گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: قرار بود اول مارس ۲۰۲۵ (یعنی حدود یک ماه دیگر) ۴ فروند هواپیمای بوئینگ سوخترسان KC-۴۶ Pegasus به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شود اما این طرح با کشف ترکهای ساختاری در ۲ فروند از ۴ هواپیمای جدید بوئینگ متوقف شده است. تارنمای د وار زون گزارش داده که این رسوایی وزارت دفاع آمریکا را شوکه کرده است.
گزارش شده، ترکها در طول بازرسیهای معمول پیش از تحویل کشف شدهاند، جایی که تکنسینها ناهنجاریهایی را نه روی بالها یا سطوح کنترلی، بلکه در اجزای اصلی و ثانویه ساختاری بدنه هواپیما شناسایی کردهاند.
نیروی هوایی این موضوع را تأیید کرد و اعلام کرده: شرکت بوئینگ ترکهایی را روی دو هواپیما شناسایی کرده و تحویلها را تا انجام تحقیقات کامل درباره علت و دامنه این مشکل متوقف کرده است. قرار است کل ناوگان ۸۹ فروندی این هواپیماهای سوخترسان مورد بازرسی قرار گیرد. پیشتر هم منابع مطلع از مشکلات جدی سیستم دید از راه دور مدل KC-۴۶ پگاسوس خبر داده بودند.
مشکلات ادامه دار بوئینگ
بوئینگ هماکنون تحت قراردادی است تا مشکلات جدی مربوط به بازوی سوخترسانی KC-۴۶ پگاسوس را برطرف کند که شامل تغییرات سختافزاری و نرمافزاری میشود.
سال ۲۰۲۴ بود دفتر آزمایش عملیاتی و ارزیابی (DOTE) گزارشی انتقادی را درباره هواپیماهای سوخترسان شرکت بوئینگ منتشر کرده و در آن اعلام کرد که KC-۴۶ پگاسوس در بسیاری از معیارهای عملکردی خود ناموفق بوده است.
در بخشهایی از این گزارش آمده بود که قابلیت عملیاتی و نرخ آمادگی مأموریتی این هواپیما کاهش یافته و بسیار پایینتر از حد استاندارد مورد نیاز قرار گرفته است.
زیانهای میلیاردی KC-۴۶
تارنمای بریکینگ دیفنس با اشاره به هزینههای سنگین پروژه KC-۴۶ گزارش داده که زیان سهماهه چهارم این شرکت از این پروژه به ۸۰۰ میلیون دلار میرسد و این شرکت در مجموع میلیاردها دلار ضرر کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده که بوئینگ بخشی از این زیان را به اعتصاب اتحادیه کارگران فنی در سیاتل نسبت داده که منجر به توقف ۷هفتهای تولید جتهایی مانند بوئینگ ۷۶۷ (مدل پایه KC-۴۶) شده است.