جوان آنلاین: فریاد تظلمخواهی برخی افراد و جریانات رسانهای برای متوقف شدن کنسرت بدون مجوز یک خانم خواننده در حالی اتفاق میافتد که همزمان با این ماجرا، یک گروه موسیقی بانوان در تالار وحدت مشغول اجرای کنسرت قانونیشان بودند، اما هیچکدام از آنهایی که خبر متوقف کردن کنسرت اولی را مخابره کردند تمایلی برای انعکاس خبر خوب کنسرت دیگر نداشتند، شاید، چون انتفاعی برایشان ندارد.
چند روزی است که به بهانه برخورد با یک خواننده زن که بهخاطر اجرای بدون مجوز موسیقی در یک مجموعه فرهنگی هنری صورت گرفت برخی از رسانههای معاند خارجی و البته تعدادی از جریانات رسانهای داخلی که زیست غوغاگرانه را به جای رویکرد حرفهای دنبال میکنند، بهزعم خودشان فضایی برای تاختن به نظام پیدا کردهاند تا موضوع کهنه و مندرس دروغ ممنوعیت خوانندگی زنان در کشورمان را فریاد بزنند.
جنجال برای یک کنسرت بدون مجوز
ماجرا از آنجا آغاز شد که هیوا سیفیزاده (خواننده موسیقی ایرانی و نوازنده تنبک)، چهارشنبه ۹اسفندماه در پی خوانندگی در یک کنسرت موسیقی مختلط و البته بدون مجوز در عمارت روبهرو بازداشت شد. در همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر پروژهبگیرانی که مترصد چنین وقایعی هستند به صحنه آمدند و شروع به دروغبافی و اظهارات متوهمانه کردند. این افراد با سوءاستفاده از عدم اطلاع و آگاهی مخاطبانشان در فضای مجازی که عمدتاً هم جوانان و نوجوانان هستند، دروغ ممنوعیت خوانندگی زنان در ایران را تکرار و به این بهانه هم به نظام و حاکمیت حمله کردند و هم شرع مقدس را مورد هجمه قرار دادند.
این حرفها در حالی مطرح شد که پیگیری «جوان» از مسئولان وزارت ارشاد نشان میدهد کنسرت خانم سیفیزاده مجوز نداشته و این کنسرت با حضور مردان و زنان به صورت مختلط برگزار شده است. البته در پی این ماجرا، مجموعه فرهنگی «عمارت روبهرو» که به عنوان محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری فعالیت دارد، روز جمعه ۱۰ اسفند با انتشار پستی در اینستاگرام خود اعلام کرد که این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
احمد صدری، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صحت این مدعا که کنسرت موسیقی هیوا سیفیزاده مجوز داشته است، گفت: عمارت روبهرو یک مؤسسه فرهنگی هنری چندمنظوره است. حال کنسرتی که در این مجموعه برگزار شده، مجوز نداشته است. براساس شواهد به نظر میرسد که خانم سیفیزاده همراه با گروه موسیقی تکخوانی داشته و در زمان اجرای قطعه سوم درخواست شده است اجرای آن متوقف شود.
باز هم یک دروغ قدیمی
در جریان این ماجرا که تشابه موضوعی و محتوایی با اجرای کنسرت فرضی در کاروانسرای دیرگچین شهر قم از سوی پرستو احمدی دارد، همان افرادی که برای احضار برگزارکنندگان کنسرت فرضی یقهدرانی میکردند مجدداً مشغول انجام همان عملیات رسانهای برای پیشبرد اهداف ادراکیشناختی مورد نظرشان هستند. در آن ماجرا هم بدون توجه به اینکه زنان زیادی در کشورمان بدون هیچ مشکلی و با همکاری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی مشغول فعالیتهای موسیقایی هستند، با توجه به فضاسازیهای کذب رسانهای و جاروجنجال پروژهبگیران باید پرسید که آیا خوانندگی زنان موضوع جدیدی در ایران است؟ آیا کنسرت بانوان در ایران ممنوع شده است؟ پاسخ این است که آواز زنانه در ایران ممنوع نبوده و نیست و در سه دهه اخیر آواز زنانه به صورت تکخوانی برای بانوان و همچنین خوانندگی گروهی در گروههای مختلط در قالبهای قانونی اجرا شده و میشود. کنسرتهای متعدد بانوان در تالار وحدت، برج آزادی و تالارهای رسمی کشور نشان میدهد مشکل صرفاً عدم مجوز قانونی در برخی موارد است، نه ممنوعیت عمومی.
