احد رستمی با اشاره به آغاز مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳ برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، افزود: این افراد میتوانند با مراجعه به فروشگاهها و استفاده از اعتبار شارژ شده، کالاهای منتخب را خریداری کنند. در این مرحله، مشمولان میتوانند از ۱۱ قلم کالای خاص حداقل سه قلم را انتخاب کنند.
وی توضیح داد که این مرحله شامل ۵ میلیون خانوار و حدود ۱۲ میلیون نفر است که ۲۰ درصد از جامعه هدف را تشکیل میدهند. افراد مشمول میتوانند به یکی از ۲۳۰ هزار فروشگاهی که در سامانه «شما» ثبت شده است مراجعه کنند یا از اپلیکیشن شما استفاده کرده و کد ملی خود را وارد کنند تا از اطلاعات دهک و شارژ حساب خود مطلع شوند. همچنین، با ارسال کد ملی به شماره ussd (۵۱۴۶۳) میتوانند از میزان اعتبار خود باخبر شوند.
رستمی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه چرا پرداخت کالابرگ به هفت دهک درآمدی به طور همزمان انجام نمیشود، توضیح داد: ابتدا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی میتوانند از طرح استفاده کنند و بعد از چهار روز، دهکهای ۱ تا ۳ به طرح اضافه میشوند. حدود ۱۰ روز پس از آن، دهکهای ۴ تا ۷ نیز قادر به خرید خواهند بود. وی همچنین افزود که تلاش میشود تا این طرح به درستی مدیریت شود و مرحله دوم آن ممکن است در ایام عید اجرا شود.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان خاطرنشان کرد که اعتبار سرپرستان خانوار از روز گذشته شارژ شده است و وجه نقد به حسابها واریز نخواهد شد.
بنابراین افراد نمیتوانند این اعتبار را در حسابهای بانکی مشاهده کنند، اما با استفاده از کارتهای سرپرست خانوار میتوانند به فروشگاههای طرف قرارداد مراجعه و خرید کنند.
در این طرح، اعتبار برای دهکهای ۱ تا ۳ به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای ۴ تا ۷ به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان شارژ میشود.
∎