شناسهٔ خبر: 71652796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن:

توسعه ساخت خطوط و خدمات ریلی را در کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) گفت: این شرکت در خطوط ریلی با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت توان اجرای کار دارد و در همین راستا، توسعه احداث خطوط ریلی و خدمات را در دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصطفی معینی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: اکنون پیشنهاداتی برای صادرات محصولات و ارائه خدمات در کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان داریم و به‌خصوص در موضوع احداث خطوط، ماشین آلات تخصصی و تامین تراورس از ما کمک خواسته‌اند.

وی اظهارداشت: همچنین درخواست‌های از سوی افغان‌ها برای تکمیل خطوط ریلی از هرات به سمت غرب و شمال غرب افغانستان داشته‌ایم.

معینی ادامه داد: در عراق نیز مذاکراتی برای اجرای چند پروژه احداث و نوسازی خطوط ریلی انجام دادیم.

وی بیان داشت: از آنجایی که استانداردهای ریلی در کشورمان تابع UIC است می‌توانیم در کشورهای همسایه همچون ترکیه، ترکمنستان، CIS و ... کار کنیم.

مدیرعامل شرکت تراورس ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه برقی‌سازی برخی خطوط ریلی و استفاده از قطارهای پرسرعت تکلیف شده است؛ در این زمینه در بخش‌هایی از جمله تعمیر و نگهداری خطوط دارای تخصص اجرایی هستیم و آمادگی فعالیت داریم.

وی اظهار داشت: ماشین‌آلات فعلی ما ماشین آلات روز جهان است، همچنین امکان تهیه تجهیزات ریلی از خارج از کشور با حمایت دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن را داریم و بر این اساس در عرصه صادرات خدمات و محصولات می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

معینی در عین حال خاطرنشان‌کرد: نیازمند انتقال فناوری‌های روز، مطالعات فنی و مهندسی و علوم روز جهان هستیم و برای سال آینده چند برنامه اساسی مبتنی بر هوش مصنوعی در دستور کار داریم.

وی از تلاش این شرکت برای دستیابی به رتبه "بسیار خوب" از نظر شاخص‌های سازمان ملی بهره‌وری خبر داد و گفت: باید علاوه بر تامین ماشین آلات روز و اورهال کردن تجهیزات موجود، بتوانیم از نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی و ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم تا شرایط را برای ارائه خدمات قطارهای پرسرعت و برقی در کشور فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنی فنی راه آهن اضافه کرد: این شرکت پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر پرسنل در اقصی نقاط کشور دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های احداث، نوسازی، بازسازی، نگهداری و تعمیرات خطوط و شبکه ریلی فعالیت می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد نگهداری شبکه ۱۴ هزار کیلومتری ریلی کشور بر عهده این شرکت است.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از خطوط ریلی کشور بعد از انقلاب ساخته شده که ۸۰ درصد ساخت آن بر عهده شرکت تراورس بوده است.

معینی خاطرنشان‌کرد: اکنون خط دوم راه آهن تهران- مشهد، خطوط ۱ و ۲ بافق- بندرعباس، قزوین- رشت، مراغه- ارومیه، اصفهان- شیراز و کرمان- زاهدان توسط این شرکت ساخته شده و در ۲۰ استان کشور کارگاه و پروژه داریم. همچنین ساخت و نگهداری خط ۱ متروی اصفهان، خط ۱ و ۲ مترو مشهد، خط ۵ و ۷ مترو تهران، خط ۲ مترو کرج و خط مترو کرج به هشتگرد را در دستور کار خود داریم.

وی با اشاره به ورود این شرکت به پروژه‌های شهری یادآور شد: ساخت بخش مهمی از پروژه تونل شهری اسلامشهر بر عهده این شرکت است.

معینی گفت: طول راه آهن زاهدان به چابهار حدود ۷۰۰ کیلومتر است که سال گذشته با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا ۱۵۰ کیلومتر آن از زاهدان به سمت خاش را به اتمام رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تامین بخشی از تجهیزات خط آهن شلمچه به بصره بر عهده این شرکت است.

مدیرعامل شرکت تراورس ادامه داد: این شرکت چهار کارخانه مهم و فعال در شهرهای کرج، اندیمشک، قزوین و شیرگاه دارد که در آنها به ساخت فرآورده‌های بتنی و تجهیزات بتنی راه آهن همچنین فرآورده‌های بتنی سایر پروژه‌های عمرانی می‌پردازد.

معینی گفت: در سال جاری که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، با وجود مشکلات کلان کشوری اما سعی کردیم از تک‌محصولی خارج شویم و همچنین به مسائل کارگری سر و سامان دهیم.

وی همچنین با اشاره به تحولات ایجاد شده از سوی این شرکت در بخش ماشین آلات تخصصی ریلی و جاده‌ای، اظهار داشت: برخی ماشین آلات این شرکت از جمله لودر، بلدوزر، بیل مکانیکی، غلطک و گریدر به دلایل مختلف متوقف و نیازمند اورهال و تعمیرات اساسی بودند. با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، این ماشین آلات را از طریق «اجاره به شرط تعمیر» به بخش خصوصی واگذار کردیم.

مدیرعامل شرکت تراورس خاطرنشان کرد: طی فراخوان انجام شده ۵۵ دستگاه از این ماشین آلات در اختیار ۱۴ بخش خصوصی توانمند قرار گرفت که اکنون وارد شبکه ریلی شده‌اند و اشتغال زایی برای ۱۵۵ نفر اپراتور و سرویس‌کار، فعالیت این ماشین آلات در پروژه‌های عمرانی و درآمدزایی برای شرکت از محل اجاره این ماشین آلات محقق شد.

تراورس ورشکسته نیست

وی با تکذیب ورشکسته بودن این شرکت گفت: آخرین بار سال ۹۳ و پس از واگذاری شرکت به دولت، تجدید ارزیابی و ارزشگذاری شد. ارزش فعلی شرکت توجه به قیمت‌های روز بیش از چهار هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که بر این اساس به هیچ عنوان ماده صد و چهل و یکی و ورشکسته محسوب نمی‌شود.

معینی در عین حال گفت: در حال تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت هستیم که این مهم شرکت را از زیان انباشته خارج خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن اظهار داشت: اکنون پرداخت حقوق کارگران در این شرکت به روز بوده و بخشی از سبد معیشتی و اعیاد را نیز به پرسنل پرداخت کرده‌ایم. هرچند به دلیل مشکلاتی در گذشته در موضوع بیمه تامین اجتماعی با مشکلاتی مواجه شدیم اما اکنون دفترچه‌های تامین اجتماعی پرسنل نیز به روز شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود بدهی‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی، اما در طول چند سال گذشته هیچ کارخانه و مجموعه‌ای را تعطیل و کارگران را بیکار نکردیم و اکنون هر چهار کارخانه ما فعال است.

معینی تصریح کرد: در موضوعات مالیاتی، بانکی و بیمه‌ای همراهی خوبی با این شرکت شده و امیدواریم تا سال آینده همه این مشکلات به خوبی مدیریت شود.