مثالهای متعددی از جمله برگزیده شدن بانوان موزیسین در جشنواره موسیقی فجر است که غوغاسالاران پروژهبگیر عمداً به آنها اشاره نمیکنند. بهطور مثال همزمان با انتشار خبر متوقف کردن کنسرت بدون مجوز خانم سیفیزاده، یک گروه موسیقی که همه اعضای آن از بانوان موزیسین کشورمان هستند در تالار وحدت مشغول اجرای برنامه بودند. در واقع کنسرت گروه موسیقی بانوان «ستاره قطبی» (پلاریس) به سرپرستی «بهار ایلچی» که پیشتر و در روز ۲۳ دیماه در تالار وحدت تهران برگزار شده بود، روز جمعه دهم اسفندماه نیز مجدداً کنسرت برگزار کردند. نکته جالب و قابل توجه در مورد این گروه موسیقی بانوان این است که چهار خواننده این گروه معمولاً در همه اجراهایشان قطعاتی را به زبانهای انگلیسی، فرانسه، کردی، لری، ترکی، هندی و محلی ایرانی اجرا میکنند.
به غیراز گروه «ستاره قطبی»، گروههای متعدد دیگری از بانوان هنرمند و موزیسین کشورمان در حال اجرای برنامههای موسیقایی خودشان برای علاقهمندان هستند. گروههایی مانند گروه دستافشان با سرپرستی و خوانندگی زهره عشقی خاص که قطعات موسیقی محلی، سنتی و پاپ را با همراهی گروه کر بانوان اجرا میکند. همچنین گروه موسیقی ارکیده نیز به سرپرستی ارکیده حاجیوندی به عنوان نخستین گروه پاپ بانوان در ایران با اجرای قطعات قدیمی و جدید، تجربهای متفاوت از کنسرتهای موسیقی را برای بانوان به ارمغان میآورد.
ندیدن مشکلات واقعی
کنسرتهای ویژه بانوان به عنوان بخشی از فرهنگ غنی موسیقی کشور، فرصتی برای بانوان هنرمند و علاقهمندان به موسیقی فراهم میکند تا در یک فضای اختصاصی و محترمانه از هنر ناب موسیقی لذت ببرند. چنین کنسرتهایی که در سالنهای معتبری، چون تالار وحدت برگزار میشوند، به نمایش گسترهای از سبکهای موسیقی از سنتی و محلی تا پاپ میپردازند. به واقع این کنسرتها نهتنها به ارائه آثار هنری میپردازند، بلکه فرصتی برای نوازندگان زن جهت ابراز استعداد و خلاقیتشان فراهم میآورند.
البته برخی محدودیتها در زمینه اجرا برای بانوان وجود دارد که باید از سوی وزارت ارشاد و مسئولان دفتر موسیقی مورد بررسی قرار بگیرند. گروههای بانوانی که در تالار وحدت تهران اجازه اجرا دارند و این در حالی است که سالن تالار وحدت نوبتهای محدودی برای برگزاری کنسرتها ارائه میدهد. علاوه بر این، کنسرتها معمولاً در سانسهای غیرمعمول مانند ساعت ۱۴ روز جمعه برگزار میشوند که زمانی نامتعارف برای حضور در کنسرت است.
آنچه باید مورد مطالبه و توجه جریانات رسانهای که به صورت دلسوزانه مشغول خدمت به موسیقی کشورمان هستند، قرار بگیرد چنین موضوعات و محدودیتهایی است که واقعیت دارند و باید برای برطرف کردن آنها تدابیری از سوی مسئولان وزارت ارشاد و دیگر دستگاههای مرتبط اتخاذ شود. دمیدن از سر گشاد شیپور و ایجاد جنجال رسانهای هیچ آوردهای برای موسیقی و بانوان هنرمندی که در این عرصه هنری مشغول فعالیت هستند، ندارد. سالهای زیادی است که فعالیت موسیقایی بانوان کشورمان در سایهسار قانون و مجوزهای قانونی در جریان است و برگزاری کنسرتهای متنوع در اقصی نقاط کشور شاهدی بر این مدعاست و افراد یا جریانات رسانهای که ادعای حمایت از این عرصه را دارند اگر در ادعایشان صادق هستند باید به برطرف کردن محدودیتهای ذکر شده بپردازند، نه اینکه متوقف کردن یک کنسرت بدون مجوز برایشان از برگزاری همزمان یک کنسرت قانونی مجوزدار در تالار وحدت مهمتر باشد؛ چه اینکه احترام به قوانین کشور یکی از شاخصههای مهم تشخص شهروندی است.