شناسهٔ خبر: 71646451 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز فعالیت اتوبوس برقی در سه خط دیگر تهران + فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - اتوبوس‌های برقی وارداتی چینی پس از خط جمهوری به بهارستان در سه خط اتوبوسرانی دیگر تهران از امروز/یکشنبه/ فعال شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در جمع خبرنگاران گفت: ‌۱۵ خط در تهران با اولویت مرکز شهر برقی سازی می‌شود.

احمد قیومی افزود: امروز پایانه کاوه در میدان انقلاب تا سپاه یکی از این خطوط است که بخشی از خیابان انقلاب و خیابان طالقانی را در بر می‌گیرد و خط جمهوری تا کریمخان و خط اول خیابان فردوسی تا پایانه بیهقی برقی سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی که در آلودگی هوای تهران تکلیف دارند متعدد هستند، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی تهران یکی از آن دستگاه‌هاست اما پیشگام بودن در این عرصه و اثرگذاری در افکار مردم از سوی شهرداری بیشتر است.

به گفته قیومی، برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر که صبح‌ها با ورودی جدید بیش از ۱۳ میلیون نفر است، ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تاکید بر اینکه این رویداد ترافیک در مرکز شهر را بهینه می‌کند، گفت: با این اتفاق اعتماد به حمل و نقل عمومی برمی‌گردد.

به گفته وی، هدف گذاری بزرگ و ویژه ما بر این است که بتوانیم‌ ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را در تهران به کارگیری کنیم البته این جدای از اتوبوس‌های دیزلی قبلی است که نیاز به نوسازی دارند.

قیومی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی را باید به یک عدد مطلوب در تعداد اتوبوس برسانیم، ادامه داد: در سال آینده به‌طور کامل می‌توانیم بگوییم که اتوبوسرانی به تعداد ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال می‌رسد که مطلوب است.

وی اضافه کرد: امروز سه هزار دستگاه اتوبوس نو و بازسازی شده در پایتخت به کار گرفته شده که در مقایسه با سه سال پیش که تنها یک هزار دستگاه فعال بود، دو برابر بیشتر است.

قیومی با بیان اینکه امروز ۳۰ اتوبوس برقی به ناوگان اضافه شد، گفت: اتوبوس‌های برقی که امروز اینجاست استاندارهای بین المللی را برای خود دارد.

وی در بخش دیگری اعلام کرد: اتوبوس دیزلی در بهترین حالت حدود ۵۵ هزار لیتر گازوییل در سال می‌سوزاند.

وی افزود: اتوبوس‌های برقی در دمای زیر صفر موتور گرم کننده برای گرم کردن اتوبوس را روشن می‌کند که در هر ساعت یک لیتر گازوییل مصرف می‌کند؛ اگر در تمام سه ماه زمستان روشن هم باشد کمتر از هزار لیتر مصرف دارد که در مقابل ۵۵ هزار لیتر قابل قیاس نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید با برخی ادعاها در مورد تمام برقی نبودن اتوبوس‌های برقی کام مردم را تلخ کرد، یادآور شد: این یک کار عملیاتی بزرگ در جهت کم‌ کردن آلودگی هواست و این ادعاها به اشتباه و شاید به مقاصد دیگری مطرح شده باشد.

قیومی گفت: به دنبال ایجاد پارکینگ و استفاده از حمل و نقل عمومی پاک در تهران هستیم. امیدواریم در سال آینده به نتایج بهتری برسیم.

به گفته وی، در یکی دو ماه آینده تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران خواهد شد که همزمان زیرساخت‌های شهر را باید برای ورود آنها آماده کنیم.

وی در تشریح مشخصات فنی اتوبوس‌های هایگر به کار گرفته شده در این خط گفت: این اتوبوس‌ها که به منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی خریداری شده، دارای مشخصات فنی و امکاناتی مدرن است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تردد در مسیرهای شهری تبدیل می‌کند.

وی افزود: این اتوبوس برقی مجهز به باتری CATL LFP ساخت چین با ظرفیت ۴۲۲.۸۷ کیلووات ساعت است که امکان پیمایش بیش از ۲۵۵ کیلومتر را فراهم می‌کند.

به گفته قیومی، سیستم مدیریت حرارتی این باتری از طریق خنک‌کننده مایع انجام شده و با برخورداری از درجه حفاظتی استاندار در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم است.

وی ادامه داد: موتور این اتوبوس با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتن‌متر طراحی شده که از سیستم خنک‌کننده مایع بهره می‌برد. این وسیله قادر به دستیابی به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر را در ۱۰ ثانیه ثبت می‌کند.

قیومی اضافه کرد: اتوبوس برقی جدید دارای ۳۴ صندلی ثابت و ۲ صندلی تاشو بوده و از سیستم تهویه هوای VALEO بهره می‌برد.

وی یادآور شد: همچنین اتوبوس به نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینه‌های جانبی گرم‌شونده و سیستم نظارت ۳۶۰ درجه مجهز است، مدیریت برق و عملکردها نیز از طریق سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) انجام می‌شود.