شناسهٔ خبر: 71637846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تربیت نسل کنشگر و جریان‌ساز فرهنگی، هدف مدارس امام رضا(ع)

تربیت دینی، ساحتی از تربیت است و باید الزامات و پیش‌نیازهای آن که فعالیت‌های منظم و منطقی به‌منظور تربیت چندبعدی وجود انسان است، در قالب دین ارائه شود.

صاحب‌خبر -

تلاشی که در نتیجه آن، توجه به اصول عقاید و اخلاق، باورمند می‌شود. در نتیجه تحقق این هدف دست‌یافتنی در مدارس امام رضا (ع)، نسلی کنشگر و جریان‌ساز در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تربیت خواهد شد.
به مناسبت فرارسیدن هفته «امور تربیتی و تربیت اسلامی»، با سید محمدصادق علی پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، درباره جایگاه تربیت دینی و ملاک‌های آن را در تربیت نسل متعبد و متعهد به گفت‌وگو نشستیم.


لطفا گام‌ مقدماتی برای تربیت نسل دینی از بستر خانه تا مدرسه را تشریح فرمایید.

باید گفت که وقتی دانش آموز را به‌تدریج در مسیری قرار می‌دهیم که ارزش‌ها، باورها، اعتقادات و مفاهیم دینی را در وجودش نهادینه کنیم و رشد دهیم، طوری که هم باور کند و هم در زندگی خود به کار ببندد؛ فرایند تربیت دینی، اتفاق افتاده است.
ما در مدارس امام رضا (ع) در مسیر تربیت دینی دانش‌آموزان، یک سری پارامترها را لحاظ می‌کنیم که بسترسازی یکی از این گام‌های اساسی است.
ما، برای تربیت بنده مؤمن و موحد سعی داریم، فضای مدارس را از فضا آرایی و چیدمان کلاس‌ها و اماکن متنوع آموزشی تا محتوای طرح و برنامه‌های تربیتی، در چارچوب الگوها و رفتارهای دینی، تعریف کنیم.

به‌منظور پذیرش مبانی دینی در جریان تربیت رده‌های سنی مختلف، چه تدابیری لازم است؟

به‌منظور پرورش بعد شناخت و آگاهی دانش‌آموزان مدارس امام رضا (ع)، در گروه‌های سنی و مقاطع مختلف تحصیلی، تدابیر متنوعی را اعمال می‌کنیم.
در پایه پیش‌دبستانی با روش‌هایی نظیر بازی، نمایش، قصه‌گویی و یا در پایه ابتدایی از مسیر داستان‌گویی و روایتگری، رشد آگاهی‌ها و معرفت‌افزایی رقم می‌خورد.
همینطور با رشد دانش‌آموزان در مقاطع متوسطه دوره اول و دوم، با تبیین آیات و روایات و تشریح فلسفه احکام و مسائل دینی، روش‌های تربیتی نیز تنوع و پیچیدگی بیشتری، پیدا می‌کند.

در کنار آموزه‌های اعتقادی، چطور می‌توان مبانی تربیت دینی را، در دانش‌آموزان نهادینه کرد؟

پیوند عاطفه و احساس دانش آموزان به معارف دینی و آموزه‌های اعتقادی، از طریق بیان روایت‌ها و ایجاد موقعیت‌های گوناگون در قالب ویژه برنامه‌های مدرسه، خاطرات و تجربه‌های شیرین، از مفاهیم دینی، میسر است.
در این راستا، با برگزاری انواع ویژه برنامه‌های مناسبتی در قالب‌های متنوع؛ انواع اردوهای درون و برون استانی مانند راهیان نور، اقامه نمازهای جماعت، برپایی انواع مجالس سرور و نیز آیین‌های سوگواری در واحدهای مختلف مدارس امام رضا(ع)، تلاش می‌شود دانش آموز با مفاهیم دینی و ارزش‌های اخلاقی مأنوس و ارتباط عاطفی، برقرار کند.
آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان مدارس امام رضا (ع)، مبتنی بر سیره اهل‌بیت (ع) و سبک زندگی رضوی است.
انواع مهارت‌های مورد نیاز زندگی فرد، وقتی از مسیر دین می‌گذرد، به‌سلامت و رشد او و در نهایت رشد اجتماعی منتهی می‌شود.

باتوجه‌به اهمیت تبدیل آموزه‌های دینی به رفتار و عمل، به‌منظور آمادگی دانش‌آموزان برای اقدام میدانی و تجربه باورهایشان، چه تدابیری در نظر گرفته می‌شود؟

بخشی از فعالیت‌های تدبیر شده در مدارس امام رضا(ع)، در قالب نیکوکارانه و جهادی رقم می‌خورد تا دانش آموز از همین امروز برای تأثیرگذاری آماده شود و زمانی که در آینده، صاحب سرمایه و توانمندی شد، با اتکا به آموزه‌های دینی، بخشی از درآمد خود را در جهت خدمت به گروه‌های کم‌برخوردار اجتماعی، صرف کند.
در این راستا، انواع فعالیت‌های خیرخواهانه و اجتماعی نظیر اردوهای جهادی جهت خانه‌سازی در روستاها و مناطق محروم، ارائه خدمات اجتماعی در قالب مواکب خدمت‌رسان، پویش‌های کمک به نیازمندان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین اقشار احسان پذیر در واحدهای مختلف دخترانه و پسرانه مدارس امام رضا (ع)، اجرا می‌شود.

در نتیجه تلاش‌ها برای تربیت دینی در مدارس امام رضا (ع)، چه سطحی از تربیت دانش‌آموزان، مورد انتظار است؟
دانش‌آموزی که ارزش‌ها و مفاهیم دینی در وجودش نهادینه شده، هر زمان که لازم باشد، نقش‌آفرین و مؤثر وارد عمل می‌شود و کم‌کم در مسیر گسترش دین، تسهیلگر و هدایت‌کننده دیگر همسن و سالان می‌شود.
به‌تدریج با تمرین تکالیف فوق‌برنامه مدرسه‌ای، خود دانش‌آموز انواع مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی، از جمله جشن‌های مدرسه، مواکب خدمت در دهه آخر ماه صفر، آیین‌های شب‌های قدر، در آیین اعتکاف و... را، برگزار می‌کند.
از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اهداف ما، این است که کنشگران فرهنگی تربیت کنیم تا نوجوانان تربیت‌یافته در مدارس امام رضا (ع) در گستره اجتماعی نیز مؤثر و جریان‌ساز باشند.