در این مطلب به معرفی جامع اسپیسر رینگ و سپس تاثیر آن بر روی عملکرد هندلینگ، ایمنی و جذابیت بصری خودرو میپردازیم.
تغییر رینگ و لاستیک یکی از سادهترین و مؤثرترین روشها برای ارتقای ظاهر و عملکرد خودرو است. اگرچه این تغییر مستقیماً بر قدرت موتور تأثیری ندارد، اما میتواند به طور قابل توجهی بر هندلینگ یا کیفیت سواری خودرو تأثیر بگذارد. استفاده از رینگهای سبکتر، وزن فنربندی نشده را کاهش میدهد و به بهبود فرمانپذیری، کاهش لرزشها و افزایش راحتی در رانندگی کمک میکند.
از سویی دیگر، انتخاب بین رینگ و لاستیک پهنتر و تأثیر آن بر عملکرد خودرو در کنار استوک و یا افترمارکت بودن نقش مهمی دارد. رینگهای افترمارکت امکان شخصیسازی بیشتر و بهبود ظاهر خودرو را فراهم میکنند، اما نیازمند توجه به سازگاری با سیستم تعلیق خودرو و استانداردهای ایمنی هستند. انتخاب نامناسب میتواند به آسیب رسیدن به خودرو و ایجاد مشکلات هندلینگ منجر شود.
همچنین رینگهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر، چسبندگی به جاده را افزایش میدهند و در نتیجه، پایداری خودرو در پیچها و ترمزگیری را بهبود میبخشند. اما این افزایش چسبندگی، با افزایش وزن فنربندی نشده و افزایش مقاومت در برابر چرخش همراه است که میتواند بر شتاب و مصرف سوخت تأثیر منفی بگذارد. در مواردی که رینگهای انتخابی، به طور کامل با سیستم تعلیق خودرو سازگار نیستند، از «اسپیسر رینگ» استفاده میشود. با بررسی این قطعه و تاثیر آن برعملکرد کلی ماشین همراه اخبار خودرو گجت نیوز باشید.
اسپیسر رینگ خودرو چیست؟
اسپیسر رینگ، قطعهای دایرهای شکل و نسبتاً کوچک است که بین رینگ و توپی چرخ قرار میگیرد و با ایجاد فاصلهای جزئی باعث میشود رینگ کمی بیرونتر از حالت استاندارد قرار گیرد. این تغییر ساده میتواند ظاهر خودرو را به شکلی چشمگیر دگرگون کند و حس پهنتر و اسپرتتری به آن ببخشد، بدون آنکه نیازی به صرف هزینههای گزاف برای خرید رینگهای بزرگتر و پهنتر باشد. اسپیسر رینگ در واقع راهکاری نسبتاً کمهزینه برای ارتقای جذابیت بصری خودرو محسوب میشود.
در اغلب موارد، استفاده از اسپیسرهای باکیفیت و نصب صحیح آنها، تأثیر منفی قابل توجهی بر ایمنی خودرو نخواهد داشت. با این حال، بسته به ابعاد اسپیسر ممکن است تغییراتی ایجاد شوند که در درازمدت مشکلساز شوند. به طور کلی، مزایا و معایب اسپیسر رینگ تا حد زیادی به نوع اسپیسر و ابعاد آن بستگی دارد. اولین و مهمترین گام در انتخاب اسپیسر رینگ، اطمینان از همخوانی الگوی پیچهای آن با الگوی پیچهای رینگ خودرو است.
اگرچه اسپیسرهای استاندارد متعددی در بازار وجود دارند، اما انتخاب اسپیسر رینگ اختصاصی برای خودروی شما انتخابی هوشمندانهتر و ایمنتر خواهد بود. اسپیسرهای اختصاصی به طور دقیق برای مدل خودروی شما طراحی شدهاند و از نظر ابعاد، ضخامت و الگوی پیچها، با آن سازگاری کامل دارند.
