به گزارش خبرگار گروه بازرگانی ایلنا، گروهمهندسیوسرمایهگذاری "حامی" ارائهدهنده کلیه خدمات ساختمانی است. رویکرد این مجموعه به ثمر رساندن کلیه فعالیتهای مرتبط با حوزه ساختمانی است که برخی از این موارد، شامل طراحی، معماری، نظارت و اجراست. مدیرعامل یکیاز مجموعههای تابعه این هلدینگ گفتگویی با خبرنگار بازرگانی ایلنا داشته که در ادامه آنرا میخوانید:
ایلنا: لطفا خودتان و مجموعه "حامی" را معرفی بفرمائید.
نادرخرسندی مرام هستم، مدیرعامل شرکت مهندسی عمران و تولیدی نیرو از شرکتهای تابعه هلدینگ عمرانی گروه سرمایهگذاری و اقتصادی "حامی". ما در واقع شرکت پیمانکاری هستیم و حوزه فعالیتمان در زمینه شرکتهای عمرانی و زیربنایی است که در سطح کشوری فعالیت دارد، در این حوزه سابقهای بیش از ۳۳ سال داریم و بیش از ۶۰۰ پروژه را در سطح کشور به مرحله بهرهبرداری رساندهایم.
در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه در دست احداث است و با بخش دولتی از جمله وزارتخانهها، شهرداریها و سازمانها همکاری داریم و هماکنون در دفتر مرکزی و در پروژههای در دست احداثمان ۳۰۰ پرسنل مشغول فعالیت هستند.
ایلنا: آیا پروژههای دیگری نیز در بخش ساختمانسازی در دست اجرا دارید؟
سعیداریم اجرای پروژههای عمرانی و مسکونی این مجموعه را در چهارچوب نهضت ملیمسکن گسترش دهیم و در حال حاضر نیز بیش از هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در سطح کشور در دست ساخت داریم. همچنین یک پروژه ۹۰۰ واحدی نیز در دست ساخت است، که حدود ۴۵ درصد از آن پیشرفت فیزیکی داشته و یک پروژه دیگر نیز در دست اجراست که بیش از ۶۰ واحد آن ساخته شده و تقریباً نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ایلنا: محور فعالیت شما در کدام نقاط کشور است؟
در حال حاضر در استان تهران و در منطقه (ملارد و قیامدشت) دو پروژه در دست ساخت داریم و عموماً با توجه به توان ماشینآلاتی که شرکت مهندسی عمران و تولیدی نیرو دارد، طبیعتاً میطلبد که بیشتر درون پروژههای زیرساختی و زیربنایی از جمله سدسازی و راهسازی و اجرای تونل و همچنین تقاطع غیر همسطح مانند ساخت پل و... ورود کنیم که البته با بخشخصوصی و بخشهای دولتی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم سفارشهای جدیدی را برای شرکت تعریف کنیم.
ایلنا: لطفا بزرگترین پروژهای که در طول ۳۰ سال گذشته از سوی این مجموعه اجرا شده است را نام ببرید؟
بزرگترین پروژه این مجموعه "سد زاگرس کرمانشاه" است که از جمله پروژههای شاخص ما محسوب میشود ، همچنین پروژه" آزاد راه ارومیه به تبریز" است که این مجموعه آنرا اجرا کرده است که در چهار قطعه مشارکت و فعالیت دارد. در حال حاضر نیز "سد کمندان" در استان لرستان در دست احداث است که ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که آبگیری هم شده است و چندین پروژه زیربنایی و زیرساختی دیگر نیز در دست احداث است.
ایلنا: مزیت شرکت شما نسبت به سایر رقباء بخشخصوصی در چه زمینهای است؟
توان ماشینآلات و خدمات فنی و مهندسی این شرکت بالاست که به ندرت در سایر شرکتهای بخش خصوصی دیده میشود و در صنعت ساختمان و صنعت عمرانی با مجموعههای سرامد در حال رقابت هستیم که طبیعتا کمک میکند تا هزینهها کاهش پیدا کند و پروژهها با هزینه و زمان کمتری به مرحله بهرهبرداری برسند.
ایلنا: اخیراً شرکتهای چینی برای انجام برخی از پروژهها وارد ایران شدهاند، شرکت شما نسبت به شرکتهای چینی چه مزیتی دارد و در مجموع همکاری با شرکتهای چینی را چطور ارزیابی میکنید؟
با برخی شرکتهای چینی جلساتی داشتهایم و با توجه به اینکه نیروی کار در چین ارزان است در نتیجه بر روی قیمت تمام شده پروژهها تاثیر مستقیم دارد و شرکتهای چینی میتوانند در بازار ما رقابت کنند و سایر شرکتها را از این بازار خارج کنند. هر چند روش اجرا و کیفیت ماشینآلات و مصالح ساختمانی در یک سطح است و در تکنولوژی تفاوتی ندارد اما نباید فراموش کرد که این شرکتهای چینی پروژههای قابلتوجهی را در سطح دنیا اجرا کردهاند.
ایلنا: و کلام آخر.
امیدواریم که بتوانیم تاثیر مثبت و بسزایی در صنعت عمران کشور داشته باشیم و بتوانیم به سهم خودمان در این صنعت اقدام موثری انجام دهیم و در چهارچوب سودآوری که شرکت مدنظرش است فعالیت داشته باشیم.