به گزارش خبرنگار ایرنا، انبار شدن پسماند رویِ واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک تخصصی روی زنجان در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان، حاصل انباشت پسماند واحدهای تولیدی طی سالهای گذشته بوده که محدودهای به وسعت ۳۲ هکتار را اشغال کرده است. انبار این پسماندها به یکی از نگرانی ها و دغدغه های زیست محیطی مردم زنجان تبدیل شده بود تا اینکه از حدود سه سال پیش محل فعلی دفع پسماند که در محوطه شهرک صنعتی روی قرار داشت پلمب شد و واحدهای تولیدی موظف شدند پسماندها را به محل جدید در منطقه «سردهات» منتقل کنند.
در سال ۱۳۸۱ قرار شد یک شهرک صنعتی به نام «سنگ شهر» در حدود ۱۵ کیلومتری شهر زنجان احداث شود، بنا بود در این شهرک همان طور که اسمش نیز گویای آن است واحدهایی که در کار تولید سنگ های تزیینی و نمای ساختمان فعالیت داشتند، مستقر شوند اما در همان آغاز راه، تصمیم گرفته شد تا این شهرک به شهرک تخصصی روی تغییر کاربری دهد؛ تصمیمی که گذشت زمان مشخص کرد هیچ تدبیر و آینده نگری در اتخاذ آن نبوده است.
بر اساس اعلام مسوولان روزانه هفت هزار تن پسماند صنعتی که عمده آن شامل پسماندهای «روی» است با رعایت اصول محیط زیستی به لندفیل سردهات در ۶۶ کیلومتری شهر زنجان منتقل میشود. سایت کنونی به وسعت حدود ۵۰ هکتار در منطقه سردهات بخش زنجانرود واقع است.
این محل جدید انبار پسماند روی از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ آماده سازی شد و روزانه حدود ۲۰۰ کامیون پسماند به محل جدید منتقل میشود ولی بر اساس گزارش ها، برخی رانندگان کامیون ها برای طی نکردن این مسیر ۶۰ کیلومتری، بار خود را شبانه در اطراف مسیر و در نزدیکی زمینهای اطراف شهر تخلیه می کنند.
دستگاههای متولی باید وظایف نظارتی خود را به درستی انجام دهند
معاون هماهنکی امور عمرانی استاندار زنجان ضمن تایید معضل و مشکل تخلیه پسماندهای «روی» توسط برخی رانندگان در طول مسیر لندفیل سردهات، به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در زمانی که برای ساز وکار انتقال این پسماندها به محل جدید تصمیم گیری می شد، مصوباتی را داشتیم که به طور کامل و دقیق اجرایی نمی شود.
مسعود بیات منش افزود: قرار بود ساختار نظارتی دقیقی طراحی و اجرا شود تا بارهای پسماندی که از کارخانه ها حمل می شود، به دقت کنترل شود؛ ولی متاسفانه برخی از رانندگان به دلیل ضعف نظارتها و به خاطر اینکه مسیر لندفیل را طی نکنند، پسماندها را بین راه تخلیه می کنند و این معضل در بین تمام دره های مسیر و کنار اتوبان زنجان - تبریز هم دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما در این خصوص از قبل هم نگرانی داشتیم، برخی از این تخلیه ها حتی در ۱۰ کیلومتری شهر هم انجام شده است.
معاون هماهنکی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: در خصوص حل این معضل باید پیگیری کنیم تا اصلاح شود، از این رو دستگاههایی که متولی نظارت هستند باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند.
شاید پسماندهای تخلیه شده، «روی» نیست
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان با بیان اینکه نظارت بر فرآیند انتقال پسماندهای روی بر عهده محیط زیست است، گفت: پسماندهایی که در مسیر تخلیه شده، شاید پسماند روی نباشد، چون پسماندهایی که از شهرک روی بارگیری می شود، به صورت پلمب است و رانندگان باید با همان بارنامه و شرایط پلمب، آن را در محل دپوی سردهات تحویل دهند.
مصطفی الماسی افزود: البته ممکن است این گونه اتفاق ها در یک سری از واحدهایی که به صورت شخصی اقدام به انتقال پسماند می کنند، رخ بدهد ولی در جریان انتقال پسماندها از شهرک روی، تخلیه در مسیر ممکن نیست.
وی اظهار کرد: اگر احیانا چنین اتفاقی در مسیر انتقال پسماندها به لندفیل سردهات می افتد، قطعا مربوط به پسماندهای شهرک تخصصی روی نیست.
نظارتها را تشدید میکنیم
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس سازوکاری که برای انتقال پسماندهای شهرک روی تعریف شده است، بار کامیون ها پس از بارگیری پلمب می شود و باید بین لیست و خروجی از شهرک و ورودی به لندوفیل هماهنگی باشد.
سید رضا موسوی مشکینی افزود: طی بازدیدی که حدود ۲ هفته پیش از دفتر و فعالیت شرکت متولی انتقال پسماند داشتیم، روند کارها به صورت منظم و با کنترل در جریان بود.
وی با بیان اینکه اگر موردی از تخلیه پسماند در مسیر باشد، برخورد می کنیم، گفت: چندبار از طریق سامانه ۱۵۴۰ گزارش هایی از تخلیه های شبانه به ما واصل شده ولی در بررسی میدانی چیزی مشاهده نشد.
موسوی مشکینی افزود: امکان تخلف وجود دارد ولی ما هم نظارت های خود را تشدید می کنیم و از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهد هر گونه تخلیه پسماند، موضوع را گزارش کنند.