شناسهٔ خبر: 71641848 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

تکمیل کریدورها و رونق ترانزیت یکی از راهکارها برای رفع اثرات تحریم‌هاست

رکنا اقتصادی : وزیر راه و شهرسازی در نشست با استانداران سراسر کشور گفت: یکی از راهکارها و چاره‌اندیشی‌های اساسی ما برای رفع اثرات تحریم‌ها، حمل و نقل و ترانزیت است که باید بستر آن در کشور فراهم شود. در همین رابطه نیز تکمیل کریدورها در اولویت بوده و پیگیری می‌شود..

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۱ اسفند در نشست با استانداران سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد به تشریح برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تکمیل کریدورهای ترانزیتی پرداخت و گفت: تکمیل کریدورهای ترانزیتی باید بسیار زودتر از این‌ها انجام می‌شد اما باید تلاش می کنیم تا اینکار را به انجام برسانیم.

عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه پیگیری توسعه پایانه‌های مرزی جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است ادامه داد: چینی‌ها همچنان پیگیر آن هستند که ترانزیت کالا از مسیر ایران به لحاظ روان‌تر بودن و ارزان‌تر بودن انجام شود  و همین موضوع، تُرک‌ها را نیز ترغیب کرده که با ما تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

صادق گفت: این وزارتخانه به دنبال تکمیل کریدورهای ترانزیتی است تا ترانزیت را به بهترین نحو ممکن رقم بزند و در این زمینه با وجود همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها کشورهای همسایه روی ما حساب کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته بیشترین مراودات برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک، برگزاری جلسات وبیناری با همسایگان و همچنین دعوت از آنان به حضور در ایران در زمینه مرزها، پایانه‌های مرزی و ارتباطات انجام شد، به مشکلاتی که برای برخی رانندگان ایرانی در مرز ترکیه در موضوع «باک‌پر» پیش آمده بود اشاره کرد و توضیح داد: گره‌هایی که در این موضوعات و چالش‌ها توسط استانداران باز می شود برای ما بسیار راهگشاست، کمااینکه در زمینه مشکلات پیش آمده برای رانندگان ایرانی در مرز ترکیه بخشی از مشکلات به کمک آقای رحمانی استاندار آذربایجان غربی به ما فرصت داد تا با دست پر وارد مذاکرات شویم و مشکلات این رانندگان حل شد.

صادق با بیان اینکه اگرچه امروز با مسائلی همچون ناترازی انرژی، محدودیت‌ها و تحریم ها مواجهیم که حتی ممکن است شدیدتر نیز بشود توضیح داد: یکی از راهکارها و چاره‌اندیشی‌های اساسی ما برای رفع اثرات تحریم‌ها، حمل و نقل و ترانزیت است که باید بستر آن در کشور فراهم شود. در همین رابطه نیز تکمیل کریدورها در اولویت بوده و پیگیری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقاطی که زیرساخت های ریلی و جاده ای ما به مرز متصل می شوند محل ثروت آفرینی و توسعه کشور هستند و استانداران باید این موضوعات را برای دولت، مجلس و قوه قضاییه تبیین کنند.  

استانداران اولویت‌ها در زمینه پروژه‌ها و مولدسازی‌ها را به وزارت راه اعلام‌کنند

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در شرایط کنونی کشور و مواجهه با ناترازی انرژی و دیگر مشکلات بعضاً از من درخواست می‌شود که اعتبار به صورت نقدی داده شود، در حالی که اکنون بُرج ۱۲ و شب عید است و به دلایلی همچون ناترازی‌های انرژی، پرداخت پول گندمکاران، پرستاران و غیره (که همه اینها بدهی‌هایی بوده که از گذشته وجود داشته) پرداخت اعتبارات با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است.

وی یادآور شد: امسال حتی از حساب شرکت‌هایی که شرکت‌های درآمد- هزینه‌ای بودند نیز برداشت شده و به گندمکاران پرداخت شده است. لذا تخصیص اعتبار با دستور من امکان‌پذیر نیست، زیرا این منابع باید وجود داشته باشد. این در حالیست که هر آنچه به استان‌ها داده شده اوراق بوده است که باید فقط به مطالبات می‌دادیم.

