شناسهٔ خبر: 71668097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گزارش آنا بخوانید؛

دلیل اظهارات جنجالی خانم وزیر چه بود؟/ ماجرای بودجه صفر وزارت راه دولت چهاردهم چیست

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی در خصوص صحبت‌های خانم صادق در جمع استانداران، گفت: هم حرف خانم وزیر راه و شهرسازی و هم گزارش سازمان حسابرسی درست است، اما باید توجه داشت که این جلسه محل دردل نیست و استانداران نیز توقع داشته‌اند که بجای شنیدن از مشکلات و ناترازی‌ها راه حل منطقی دریافت کنند و از همین منابعی که در اختیار وزارت راه هست راه حلی برای فعالیت بیشتر یافته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، ادعای عجیب وزیر راه و شهرسازی مبنی بر موجودی صفر این وزارتخانه واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. به طوری که دیوان محاسبات موجودی حساب‌های این وزارتخانه را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بتازگی فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، در نشست استانداران سراسر کشور به ناترازی‌های مشهود در سراسر کشورتاکید کرد و گفت که در مقابل درخواست‌های متعدد استانداران برای تخصیص اعتبار و بودجه، دستان من بالاست، زیرا در حال حاضر در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۳، نقدینگی وزارت راه و شهرسازی حداقل تا پایان امسال، صفر است، چیزی نداریم که بخواهیم تخصیص دهیم! پیچیدگی شرایط فعلی به گونه‌ای است که سازمان برنامه و بودجه مجبور شده است اعتبارات را برای پرداخت بدهی‌های انباشته شده نظیر طلب گندمکاران، معلمین و پرستاران تخصیص دهد. حتی امسال مجبور شدیم که از حساب شرکت‌های درآمد-هزینه برداشته و به گندمکار پرداخته‌ایم.

این ادعای عجیب وزیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. به طوری که دیوان محاسبات به اظهارات وزیر راه مبنی بر اینکه موجودی ما صفر است واکنش داشت و اعلام کرد؛ موجودی حساب‌های این وزارتخانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. البته پایش برخط دیوان محاسبات کشور از عملکرد بودجه وزارت راه‌وشهرسازی در تاریخ دوازدهم اسفندماه نشان می‌دهد که موجودی حساب پرداخت اعتبارات وزارت راه‌وشهرسازی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیاردتومان است.

همچنین این بررسی نشان می‌دهد موجودی شرکت ساخت‌وتوسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بالغ بر ۹۱۰۰ میلیاردتومان، موجودی حساب تنخواه‌گردان پرداخت ستاد سازمان بنادر و دریانوردی بالغ بر ۳۳۰۰ میلیاردتومان، موجودی حساب پرداخت اعتبارات سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیاردتومان، مجموعا به انضمام موجودی سایر حساب‌های تنخواه‌گردان و پرداخت اعتبارات، بیش از ۲۰هزار میلیاردتومان است.

منابعی که در اختیار وزارت خانه‌ها قرار می‌گیرد منابع عمومی هستند

در همین رابطه سیدحسین میر شفیعی مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: منابعی که در اختیار وزارت خانه‌ها قرار می‌گیرد منابع عمومی هستند و با توجه به ظهاراتی که خانم صادق داشته‌اند، منابع عمومی چندانی به وزارت راه تخصیص نیافته است. شرایط دولت ایجاب می‌کرد که رقم چندانی برای بودجه‌های عمرانی تخصیص ندهد و این منابع برای تامین معیشت مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص منابع نقدی موجود در حساب‌های وزارت راه و شهرسازی نیز سازمان‌هایی وجود دارد که درآمدی‌هایی را کسب می‌کنند و متناسب با همان درآمد‌ها هزینه‌هایی دارند مانند سازمان ملی زمین و مسکن و یا سازمان بنادر و دریانوردی که جو سازمان‌های پردرآمد مجموعه وزارت راه و شهرسازی است. اما بدیهی است که با توجه به ماهیت هزینه‌ای درآمدی این سازمان هر کدام به تناسب درآمد خود باید ماموریت‌هایی را انجام دهند به عنوان مثال سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه نگهداری از بنادر را با توجه به درآمد خود از محل کشتیرانی بر عهده دارد.

منابعی که در اختیار وزارت راه هست راه حلی برای فعالیت بیشترباشد

میرشفیعی در ادامه اظهار کرد: صحبت‌های خانم صادق در جمع استانداران با تکیه بر همین موضوع بود و ایشان تاکید داشتند که دست وزارت راه و شهرسازی برای هزینه کردن در هر محلی باز نیست؛ بنابراین می‌توان گفت که هم حرف خانم وزیر راه و شهرسازی و هم گزارش سازمان حسابرسی درست است، اما باید توجه داشت که این جلسه محل دردل نیست و استانداران نیز توقع داشته‌اند که بجای شنیدن از مشکلات و ناترازی‌ها راه حل منطقی دریافت کنند و از همین منابعی که در اختیار وزارت راه هست راه حلی برای فعالیت بیشتر یافته شود.

مشاور اسبق وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث در این زمینه بحث مولدسازی که فعالیت متناسبی در این زمینه انجام نشده است؛ در صورتی که وزارت راه و شهرسازی با در اختیار داشتن وسعت زیادی از زمین‌های دولتی می‌توانست با انجام صحیح مولد سازی منابع قابل توجهی برای مسئله عمران را فراهم نماید.

انتهای پیام/