شناسهٔ خبر: 71656505 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پیش‌بینی نهایی اسکار ۲۰۲۵ از دید منتقد مشهور سینما؛ چه کسی می‌برد؟

در حالی که پیش‌بینی می‌شود «بروتالیست» و «کنکلاو» بیشترین تندیس‌های اسکار را از آن خود کنند، شاید «آنورا» برنده جایزه اصلی شب باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیت هاموند منتقد مشهور سینمایی و نویسنده ددلاین نوشته است: از جشنواره کن که ماه می (اردیبهشت) برگزار شد، فیلم‌ها را مرور می‌کردم، پتانسیل جوایز آنها را ارزیابی می‌کردم، نامزدهای اسکار را پیش‌بینی می‌کردم، و حالا در نهایت آخرین حدس من درباره اینکه چه کسانی در هر ۲۳ دسته جوایز اسکار ۲۰۲۵ پیروز خواهند شد، اینجاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، اجازه دهید با احتیاط بگویم اینها پیش‌بینی من هستند، اما لزوماً آن چیزی نیستند که ممکن است به آنها رای داده باشم. به عبارت دیگر، این لیست آرزوی من نیست، بلکه بازتابی از یک مسیر طولانی تا زمان رای‌گیری اسکار است که ۱۸ فوریه ساعت ۵ بعد از ظهر به پایان رسید؛ همان وقتی که آکادمی دستور «مدادها پایین» را داد و رای ۹۹۴۵ واجد شرایط را به دست آورد.

بهترین فیلم

«آنورا» (الکس کوکو، سامانتا کوان و شان بیکر، تهیه کنندگان)

«بروتالیست» (نیک گوردون، برایان یانگ، اندرو موریسون، دی جی گوگنهایم و بردی کوربت، تهیه کنندگان)

«یک ناشناخته کامل» (فرد برگر، جیمز منگولد و الکس هاینمن، تهیه کنندگان)

«مجمع کاردینال‌ها» (تسا راس، جولیت هاول و مایکل ای. جکمن، تهیه کنندگان)

«تلماسه: قسمت دوم» (مری والد، کال بویتر، تانیا لاپونت و دنیس ویلنوو، تهیه کنندگان)

«امیلیا پرز» (پاسکال کوشه و ژاک اودیار، تهیه کنندگان)

«من هنوز اینجا هستم» (ماریا کارلوتا برونو و رودریگو تکسیرا، تهیه کنندگان)

«پسران نیکل» (دده گاردنر، جرمی کلینر و جاسلین بارنز، تهیه کنندگان)

«ماده» (کورالی فارگیت، تیم بیوان و اریک فلنر، تهیه کنندگان)

«شرور» (مارک پلات، تهیه کننده)

آکادمی فقط برای این دسته از سیستم رای گیری ترجیحی استفاده می‌کند تا بتواند برنده اجماع را انتخاب و «پسندیده‌ترین» فیلم از میان ۱۰ نامزد را پیدا کند. واقعاً تا چند هفته پیش هیچ نامزد پیشتازی در این بخش وجود نداشت، اما وقتی در طی ۲۴ ساعت «آنورا» تاج سه گانه‌ای از جوایز منتخب منتقدان، انجمن کارگردان‌ها و انجمن تهیه کنندگان بر سر گذاشت، آن هم وقتی رای‌گیری اسکار ۲ روز بعد آغاز می‌شد، این «آنورا» بود که همه تیترها را به خود اختصاص داد. اگرچه فیلم «بروتالیست» قطعاً طرفداران خود را دارد و «یک ناشناخته کامل» هم بسیار مورد پسند افتاد، اما تنها «مجمع کاردینال‌ها» بود که توانست جایزه بهترین فیلم بفتا را از آن خود کند و به نظر می‌رسد که با وجود نامزد نشدن در بخش کارگردانی، از شتاب مشابهی که «آرگو»، «کتاب سبز» و «کودا» برخوردار بودند، برخوردار است. هر ۳ این فیلم‌ها بهترین فیلم اسکار شدند. من روی «آنورا» و «مجمع کاردینال‌ها» شرط می‌بندم ولی برنده «مجمع کاردینال‌ها» است.