این عضو کابینه دولت چهاردهم یادآور شد:‌هشت هزار میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه رفته و یک چهارم آن به مجلس رفته است. از طرفی در دو استان با انبوهی از پروژه‌ها مواجهیم که از پنج تا ۹۵ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی گفت: به همکاران خود در وزارت راه و شهرسازی دستور دادم تا به بررسی پروژه‌های راه‌سازی که زیر ۲۰ کیلومتر مسیر برای تکمیل شدن نیاز دارند را گردآوری کنند که فقط در همین زمینه پروژه‌هایی داریم که از پنج سال تا ۲۵ سال در حال ساخت هستند و تکمیل همین‌ها اعتباری بیش از ۵۰۰ همت در کل کشور نیاز دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بر این اساس از استانداران می‌خواهم که با توجه به جمیع جهات یک اولویت بندی از پروژه‌ها داشته باشند و همچنین در موضوع مولدسازی همه چیز را به دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی گره نزنند، بلکه اگر املاک و دارایی‌هایی متعلق به سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها وجود دارد، استانداران با اشراف اطلاعاتی که دارند و با نگاه پدرانه آنها را در اولویت قرار داده و مولدسازی کنند.

صادق در این زمینه به تجربه بسیار خوب در استان البرز اشاره کرد و گفت: با ابتکار عمل استاندار با مولدسازی اراضی، اکنون بزرگراهی در این استان در حال ساخت است که اگر مولدسازی انجام نمی‌شد اکنون بزرگراهی وجود نداشت؛ بنابراین از استانداران انتظار می‌رود در موضوع مولدسازی نیز اولویت‌های خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مساله مسکن گفت: در این زمینه با قانون برنامه هفتم و قانون جهش تولید مسکن مواجهیم.

وی یادآور شد: پیش از این ثبت نام از هموطنان انجام شده و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر طی چند سال ثبت نام کردند که از شروط چهارگانه برخوردارند و ۸۰۰ هزار نفر از آنان نیز آورده نقدی خود را تکمیل کردند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در ماه‌های گذشته ۶۰ هزار پروژه دیگر به تسهیلات بانکی وصل شده است و تاکنون ۴۳۰ هزار مورد وصل به تسهیلات هستند، اما هنوز حدود ۴۰۰ هزار فقره به تسهیلات وصل نشده‌اند.

صادق اظهار داشت: طی جلساتی با مسئولان بانک مرکزی تقسیم سهمیه‌بندی به تفکیک بانک‌ها انجام و ابلاغ شد در این راستا انتظار می‌رود استانداران حتماً از بانک‌ها در خصوص چگونگی تقسیم تسهیلات گزارش بخواهند و بانک‌ها را پای کار بیاورند.

وی در خصوص آماده‌سازی‌های مسکن نیز گفت: یک سوم این موضوع مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که دستورات لازم در این زمینه داده شده است. یک سوم بر عهده آب منطقه‌ای و یک سوم دیگر مربوط به استانداری‌ها است.

صادق با اشاره به آماده شدن مسکن یک طبقه در شهر طبس گفت: این پروژه آب ندارد، بنابراین آن را افتتاح نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در برخی مناطق اراضی داریم که هزینه آماده‌سازی آنها بین پنج تا ۱۰ برابر ارزش زمینی است که می‌خواهیم به مردم بدهیم؛ در این زمینه‌ها بهتر از ورود نکنیم زیرا به معنای دورریز بیت المال هست و حتی در برخی جاها اگر مسکن بخریم ارزان‌تر تمام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون جوانی جمعیت یادآور شد: در برخی استان‌ها حتی برای تامین اراضی برای اجرای این قانون به مشکل برخوردیم. زمینی را باید در گردونه واگذاری قرار دهیم که حداقل بر و کف آن مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا دیروز نمی‌توانستیم زمین را با پیمانکاران تهاتر کنیم اما در بودجه ۱۴۰۴ این موضوع آورده شده که گشایشی در کار خواهد بود.

این عضو کابینه دولت چهاردهم همچنین با اشاره مجدد به ۸۰۰ ‌هزار پروژه ساختمانی که آورده نقدی آنها تامین شده است، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار مورد از آنها از دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ هستند و در باقیمانده پروژه‌ها باید با اولویت بندی به پیش برویم.

صادق گفت: همه موضوعات را نمی‌توان به بودجه گره زد، بلکه باید با ابتکار عمل در استان‌ها از طرق مختلف اقدام کرد و چنانچه نیاز به تفویض اختیارات از سوی وزارت راه و شهرسازی باشد حتماً انجام خواهیم داد.

وی همچنین به برخی مناطق آزاد اشاره کرد که در آنها مشکل تامین اراضی وجود داشت و گفت: طی تفاهمی که با دبیر شورای عالی مناطق آزاد انجام دادیم، در موضوع مولدسازی و دیگر امور تسهیل انجام خواهد شد.