به گزارش ایرنا، سید مهدی حسینی روز دوشنبه در شورای آموزش و پرورش شهرستان اظهار کرد: آموزش و پرورش رسالتی اساسی در جامعه اسلامی دارد و در نظام اسلامی، این مقوله بهدرستی با مسائل انسانی و دینی پیوند خورده و در این میان، بحث پرورش در آموزش مقدمتر است و باید ریلگذاری دقیقی برای تقویت معنویت و تربیت دانشآموزان انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح علمی معلمان، وضعیت زیرساختهای آموزشی شهرستان را بسیار نگرانکننده توصیف کرد و افزود: در حوزه توسعه و کمبود زیرساختها، آژیر قرمز در ساوه به صدا درآمده است و شهرستان ما از نظر استانداردهای آموزشی به بحران رسیده است.
حسینی خاطر نشان کرد: میانگین سرانه آموزشی ساوه یکسوم استان و یکچهارم میانگین کشوری است و در همین راستا، تلاش داریم از محل طرح نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی، سهمیه بیشتری برای ساوه دریافت کنیم.
فرماندار ساوه تأکید کرد که توسعه نامتوازن نباید منجر به فدا شدن زیرساختهای آموزشی شود و گفت: صنایع یک نعمت برای شهرستان هستند، اما این رشد باید متوازن باشد.
وی گفت: نباید اجازه دهیم ساوه قربانی توسعه صنایع شود. در این راستا، نقش خیرین مدرسهساز، سازمان نوسازی مدارس و مشارکت صنایع در توسعه فضاهای آموزشی حیاتی است.
وی همچنین از شوراهای اسلامی شهرها و شهرداریها خواست که اعتبارات ماده ۱۶ را برای کمک به آموزش و پرورش و مدرسهسازی اختصاص دهند که در صورت تحقق این مهم سنت حسنه ای برای شوراهای اسلامی شهرها در امر مدرسه سازی است.
حسینی با اشاره به ضرورت بسیج جامعه خیرین ، منابع و امکانات برای ساخت و توسعه مدارس و فضاهای مورد نیاز آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان شهرستان توصیه نمودند شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها نیز در یک اقدام خیرخواهانه ، در کنار خیرین مدرسه ساز ، از محل اعتبارات قانونی بودجه سالیانه شهر ، سنت حسنه مدرسه سازی را نیز در برنامه های فرهنگی و توسعه شهری خود لحاظ نمایند تا با استمرار این سیاستگذاری در ادوار مختلف شوراهای شهر این نهضت خیرخواهانه تثبیت و نهادینه شود.
فاصله معنادار ساوه از میانگین کشوری در سرانه آموزشی
معاون مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی، نیز در این جلسه گفت: میانگین سرانه آموزشی کشور ۸.۳۹ مترمربع به ازای هر دانشآموز است، درحالیکه این رقم در استان مرکزی ۵.۲۸ مترمربع است.
مجتبی ربیعی یادآور شد: اما وضعیت ساوه بحرانیتر از این ارقام است و میانگین سرانه آموزشی در این شهرستان تنها ۲ مترمربع به ازای هر دانشآموز است.
وی از اجرای طرح نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی برای جبران این کمبود خبر داد و افزود: در قالب این طرح و با مشارکت مردم، ساخت ۱۷ مدرسه با ۱۱۰ کلاس درس و مجموع زیربنای ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ساوه برنامهریزی شده است.
وی گفت: اعتبار این پروژهها ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۴۶۵ میلیارد ریال آن از اعتبارات ملی و مابقی از کمکهای خیرین تأمین خواهد شد.
روند جذب اعتبارات از محل مالیات اصناف در مسیر توسعه آموزش
رئیس اداره آموزش و پرورش ساوه نیز از برنامهریزی برای نشاندار کردن طرحهای آموزشی در سامانه مالیات اصناف خبر داد و گفت: در حال پیگیری هستیم تا از محل مالیات پرداختی شهروندان ساوجی، اعتبارات ویژهای برای توسعه زیرساختهای آموزشی جذب کنیم.
مصطفی قربانی به چند پروژه مهم آموزشی که از این محل تأمین اعتبار خواهند شد، اشاره کرد و افزود: مدرسه دوره اول متوسطه استثنایی در خیابان کارگر، ساختمان جدید هنرستان شهید اسدی با زیربنای ۸۰۰ مترمربع و پنج طبقه، سالن ورزشی و سوله کارگاهی هنرستان میثم با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در دو طبقه، تأسیس سوله کارگاهی هنرستان جهانسوزان و ساخت سالن ورزشی و کارگاهی در هنرستان امیرکبیر از جمله این طرح ها است.
وی بیان کرد: ساوه در نقطهای حساس قرار گرفته و نیازمند اقدام فوری برای ارتقای زیرساختهای آموزشی است که تنها با مشارکت دولت، خیرین، صنایع و اصناف، میتوان بحران آموزشی شهرستان را مدیریت کرد و گامی مؤثر در مسیر توسعه متوازن برداشت.