جهان کتاب و ادبیات ایران را به شایستگی پوشش دهد.
در ادامه، حامد زارع اظهار کرد: ما در ایبنا همراهی موثر و معطوف به اثر با تلویزیون کتاب ایران خواهیم داشت. در خبرگزاری کتاب، متکفل امر مکتوب هستیم و آنها را آرشیو میکنیم. این منابع تبدیل به دفینهای شده که شبکه کتاب میتواند با بهرهبرداری از آنها، دفینهها را به گنجینه تبدیل کند.
سپس از نشان تازه شبکه کتاب رونمایی شد و تیزر برنامههای جدید این رسانه پخش شد.
در بخش دیگری از مراسم، مجید شمسالدین به معرفی همکاران مشغول به کار در تلویزیون کتاب پرداخت. طبق اعلام شمسالدین نشان جدید شبکه کتاب را علیرضا عسکریفر از گرافیستهای مطرح کشور طراحی کرده است و هم لوگو و هم رنگ و فونت شبکه کتاب دستخوش تغییرات اساسی شده است.
در ادامه محیا ساعدی مدیر محتوای این رسانه برنامههای تولیدی این شبکه را معرفی کرد. ساعدی گفت: «چای با نویسنده» برنامه گفتوگومحوری با نویسندگان درباره دنیای کتاب و ادبیات است. برنامه «از چشم سینما» با سینماگران درباره دنیای کتاب و ادبیات به بحث مینشیند. برنامه «خاطرات یک کتابفروش» مستند گزارشی ۲۵ دقیقهای درباره دنیای کتابفروشها است. «برای بچهها بخوانید» با روایت زهرا منصف، به خانوادهها درباره انتخاب کتاب برای کودکان مشاوره میدهد. برنامه «برداشت ۳۵» به موضوع اقتباس از کتابها در سینما میپردازد و «امجدیه» نیز رابطه میان دنیای کتاب و فوتبال را بررسی میکند. در برنامه «با من بخوان» داستانهای کوتاه، نامهها و سفرنامهها خوانش میشود.
او ادامه داد: برنامههای دیگری چون «سینما اقتباس»، «عاشقانههای فارسی»، «صد رمان برتر تاریخ» و «تماماً مخصوص» که مجلهای خبری در حوزه کتاب و کتابخوانی است، در کنداکتور قرار دارد. همچنین برنامههای «تولد نشر»، «سیاست در حاشیه»، «درخت زنده» که آموزش ادبیات فارسی به ایرانیان نوآموز را شامل میشود، «چغوک» که به ادبیات اقوام میپردازد، «روایت تهران»، «قصههای قرآن» و برنامههای دیگری در دست تولید هستند که امیدواریم تأثیرگذار باشند.
مهدی صالحپور مجری طرح شبکه کتاب گفت: در دوره جدید، شبکه کتاب پلتفرم ویدیویی خواهد بود و از کمیت به کیفیت عبور کرده است. در تلاش هستیم تا خانواده بزرگ نشر را با شبکه کتاب آشتی دهیم.
او ادامه داد: سرویس صوتی شبکه کتاب نیز در حال راهاندازی است. همچنین قصد داریم به سمت تولید آثار نمایشی مثل فیلم کوتاه نیز حرکت کنیم. هدف ما این است که در یک سال آینده، شبکه کتاب به منبعی معتبر برای اهالی فرهنگ و هنر، اقتباسهای سینمایی و تولید آثار تبدیل شود.
شمسالدین درباره لوگوی «شبکه کتاب» گفت: ما ناگزیر به تغییر لوگو بودیم، چراکه مالکیت نشان و عنوان شبکه در اختیار صدا و سیما بود. همزمان با تغییر لوگو، محتوای ما نیز تغییر کرد. به لحاظ کمی، آرشیو زیادی داریم، اما آمار بازدید ویدئوهای تیم سابق واقعی نبود. در این دوره، مدیریت بودجه را نیز در نظر گرفتهایم و روزانه ۲ اپیزود برنامه تولیدی خواهیم داشت، در حالی که تعهد ما برای برنامههای تأمینی ماهانه ۱۰۰ ساعت خواهد بود.