بازیگر مرد نقش اول

آدرین برودی برای «بروتالیست»

تیموتی شالامه برای «یک ناشناخته کامل»

کولمن دومینگو برای «سینگ سینگ»

رالف فاینز برای «مجمع کاردینال‌ها»

سباستین استن باری «کارآموز»

آدرین برودی که پیشتر یک بار اسکار برده، در این بخش پیشتاز بوده و در گلدن گلوب، منتخب منتقدان و بفتا برنده شده است اما به تیموتی شالامه که منتخب انجمن بازیگران (SAG) شد، باخت. برودی تا زمان پایان رای‌گیری اسکار، پیشتاز بود و با وجود اینکه شاخه بازیگران بزرگترین شاخه آکادمی است و کسب جایزه این انجمن برای شالامه شانس بزرگی ایجاد کرد، اما به نظر می رسد برای او این شانس خیلی دیر به دست آمد.

بازیگر زن نقش اول

سینتیا اریوو برای «شرور»

کارلا سوفیا گاسکون برای «امیلیا پرز»

مایکی مدیسون برای «آنورا»

دمی مور برای «ماده»

فرناندا تورس برای «من هنوز اینجا هستم»

چرخش دمی مور و تلاشش برای باقی ماندن در حرفه قدیمی خود، مطمئناً مانند سخنرانی او برای پذیرفتن گلدن گلوب، تاثیرگذار بود. پس از آن وی جایزه منتخب منتقدان و انجمن بازیگران را هم به موفقیتش اضافه کرده است، اما مایکی مدیسون در دور آخر با برد جوایز بفتا و ایندی اسپریت ثابت کرد که بسیار عالی است. فرناندا تورس کارت وحشی است که با کسب گلدن گلوب برای بازیگر زن فیلم درام، کشف شد.

بازیگر مرد نقش مکمل

یورا بوریسف برای «آنورا»

کایران کالکین برای «یک درد واقعی»

ادوارد نورتون برای «یک ناشناخته کامل»

گای پیرس برای «بروتالیست»

جرمی استرانگ برای «کارآموز»

همه بازی‌ها فوق‌العاده‌ای بودند، اما کایران کالکین به سادگی بر تک تک فرصت‌های جوایز پیشرو تسلط داشت و مطلقاً هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اسکار چیز متفاوتی داشته باشد.

بازیگر زن نقش مکمل

مونیکا باربارو برای «یک ناشناخته کامل»

آریانا گرانده برای «شرور»

فلیسیتی جونز برای «بروتالیست»

ایزابلا روسلینی برای «مجمع کاردینال‌ها»

زوئی سالدانا برای «امیلیا پرز»

علیرغم مشکلاتی که در مسیر فیلم «امیلیا پرز» ایجاد شد، زوئی سالدانا با نقشی که مانند کالکین واقعاً جایگاه نقش اول را دارد، مانند کالکین، در تمام فصل شکست نخورده باقی ماند. او اسکار را به دست می گیرد.

کارگردان

ژاک اودیار برای «امیلیا پرز»

شان بیکر برای «آنورا»

بردی کوربت برای «بروتالیست»

کورالی فارگیت برای «ماده»

جیمز منگولد برای «یک ناشناخته کامل»

شان بیکر با کسب جایزه نخل طلای کن، فصل را درخشان آغاز کرد. او به تازگی برنده جایزه انجمن کارگردان‌ها (DGA) شده که تقریباً همیشه تعیین کننده برنده اسکار در این بخش است. کوربت ممکن است مانند گلدن گلوب یک سورپرایز باشد، اما رویش حساب نکنید.

فیلمنامه اقتباسی

«یک ناشناخته کامل» (فیلمنامه جیمز منگولد و جی کاکس)

«مجمع کاردینال‌ها» (فیلمنامه پیتر استروگان)

«امیلیا پرز» (فیلمنامه ژاک اودیار با همکاری توماس بیدگین، لئا میسیوس و نیکلاس لیوچی)

«پسران نیکل» (فیلمنامه رامل راس و جاسلین بارنز)

«سینگ سینگ» (فیلمنامه کلینت بنتلی، گرگ کودار)

بنا به دلایلی، اقتباس باشکوه از فیلمنامه پیتر استروگان برای «مجمع کاردینال‌ها» در جوایز انجمن نویسندگان دیده نشد و در نهایت «پسران نیکل» برنده شد. استروگان گفت نمی‌داند چرا انجمن آن را رد کرد، اما پیروزی‌های او در گلدن گلوب، منتخب منتقدان، بفتا، و فیلمنامه‌نویسان USC برای اطمینان از اینکه اسکار نیز از آن او خواهد بود، کافی است.

