به گزارش گروه فرهنگی قدس، از چهارشنبه گذشته هشتم اسفندماه اکران ۷ فیلم از مجموع فیلمهای نوروزی در حالی آغاز شد که طی سه روز نخست افتتاحیهای ۱۹ میلیاردی را رقم زد.
برهمین اساس فیلمهای «موسی کلیم الله»، «دایناسور»، «پسر دلفینی ۲»، «بامبولک»، «عینک قرمز»، «پیشمرگ» و «رها» نمایش خود را آغاز کردند و از چهارشنبه این هفته ۱۵ اسفندماه نیز، فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به چرخه اکران خواهد پیوست.
در ادامه نگاهی به استقبال مخاطبان از فیلمهای تازه اکران و میزان فروش آنها خواهیم داشت. در سر لیست فروش آثار نوروزی «دایناسور» ساخته مسعود اطیابی قرار گرفته است. این فیلم در سه روز نخست اکران بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۱۵ میلیون فروخته و رکورد خوبی را از خود به جای گذاشته است. طی سه روز گذشته بیش از ۱۱۸ هزار نفر به تماشای «دایناسور» نشسته اند. این فیلم همچنین با در اختیار داشتن ۴۰۴ سالن به عنوان بیشترین میزان سالنهای سینما، دو هزار و ۵۶۹ سانس داشته است.
بعد از آن، فیلم «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با فروشی معادل ۳ میلیارد و ۵۴۶ میلیون تومان در جایگاه دوم قرار گرفته است. این فیلم با در اختیار داشتن ۳۱۲ سالن و هزار و ۱۸۱ سانس، بالغ بر ۳۸ هزار و ۴۰۰ بلیت فروخته است.
اما سومین فیلم جدول فروش به «رها» ساخته حسام فرهمند اختصاص دارد. این فیلم که در ژانر اجتماعی و با بازی شهاب حسینی و غزل شاکری روی پرده رفته، طی سه روز نخست اکران ۲ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین در این بازه زمانی بیش از ۲۰ هزار نفر در ۶۵۶ سانس به تماشای این اثر سینمایی نشستهاند.
فیلمهایی که به باشگاه میلیاردیها نرسیدند
اما جایگاه چهارم و پنجم متعلق به سینمای کودک است؛ «بامبولک» به کارگردانی آرش معیریان و «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش با فروشی زیر یک میلیارد کار خودشان را آغاز کردند. «بامبولک» طی سه روز اخیر ۹۵۲ میلیون تومان فروش داشت و ۱۱ هزار قطعه بلیت فروخت و همچنین «پسر دلفینی ۲» نیز با فروشی معادل ۷۳۱ میلیون تومان و بیش ۷ هزار و ۹۰۲ مخاطب در جایگاه بعدی قرار گرفت.
در ادامه «پیشمرگ» ساخته علی غفاری نیز با داشتن سه هزار و ۵۰۰ مخاطب توانست فروش افتتاحیه خود را با رقمی معادل ۲۷۰ میلیون تومان رقم بزند.
آخرین جایگاه این لیست هم به «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام تعلق دارد که یکصد و ۳۵ میلیون تومان فروش داشته است و میزبان هزار و ۴۲۰ مخاطب بوده است.
براساس آمار سمفا، فروش کل فیلمهای نوروزی در سه روز گذشته معادل ۱۹ میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان ثبت شده است و طی این مدت ۲۰۰ هزار و ۷۹۲ نفر به تماشای این فیلمها نشستهاند.
فروش فیلمها در روزهای آینده چه مسیری را طی میکند؟
نگاهی اجمالی به فروش فیلمهای نوروزی نشان میدهد که از مجموع این آثار برای فیلمهایی مانند «دایناسور» و «موسی کلیمالله» شروع نسبتاً خوبی رقم خورده است، با افزوده شدن «کوکتل مولوتف» رقابت اصلی میان کمدیها آغاز خواهد شد اما تا اینجای کار «دایناسور» فاصله قابل توجهی با «عینک قرمز» دارد و گوی سبقت را ربوده است. رقابت میان دو فیلم کودک هم نسبتاً تنگاتنگ است و در روزهای آتی باید منتظر فروش بیشتری از این دو اثر انیمیشن و موزیکال بود. از سوی دیگر با گرم شدن تنور گیشه میتوان فروش بهتری را برای «رها» متصور شد. با این حال دو فیلم «پیشمرگ» و «عینک قرمز» با توجه به استقبال مخاطبان از رقبایشان، کار سختتری در پیش دارند.
با آغاز ماه مبارک رمضان افت محسوس در فروش دور از انتظار نیست اما اجرایی شدن طرح اکران افطار تا سحر» و نزدیک شدن به تعطیلات نوروز میتواند روی فروش فیلمها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
امسال اجرای این طرح برعهده سینماداران گذاشته شده است که به نظر میآید با توجه به میزان استقبال مردم از فیلمها، سانسهای فوقالعاده و ویژه نیز برای آثار در نظر گرفته شوند و طبیعتاً سینماداران هم با مشاهده اقبال عمومی به فیلمهای در حال اکران از این طرح استقبال خواهند کرد.