به گزارش خبرگزاری آنا، وحید کنعانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به بررسی طرح جامع تدریس زبانهای محلی و قومی در مدارس پرداخت. وی در واکنش به نگرانیهای برخی نمایندگان که این طرح میتواند به تجزیهطلبی منجر شود، اظهار کرد: این تحلیل صحیح نیست. این طرح نه تنها به امنیت کشور آسیب نمیزند، بلکه میتواند به ایجاد همگرایی و وحدت بین اقوام کمک کند.
کنعانی توضیح داد که طرح تدریس زبانهای محلی و قومی در کمیسیون آموزش مجلس مطرح و تصویب شده بود و به هیئت رئیسه ارائه شد تا در صحن علنی مطرح شود. او اشاره کرد که در طی بحثهای صحن علنی، نمایندگان فرصت داشتند تفکرات خود را ارائه کنند، اما در نهایت رایگیری انجام نشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد که این طرح بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی است، که بر این باور استوار است که زبان رسمی کشور، زبان فارسی است؛ اما همان اصل اجازه تدریس زبانهای قومی و محلی در مدارس را نیز به صورت آزاد تشخیص میدهد. وی افزود: بر اساس این طرح، پیشنهاد شده بود که دو واحد آموزش ادبیات زبانهای محلی و قومی به صورت اختیاری برای دانشآموزان پایههای هفتم، دهم و یازدهم ارائه شود.
کنعانی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو توضیح داد که قرار نبود معلمهای جدیدی استخدام شوند، بلکه معلمان موجود در مدارس دورهای را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و به تدریس این واحدها مشغول میشدند. هدف اصلی این بود که دانشآموزان با شباهتها و تفاوتهای فرهنگی و زبانی اقوام مختلف کشور آشنا شوند و از تنوع زبانی و فرهنگی ایران بهرهمند شوند.
وی اشاره کرد که در حال حاضر ۸۸ زبان محلی و ۴۸ گویش در کشور شناسایی شدهاند. او توضیح داد: گیلکها، تاتها، لرها، ترکها، مازنیها، عربها، قشقاییها، بلوچها، ترکمنها و دیگر اقوام هر کدام زبان محلی و فرهنگ خاص خود را دارند.
در پایان، کنعانی گفت: مجلس به این طرح رای نداد و آقای قالیباف، رئیس مجلس، تاکید کرد که شش ماه فرصت داده شود تا با همکاری کمیسیون آموزش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشستی برگزار و طرح جامعتری ارائه شود.
انتهای پیام/