جوان آنلاین: رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر موانع در دولت و دستگاههای نظارتی وجود نداشت، امروز تعداد بیشتری واگن مترو در تهران داشتیم. متأسفانه تأخیرهای اخیر باعث شد تا استفاده از حمل و نقل عمومی با تأخیر مواجه شود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر گفت: بودجه مصوب سال آینده شهرداری تهران ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. معاونت حمل و نقل و ترافیک ۵۰ درصد، معاونت خدمات شهری ۱۵ درصد، توسعه هوشمندسازی ۱۹ درصد، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۱۰ درصد ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد و شهرسازی و معماری ۳ درصد از بودجه را به خود اختصاص دادهاند.
وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از بودجه حمل و نقل باید به بخش عمومی اختصاص یابد و باقی آن مربوط به بخش خصوصی باشد، افزود:، اما متأسفانه امروز شاهد عکس این وضعیت هستیم. نتیجه این رویکرد، آلودگی هوای تهران است. یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به رونمایی از بسته حمل و نقل عمومی برقی در روزهای اخیر خاطر نشان کرد: به رئیسجمهور نیز گفتم که اگر موانع موجود در دولت و دستگاههای نظارتی نبود، امروز تعداد بیشتری واگن مترو و اتوبوسهای جدید در تهران داشتیم. متأسفانه تأخیرهایی رخ داد که موجب شد در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با تأخیر مواجه شویم. وی افزود: خوشبختانه امروز شاهد رضایت شهروندان از استفاده از اتوبوسهای برقی در خط
جمهوری ـ بهارستان هستیم، اماای کاش میتوانستیم این اتوبوسها را در تمام خطوط مورد استفاده قرار دهیم و به آرامش مردم بیفزاییم. چمران در پاسخ به پرسش دیگری درباره تست تراموای چرخ لاستیکی در تهران گفت: تراموا تنها در صورتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که برای مسیرهای پیشبینیشده مناسب باشد. هنوز نتیجه تستها مشخص نیست و پس از دریافت پاسخ مثبت یا منفی، نظر خواهیم داد. با این حال، در تبصرههای بودجه، رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفتهایم که در صورت نتیجه مثبت، اجرایی خواهد شد. وی به افزایش ۲۶ درصدی عوارض ساختمانی در سال آینده اشاره کرد و افزود: میزان عوارض ساختمانی بین ۲ تا ۳ درصد کل قیمت ساختمان است و تأثیر چندانی بر نرخ ساختمان ندارد. این افزایش کمتر از افزایش قیمت مسکن است. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیزلی بودن اتوبوسهای برقی تهران گفت: اتوبوسهایی که به تمامی کشورهای دنیا صادر میشود، مشابه یکدیگر هستند. آخرین پیشرفتها در زمینه برقیسازی به حدی است که از باک دیزلی کوچک برای گرمایش اتوبوس استفاده میشود، که ارتباطی به پیمایش ندارد. حتی اتومبیلهای سواری نیز با موتور بنزینی کوچک شارژ میشوند تا در مناطقی که جایگاه شارژ وجود ندارد، مشکل پیش نیاید. باید توجه داشت که این آلودگی قابلتوجه نیست. در هر صورت، اتوبوسها برقی هستند و استفاده از باک دیزلی در فصل زمستان مزایای برقی بودن آنها را کاهش نمیدهد.
وی درباره پیشبینی بودجه برای واردات واگنهای مترو گفت: پیشپرداخت واگنهای چینی هنوز بهطور کامل انجام نشدهاست و بررسی این موضوع به هیئت دولت رفته است. شهرداری تهران حدود ۱۰ درصد این مبلغ را پرداخت کرده و مابقی باید تأمین شود. اگر این مبلغ پرداخت شود، باقیمانده بهصورت فاینانس و از طریق منابع دیگر پرداخت خواهد شد و نیازی به لحاظ اعتبار در بودجه نیست.
چمران همچنین اظهار کرد: حدود ۴۸ درصد از درآمدهای شهرداری تهران پایدار است که در سالهای گذشته نیز همین درصد بودهاست.
رئیس شورای شهر پایتخت مطرح کرد
دولت و نهادهای نظارتی، مانع برقی سازی ناوگان تهران
بودجه مصوب سال آینده شهرداری تهران ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. معاونت حمل و نقل و ترافیک ۵۰ درصد، معاونت خدمات شهری ۱۵ درصد، توسعه هوشمندسازی ۱۹ درصد، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۱۰ درصد ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد و شهرسازی و معماری ۳ درصد از بودجه را به خود اختصاص دادهاند.
صاحبخبر -
∎