شناسهٔ خبر: 71644540 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترافیک نوروز با هوش مصنوعی کنترل می‌شود

رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر تلاش پلیس برای برقراری سفر‌های امن گفت که سفر‌های نوروزی امسال با پهپاد‌های مجهز به هوش مصنوعی کنترل می‌شود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر تلاش پلیس برای برقراری سفر‌های امن گفت که سفر‌های نوروزی امسال با پهپاد‌های مجهز به هوش مصنوعی کنترل می‌شود. 
بسیاری از حادثه‌های رانندگی که منجر به خسارت‌های جانی و مالی می‌شود و مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد و همچنین هزینه ها‌ی هنگفتی بر جامعه تحمیل می‌کند، به رفتار‌های ترافیکی کاربران مربوط می‌شود که ریشه آن را در فرهنگ و آموزش باید جست. هر انسانی در مواجهه با خطر تلاش می‌کند از آن دوری کند و به عنوان مثال اگر فردی با حیوان درنده‌ای روبه‌رو شود، به آن نزدیک نمی‌شود و به دنبال راه و چاره‌ای است که جان سالم به در برد، اما حادثه‌های رانندگی حکایت از آن دارد اکثر رانندگان حین رانندگی درک خطر پایینی دارند. به طوری که بر اساس آمار‌ها سالانه شاهد بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات رانندگی هستیم. به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، بیشترین قربانیان سوانح ترافیکی بین ۲۵ تا ۳۸ سال دارند و در واقع ما هر سال تعداد زیادی از افراد مولد کشور را به خاطر همین رفتار‌های ترافیکی کاربران از دست می‌دهیم. از این‌رو پلیس مدتی است تلاش می‌کند با کار‌های فرهنگی و آموزشی درک خطر هنگام رانندگی را بین رانندگان بالا ببرد. در همین راستا قبل از ظهر دیروز شنبه یازدهم اسفندماه کتاب «مدیریت راهبردی حمل و نقل شهری» اثر سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا و سید محسن طباطبایی استاد دانشگاه با حضور برخی اساتید دانشگاه‌ها در سالن همایش‌های بین‌المللی ایران در شهرک آزمایش رونمایی شد. 

 ۳۰ هزار معلول نخاعی 
سردار سید تیمور حسینی، فرمانده راهور فراجا در این مراسم گفت: «وقتی صحبت از مسئله حمل و نقل ترافیک می‌کنیم، به موضوعی اشاره داریم که شامل تک‌تک افراد، فارغ از جنسیت، سن، شغل یا موقعیت اجتماعی آنها است. کاربران این شبکه هم می‌توانند تأثیر‌گذار و هم تأثیر‌پذیر باشند، چون ما فردی را در جامعه نداریم ویژ‌گی‌های این شبکه شامل آنها نباشد.» وی افزود: «بی‌توجهی به حوزه حمل و نقل و تصادفاتی که خیابان‌ها و جاده‌های برون‌شهری رخ می‌دهد، سالانه نزدیک به ۷‌درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می‌برد. اگر این بی‌توجهی ادامه یابد، می‌تواند منجر به افزایش جان‌باختگان در حادثه‌های رانندگی شود، به طوری که در همین سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر را از دست دادیم. نکته دیگری که در این حادثه‌ها نهفته است و غافل از آن هستیم، براساس آمار‌ها عمده قربانیان سوانح ترافیکی در سنین بین ۲۵ تا ۳۸ سال قرار دارند، یعنی در این حادثه‌ها ما تعداد زیادی افراد مولد کشور را از دست می‌دهیم، بنابراین باید تمام تلاش‌ها معطوف به بهبود وضعیت موجود شود.» سردار سید تیمور حسینی ادامه داد: «بر اساس آمار، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی مصدوم می‌شوند که از این میان، ۱۰ درصد آنها به معلولیت‌های جسمی، از جمله ضایعات نخاعی دچار شوند؛ یعنی ۳۰ هزار نفر معلول ضایعات نخاعی روی دست خانواده‌ها و سازمان‌های حمایتی قرار داده اینکه جبران آن غیر قابل ممکن است.»

 درک خطر 
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: «ریشه اصلی آسیب‌ها در حوزه حمل و نقل ترافیکی به علوم انسانی و تربیتی و آموزشی برمی‌گردد. اعتقاد دارم که یک فرد آگاه و مسئول باید به این باور برسد که مکلف به حفظ جان خود و دیگران است. تمرکز باید بر عامل انسانی و رفتار‌های ترافیکی باشد. آنچه به نام فرهنگ ترافیک شناخته می‌شود، در واقع مجموعه‌ای از رفتار‌های رانندگی است که هر فرد باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشد. ما در بین کاربران، چه رانندگان خودرو و موتورسوار چه عابران پیاده در موضوعات و خطرات ترافیکی به شدت درک خطر پایینی داریم. همه ما تلاش کنیم که درک خطر را در جامعه بالا ببریم.»

 بازگشت سرمایه 
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: «ما در این کتاب تلاش کردیم ضمن برشمردن همه مؤلفه‌ها در موضوع مدیریت ترافیک و مدیریت راهبردی و حمل و نقل شهری به مباحث اقتصادی مسئله هم توجه کنیم. جان‌باختگان و تصادفات رانندگی علاوه بر آنکه ۷ درصد از تولید ناخالص ملی ما را از بین می‌برد، نپرداختن به موضوعات اقتصادی بازگشت سرمایه که بخش عمده آن در حمل و نقل ترافیک هم شهری و هم جاده‌ای تعریف می‌شود، عمدتاً بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی ما را از بهره‌وری پایین‌تری برخوردار کرده‌است. اگر ما این موضوع را مدنظر قرار بدهیم، حتماً می‌توانیم در ارتقای بهره‌وری سیستم‌های اقتصادی و صنعتی‌مان هم مؤثر باشیم.»
سردار سید تیمور حسینی در پایان گفت: «هیچ فعالیتی در کشور نمی‌تواند تعریف شود، بدون اینکه یک پیوست حمل و نقلی مناسب و یک پیوست ترافیکی مناسب داشته‌باشد. ما در این کتاب تلاش کردیم اثری را به علاقه‌مندان به این حوزه تقدیم کنیم که عملیاتی و میدانی بتواند بازخورد خوبی داشته باشد.»

 رونمایی از پهپاد پلیس راهور 
در حاشیه این مراسم اولین پهپاد پلیس پنج تخلف از جمله سرعت غیرمجاز، حرکت بین خطوط، تغییر مسیر، عبور کامیون و اتوبوس در لاین سرعت، رعایت فاصله طولی را رصد می‌کند، رونمایی کرد. 
این پهپاد‌ها مجهز به هوش مصنوعی هستند که قادر به گرفتن تصاویر و تجزیه و تحلیل آنها به صورت آنلاین خواهند بود. این پهپاد‌ها در سفر‌های نوروزی به شناسایی مشکلات ترافیکی و نظارت بر حرکت خودرو‌ها در جاده‌ها می‌پردازند. این اقدام می‌تواند به کاهش حوادث رانندگی، به ویژه در ایام شلوغ تعطیلات نوروزی کمک کند. در نهایت، استفاده از این فناوری نوین در نظارت ترافیکی به ثبت تخلفات و بهبود ایمنی جاده‌ها و افزایش نظم در تردد خودرو‌ها کمک می‌کند.