فیلمنامه اوریجینال

«آنورا» (نوشته شان بیکر)

«بروتالیست» (نوشته بردی کوربت، مونا فستولد)

«یک درد واقعی» (نوشته جسی آیزنبرگ)

«۵ سپتامبر» (نوشته موریتز بایندر، تیم فهلبوم؛ نویسنده مشترک الکس دیوید)

«ماده» (نوشته کورالی فارگیت)

باوجود برخی استثناها در تاریخ اسکار، بهترین فیلم معمولاً بهترین فیلمنامه را هم می‌برد. فیلم «یک درد واقعی» جسی آیزنبرگ که برنده غافلگیرکننده بفتا در این بخش شد، در میان بهترین فیلم‌های اسکار انتخاب نشده، اما اگر «آنورا» لنگ بزند، شاید این جایزه نصیب «یک درد واقعی» شود، که کمی دور از انتظار است.

انیمیشن

«فلو» (گینتس زیلبالودیس، ماتیس کازا، رون داینز و گریگوری زالکمن)

«درون بیرون ۲» (کلسی مان و مارک نیلسن)

«خاطرات یک حلزون» (آدام الیوت و لیز کرنی)

«والاس و گرومیت: پرندگان انتقام‌جو» (نیک پارک، مرلین کراسینگهام و ریچارد بیک)

«روبات وحشی» (کریس سندرز و جف هرمان)

این بخش نشان دهنده غنای یک سال واقعاً عالی در انیمیشن است، با وجود اینکه «درون بیرون ۲» با فروش ۱.۷ میلیارد دلار در سطح جهان پرفروش‌ترین فیلم سال است و باوجود اینکه «روبات وحشی» بسیار تحسین شد و چندین جایزه آنی را برد، فیلم برنده «فلو» فوق‌العاده از لتونی است که در بخش بهترین فیلم بین‌المللی هم مدعی است.

بهترین فیلم بین‌المللی

«من هنوز اینجا هستم» (برزیل)

«دختری با سوزن «(دانمارک)

«امیلیا پرز» (فرانسه)

«دانه انجیر معابد» (آلمان)

«فلو» (لتونی)

«من هنوز اینجا هستم» برزیل واقعاً شایسته است و نامزدی در این بخش بهترین گواه این امر است، اما با کسب ۱۳ نامزدی برای فیلم «امیلیا پرز» انکار کردن این فیلم که بهترین فیلم اروپایی شده و بفتا، منتخب منتقدان و گلدن گلوب را علی‌رغم آن همه جنجال دریافت کرده، سخت است. فرانسه اولین برد خود را پس از سال ۱۹۹۲ امسال کسب خواهد کرد.

بهترین مستند بلند

«خاطرات جعبه سیاه» (شیوری ایتو، اریک نیاری و هانا آکویلین)

«سرزمین دیگری نیست» (بازل آدرا، راشل زور، حمدان بلال و یووال آبراهام)

«جنگ پرسلان» (برندان بلومو، اسلاوا لئونتیف، آنیلا سیدورسکا، پائولا دوپره پسمان)

«موسیقی متن یک کودتا» (یوهان گریمونپرز، دان میلیوس و رمی گرلتی)

«نیشکر» (خولیان بریو نویسکت، املی کاسی و کلین کوئین)

انتخاب‌های تحسین‌برانگیز زیادی در اینجا وجود دارد، اما تصور من می‌گوید ترکیب هنر و جنگ در اوکراین برتری خواهد داشت.

