شناسهٔ خبر: 71629792 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد:

گلایه چمران از سرعت گیر‌ها برای ورود واگن مترو و اتوبوس/ تراموای ریلی در تهران جوابگو نیست

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر سرعت گیرها در دولت و دستگاههای نظارتی نبود واگن مترو و اتوبوسها را داشتیم اما متاسفانه تاخیرهایی رخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تالار مرحوم دکتر شیبانی واقع در طبقه اول ساختمان شورا برگزار شد.

بر اساس این گزارش،‌ چمران در این نشست ضمن اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق تا یازده شب ادامه پیدا کرد تا بودجه مصوب شد، گفت: در پایان بهمن ماه بودجه را تمام و ارسال کردیم امیدواریم سال آتی با این بودجه تحولات خوبی را در شهرداری تهران و شهر تهران داشته باشیم.

وی گفت: شورا در موعد مقرر و در پایان بهمن ماه بررسی بودجه را به پایان رساند و لایحه را جهت ابلاغ، ارسال کرد و امیدواریم تحولات خوبی را با بودجه مصوب در شهر تهران داشته باشیم.

تخصیص ۵۰ درصد بودجه به معاونت حمل و نقل و ترافیک 

چمران با بیان اینکه بودجه مصوب سال آینده ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۱۰ درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک ۵۰ درصد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، توسعه هوشمندسازی ۱۹ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد و شهرسازی و معماری ۳ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده اند.

چمران با بیان اینکه چهل درصد کل اعتبارتمان هزینه ای است و ۵۴ درصد تملک دارایی و سرمایه ای و شش درصد تملک مالی است، تصریح کرد: اعتباراتمان برای هریک از معاونتها و ماموریتهای شش گانه مشخص است. 

وی درباره تقسیم بندی بودجه گفت: مساله اولیه ما یکی حمل و نقل است که این خود آغازی است برای آب و هوا و آلودگی هوا، یکی از موارد تاثیرگذار در آلودگی حمل و نقل است، ۶۵ درصد حمل و نقل باید عمومی و باقی شخصی باشد، اما الان این معادله برعکس است. نباید اجازه تولید آلودگی بدهیم سعی داریم مترو و اتوبوس گسترش یابد و میبینید از ابتدای دوره ششم هم تلاش مختلفی انجام دادیم تا گشایشی حاصل شود اما هنوز با هدف فاصله داریم.

به گفته رئیس شورای شهر، بخشی از این وسایل حمل و نقل عمومی را اخیراً دیدیم؛ هرچند که ما گفتیم به همین میزان راضی نیستیم. بنده به رئیس جمهور نیز گفتم که اگر سرعت گیرها در دولت و دستگاه های نظارتی نبود، واگن های مترو و تعداد بیشتری از اتوبوس ها را در تهران داشتیم اما متأسفانه تأخیرهایی رخ داد و موجب شد تأخیر در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم.

تراموای وارد شده آزمایشی است

چمران با بیان اینکه تلاش بر این بود که هزینه ها تا حد امکان کاهش یابد، گفت: بخشی از هزینه ها نیز اجتناب ناپذیر بود که از جمله می توان به نظافت معابر و خدمات شهری اشاره کرد. 

وی درباره هوشمندسازی  و اینکه این طرحی عملیاتی است که باید اجرایی شود، اظهار کرد: مشکلی که برای فاوا در دو سال پیش ایجاد شد، منجر به عقب ماندگی هایی در این حوزه شد و ما مرتباً در این خصوص ایراد گرفتیم. هرچند تلاش کردیم این روند اصلاح شود.

وی درخصوص تراکم فروشی در شهر، یادآور شد: بنده چندین بار توضیح دادم که تراکم یک مسئله و تراکم فروشی مسئله دیگری است. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد. 

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در بخشی از مراکز تجاری نیز تراکم ۷۵۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر صورت اگر از تراکم مصوب، تجاوز شود تخلف است. در مواردی که بیش از میزان مصوب اقدام شده، متخلفین به دادگاه معرفی شده اند. در مواردی حتی پروانه نیز صادر شده بود اما از آن جلوگیری کردیم که البته این موارد نادر است. در دهه ۷۰ بعضاً تراکم را معامله می کردند اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف محسوب شد. 

چمران ادامه داد: در مواردی ارتفاع طبقه را افزایش داده اند و تراکم افزایش یافته است. در مواردی افراد می گویند تراکم می خرند و ۶ طبقه می سازند. اگر در نقاطی از شهر باشد که امکان ساخت باشد تراکم ارائه خواهد شد و نیازی به خرید تراکم نیست. 

وی افزود: حدود ۳۰۰ نقطه با قیمت های مختلف بر اساس بهای عوارض ساختمانی تعیین شده و هرچه زیربنا بیشتر باشد عوارض بیشتری پرداخت می شود که این ارتباطی به تراکم فروشی ندارد. اگر کسی بیش از آنچه در طرح جامع و تفصیلی مشخص شده، اقدام کند، تخلف کرده است مگر اینکه بر اساس شرایط خاصی اقدام کند.
 
چمران با بیان اینکه تراموای وارد شده آزمایشی است، گفت: اگر تراموا برای خیابان های پیش بینی شده مناسب بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراموای ریلی در تهران جوابگو نیست و ساخت ریل و اجرای آن بسیار پیچیده و زمان بر است و با این ترافیک، بستن خیابان ها برای ریل گذاری حتی در ساعات شب هم دست و پاگیر است. 
 