در گجت نیوز بخوانید:
شمع سرد و گرم در خودرو چه تفاوتی دارد؟
بیشتر اسپیسرهای باکیفیت از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشوند. آلومینیوم علاوه بر وزن سبک از استحکام کافی برای تحمل گشتاور لازم برای بستن پیچ و مهرههای چرخ برخوردار است. این استحکام، تضمین میکند که اسپیسر در برابر نیروهای وارده در حین رانندگی مقاومت کند و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.
با این حال ممکن است اسپیسرهای ارزانقیمت و بیکیفیت از مواد نامرغوب ساخته شده باشند و در نتیجه، در برابر فشار و گشتاور مقاومت کافی نداشته باشند. احتمال شکستن و خرابی زودهنگام این نوع اسپیسرها وجود دارد و به همین دلیل هرگز نباید به دنبال چنین محصولاتی بود.
تاثیر ضخامت اسپیسر بر عملکرد خودرو
اسپیسرها در ضخامتهای مختلفی تولید میشوند و معمولاً ضخامت نازکترین آنها از چند میلیمتر آغاز میشود. اما در صورت تمایل به استفاده از اسپیسرهای ضخیمتر، لازم است تغییرات ضروری در طول پیچها اعمال شود. اگر فاصلهی ایجاد شده بین رینگ و توپی چرخ بیش از حد باشد، ممکن است اصلاً امکان بستن پیچها وجود نداشته باشد.
برخی از اسپیسرها از آداپتور یا پیچهای ثانویه برای تغییر الگوی بستن پیچها استفاده میکنند که به تبع هزینهی بالاتری نیز دارند. این نوع اسپیسرها امکان نصب رینگهایی با الگوی پیچ متفاوت را فراهم میکنند، اما نصب آنها نیازمند دقت و تخصص بیشتری است. همچنین باید در نظر داشت که هرچه اسپیسر پهنتر باشد، احتمال تأثیرگذاری آن بر عملکرد خودرو بیشتر خواهد بود.
اسپیسرهای ضخیمتر میتوانند فاصلهی بین چرخهای روبرویی را افزایش دهند که برای برخی رانندگان، این موضوع به معنای بهبود سواری خودرو تلقی میشود. اما ترکیب اسپیسر پهن با ارتفاع کم خودرو احتمال برخورد لاستیکها با گلگیرها را به شدت افزایش میدهد. این برخورد میتواند منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک و همچنین آسیب دیدن گلگیرها شود.
علاوه بر این، افزایش بیش از حد پهنای خودرو با استفاده از اسپیسر رینگ، باعث تغییر ژئومتری سیستم تعلیق شده و به مرور زمان روی تمامی قطعات آن از جمله اکسلها، بلبرینگها و سایر اجزای سیستم تعلیق تأثیر منفی خواهد گذاشت. این تأثیرات میتواند منجر به کاهش عمر مفید قطعات، افزایش استهلاک و در نهایت افزایش هزینههای نگهداری خودرو شود.
همچنین استفاده از اسپیسر بزرگ روی خودروهای شاسیبلند و وانت پیکاپ آفرود ممکن است جذابیت بصری خودرو را افزایش دهد، اما در عین حال کیفیت سواری و هندلینگ خودرو در جاده را به طور قابل توجهی دستخوش تغییر میکند. افزایش ارتفاع مرکز ثقل خودرو، کاهش پایداری در پیچها و افزایش احتمال واژگونی، از جمله معایب استفاده از اسپیسر بزرگ در این نوع خودروها است.
بهترین راهکار، انجام تحقیقات گسترده قبل از نصب اسپیسر است. نظرات و تجربیات سایر کاربران که تجربه نصب این قطعه را داشتهاند نیز میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که تصمیم قطعی برای نصب اسپیسر گرفتید، حتماً محصولات تأیید شده و باکیفیت را خریداری کرده و از نصب صحیح آن توسط متخصصان مجرب اطمینان حاصل کنید. نصب نادرست اسپیسر میتواند عواقب جبرانناپذیری به همراه داشته باشد.
همچنین بخوانید: دستگاه دیاگ خودرو چیست و چه کاری انجام میدهد؟ معنی عبارت RPM در خودروها چیست و مخفف چه کلماتی است؟ ناک زدن موتور خودرو؛ دلایل و راهکار برطرف کردن ∎