بهترین فیلمبرداری

«بروتالیست» (لول کرولی)

«تلماسه: قسمت دوم» (گریگ فریزر)

«امیلیا پرز» (پل گیلهوم)

«ماریا» (اد لاچمن)

«نوسفراتو» (یارین بلاشکه)

گریگ فریزر جایزه اسکار را برای فیلم نخست «تلماسه» گرفت، اد لاچمن برای «ماریا» از سوی انجمن فیلمبرداران انتخاب شد، اما کرولی برنده بفتا به احتمال زیاد برای «بروتالیست» با استفاده از «ویستا ویژن» به تمامی شکوه، پیروز خواهد شد.

طراحی لباس

«یک ناشناخته کامل» (آرین فیلیپس)

«مجمع کاردینال‌ها» (لیزی کریستل)

«گلادیاتور دوم» (جانتی یتس و دیو کراسمن)

«نوسفراتو» (لیندا مویر)

«شرور» (پل تازول)

چگونه ممکن است «شرور» ببازد؟

طراحی تولید

«بروتالیست» (طراحی تولید: جودی بکر؛ دکور: پاتریشیا کوچیا)

«مجمع کاردینال‌ها» (طراحی تولید: سوزی دیویس؛ دکور: سینتیا اسلیتر)

«تلماسه: قسمت دوم» (طراحی تولید: پاتریس ورمت؛ دکور: شین ویو)

«نوسفراتو» (طراحی تولید: کریگ لاتروپ؛ دکور: بئاتریس برنتنروا)

«شرور» (طراحی تولید: ناتان کرولی؛ دکور: لی ساندلز)

اینجا هم «شرور» شانس اول است.

تدوین فیلم

«آنورا» (شان بیکر)

«بروتالیست» (دیوید یانچسو)

«مجمع کاردینال‌ها» (نیک امرسون)

«امیلیا پرز» (ژولیت ولفلینگ)

«شرور» مایرون کرستین

آرایش چهره و مو

«یک مرد متفاوت» (مایک مارینو، دیوید پرستو و کریستال ژورادو)

«امیلیا پرز» (جولیا فلوخ کاربونل، امانوئل جانویر و ژان کریستوف اسپاداکینی)

«نوسفراتو» (دیوید وایت، تراسی لودر و سوزان استوکس-مونتون)

«ماده» (پیر اولیویه پرسین، استفانی گیون و مرلین اسکارسلی)

«شرور» (فرانسیس هانون، لورا بلونت و سارا نوث)

در اینجا کار قابل توجه است، اما به نظر من دمی به عنوان بهترین بازیگر زن اینجا هم موثر خواهد بود.

موسیقی

«بروتالیست» (دنیل بلومبرگ)

«مجمع کاردینال‌ها» (ولکر برتلمن)

«امیلیا پرز» (کلمان دوکول و کامیل)

«شرور» (جان پاول و استیون شوارتز)

«روبات وحشی» (کریس باورز)

موسیقی «بروتالیست» دنیل بلومبرگ بیشترین سر و صدا را ایجاد کرده، موسیقی «روبات وحشی» کریس باورز هم می‌تواند مقاومت ناپذیر باشد. سوال بزرگ این است که آیا رای دهندگان می‌دانند نامزدی «شرور» برای موسیقی است، نه ترانه‌هایی که همه از نمایش برادوی آمده‌اند؟ اگر رای دهندگان صرفاً به موسیقی رای دهند، کار عوض می‌شود. شرط مطمئن هنوز هم بروتالیست است، اما برنده «شرور» است.

ترانه

«ال مال» از «امیلیا پرز» (موسیقی از کلمان دوکول و کامیل؛ شعر از کلمان دوکول، کامیل و ژاک اودیار)

«سفر» از «شش تا هشت» (موسیقی و ترانه از دایان وارن)

«مثل یک پرنده» از «سینگ سینگ» (موسیقی و ترانه از آبراهام الکساندر و آدریان کوسادا)

«می کامینو» از «امیلیا پرز» (موسیقی و ترانه از کامیل و کلمان دوکول)

«هیچوقت خیلی دیر نیست» از «التون جان: هیچوقت خیلی دیر نیست» (موسیقی و ترانه از التون جان، برندی کارلیل، اندرو وات و برنی تاوپین)

«مثل یک پرنده» اسب سیاه رقابت است، «سفر» دایان وارن شانزدهمین نامزدی او را رقم زده، اما نام ترانه‌سراها در برگه رای جایی ندارد. «ال مال» خیره کننده زوئی سالدانا که در همه شورت فیلم‌های تلویزیونی بی‌وقفه نشان داده شده پیروز خواهد شد.