تراموا را دیدم اما هنوز نتیجه بررسی ها را نمی دانم. بعد از اینکه پاسخ مثبت یا منفی گرفتیم، اظهار نظر می کنیم

وی افزود: وقتی مترو داریم و یک وسیله نقلیه انبوه بر سنگین و پاک است، هرچه در این بخش سرمایه گذاری کنیم به نفع ماست اما در مواردی که کمبود داریم از تراموا استفاده می کنیم. بنده تراموا را دیدم اما هنوز نتیجه بررسی ها را نمی دانم. بعد از اینکه پاسخ مثبت یا منفی گرفتیم، اظهار نظر می کنیم. در بودجه رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را در تبصره ها در نظر گرفتیم که اگر به نتیجه رسید، استفاده خواهد شد. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتقال تکنولوژی اتوبوس های برقی انجام شده است، اظهار کرد: در تهران و سمنان برای انتقال تکنولوژی قرارداد بسته اند تا بتوانیم ساخت آن را انجام دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
 
وی میزان افزایش عوارض ساختمانی در سال آینده را ۲۶ درصد عنوان کرد و افزود: میزان عوارض ساختمانی بین ۲ تا ۳ درصد کل قیمت ساختمان است و آنچنان تأثیری بر نرخ ساختمان ندارد. ما همین اندک را نیز بیش از این اضافه نکردیم؛ چراکه ممکن بود تأثیر روانی داشته باشد. افزایش در این حوزه کمتر از افزایش قیمت مسکن است.
 
چمران با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورا با هر تفکری با این اعتقاد آمدند که خدمت کنند، یادآور شد: در این مسیر باید شورا در مواردی پا روی درخواست های خود بگذارد. بنده بارها در مورد مسائلی که تصویب شده، موافق نبودم اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کردم و دیگر اعضا نیز عموماً این موضوع را رعایت کرده اند. اگر ایده ما خدمت به مردم و آسایش آنها باشد، هرچه کار کنیم، کم تلاش کرده ایم. 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون اینگونه سابقه نداشته که اعضای شورا به سطح محلات بروند، تصریح کرد: اعضا بین مردم حضور دارند و ملاقات های عمومی برقرار و مطالبات خاصی مطرح می کنند که شاید وظیفه قانونی آنها نباشد. برای مثال در حوزه کمبود آب و استفاده از پساب و نظایر آن جلوتر از برنامه ای هستیم که پیش بینی شده بود. 

وی با بیان اینکه تهران با کم آبی روبه رو هستیم و برای هر تابستان، تن وزارت نیرو می لرزد، اظهار کرد: همانطور که ناترازی برق را شاهد بودیم، اگر دقت نشود ناترازی آب را نیز شاهد خواهیم بود که البته باید فراتر از دقت باشد.
 
چمران با اعلام اینکه اتوبوس ها نزدیک به هم و شبیه به هم هستند که به تمام کشورهای دنیا صادر می شود، اظهار کرد: آخرین پیشرفت هایی که در زمینه برقی سازی صورت گرفته فراتر از این است که باک دیزلی کوچکی برای گرمایش اتوبوس تأمین شده باشد که البته آن هم ارتباطی به پیمایش ندارد. امروز حتی اتومبیل های سواری را نیز مجهز به موتور کوچک بنزینی کرده اند که مرتباً شارژ می شود. 

رئیس شورای شهر تهران گفت: با این اقدام نیازی به این نیست که خودروها در جاده ها و مناطقی که جایگاه شارژ ندارند، به مشکل برخورد کنند و از توان موتور دیزلی استفاده می کنند. این آلودگی آن آلودگی نیست که باید آن را در نظر بگیریم. به هر حال اتوبوس ها برقی است و اینکه در فصل زمستان از باک دیزلی کمک بگیرد، از برقی بودن آن نمی کاهد.
 
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی برای توسعه نیاز به زیرساخت دارد، اظهار کرد: کشورهایی که بزرگراه ایجاد نمی کنند، به اندازه ای رسیده اند که دیگر اراضی برای تبدیل به بزرگراه ندارند. وقتی هنوز از نظر خیابان ها و جاده ها نسبت به شهر و جمعیت کمبود داریم، باید نسبت به این موضوع اقدام کنیم. تا وقتی کمبودها را جبران نکنیم طرح جامع جبران نخواهد شد.

جزییات بودجه مناطق شهر تهران

در ادامه محمد آخوندی درباره بودجه اضافه کرد: در حوزه اتوبوس ۱۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری در حوزه املاک ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که شورا این رقم را ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش داد و به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: ما توازن بین هزینه های پروژه ها را رعایت کردیم. در مورد مناطق ۲۲ گانه نیز کل بودجه مصوب بیش از ۴۱ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان است و برخی مناطق جنوبی افزایش بسیار خوبی را در بودجه داشته اند.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: بودجه مصوب مناطق ۲۲ گانه نسبت به سال ۱۴۰۳ به میزان ۴۱ درصد رشد داشته است. برای مثال پنج درصد از کل بودجه مناطق به منطقه ۱۸ اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان به تکمیل بزرگراه های پایتخت اختصاص یافته است، یادآور شد: در تقاطع های غیرهمسطح ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان برای توزیع آسفالت تخصیص دادیم. ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت و نگهداشت پل های عابر پیاده در نظر گرفته ایم.

آخوندی در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل و در بخش مترو ۲۰ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان اعتبار تصویب کردیم. برای بازپرداخت اوراق مشارکت نیز ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است. ۱۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان نیز در بخش اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طول یک ماه دبیران کمیسیون ها تلاش کردند که کار به موقع به نتیجه برسد و با وجود اینکه قرار بود چهارم اسفندماه بودجه به تصویب برسد در ۳۰ بهمن ماه تصویب شد.

در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران انجام شد.

انتهای پیام/