صدا

«یک ناشناخته کامل» (تاد ای. میتلند، دونالد سیلوستر، تد کاپلان، پل ماسی و دیوید جیامارکو)

«تلماسه: قسمت دوم» (گرت جان، ریچارد کینگ، ران بارتلت و داگ همفیل)

«امیلیا پرز» (اروان کرتسانت، ایمریک دوولدر، مکسنس دوسری، سیریل هولتس، نیلس بارلتا)

«شرور» (سایمون هیز، نانسی نوجنت تایتل، جک دولمن، اندی نلسون و جان مارکیز)

«روبات وحشی» (رندی تام، برایان چامنی، گری ای. ریزو و لف لفرتس)

کار صدا برای فیلمی درباره باب دیلن و کار پیچیده تیم صدا اصلاً سخت نیست.

جلوه‌های بصری

«بیگانه: رومولوس» (اریک باربا، نلسون سپولودا-فاوزر، دنیل ماکارین و شین ماهان)

«مرد بهتر» (لوک میلار، دیوید کلیتون، کیت هرفت و پیتر استابز)

«تلماسه: قسمت دوم» (پل لمبرت، استیون جیمز، ریس سالکامب و گرد نفرنفزر)

«پادشاهی سیاره میمون ها» (اریک وینکوئیست، استیون اونترفرانز، پل استوری و رادنی برک)

«شرور» (پابلو هلمن، جاناتان فاکنر، دیوید شیرک و پل کوربولد)

برنده گذشته در این رده بیشترین شانس را دارد هر چند دست «شرور» هم خالی نیست.

انیمیشن کوتاه

«مردان زیبا» (نیکلاس کپنز و برشت ون السلند)

«در سایه سرو» (شیرین سوهانی و حسین ملایمی)

«آب نبات جادویی» (دایسوکه نیشیو و تاکاشی واشیو)

«سرگردانی تا شگفتی» (نینا گانتز و استینت بوسکلوپر)

«آخه!» (لوئیک اسپوچه و ژولیت مارکت)

«سرگردانی تا شگفتی» برنده بفتا شد. من گمان می کنم که رای دهندگان به سوی نور تمایل خواهند داشت، اما واقعاً نظر دقیقی ندارم.

فیلم کوتاه مستند

«مرگ توسط اعداد» (کیم اسنایدر و جانیک ال. روبیلارد)

«من آماده هستم، سرپرست» (اسمریتی موندرا و مایا گنیپ)

«حادثه» (بیل موریسون و جیمی کالون)

«سازهای یک قلب تپنده» (اما رایان یامازاکی و اریک نیاری)

«تنها دختر ارکستر» (مولی اوبراین و لیزا رمینگتون)

بستگی به این دارد که واقعاً برای تماشای آن وقت بگذارند، اما اگرچه درباره «حادثه» که بازسازی تیراندازی پلیس شیکاگو در سال ۲۰۱۸ بیشتر از همه صحبت شده، قصیده نتفلیکس برای زندگی یک نوازنده زن که باس می‌نوازد می‌تواند بلیت برنده را داشته باشد.

فیلم کوتاه

«یک حق التزام» (سم کاتلر-کروتز و دیوید کاتلر-کروتز)

«آنوجا» (آدام جی گریوز و سوچیترا ماتای)

«من یک روبات نیستم» (ویکتوریا وارمردام و ترنت)

«آخرین رنجر» (سیندی لی و داروین شاو)

«مردی که نمی توانست ساکت بماند» (نبویشا اسلیپچویچ و دانیجل پک)

«آخرین رنجر» درباره زن جوانی است که در حال یادگیری خطر شکارچیان غیرقانونی در آفریقا، سعی دارد به محافظت از کرگدن سفید تاندی کمک کند. این تنها فیلمی است که ممکن است برای کشش عاطفی رأی دهندگان را به حرکت درآورد.

۲۴۴۲۴۵