شناسهٔ خبر: 71625847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش:

تعادل آرمان‌گرایی و واقعیت‌گرایی، رویکردی مهم در توفیق برنامه های تربیتی و آموزشی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید مجتبی هاشمی، رئیس مرکز حراست وزارت

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید مجتبی هاشمی، رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش، در گردهمایی کشوری روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، از جمله بیش از ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز، بر نقش حیاتی آموزش و پرورش در تداوم انقلاب اسلامی و انتقال مفاهیم آن به نسل‌های آینده تأکید کرد.

وی در این نشست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش دستگاه انسان‌ساز است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد، گفت: تداوم  انقلاب اسلامی به توانمندی این دستگاه در تربیت نسلی آگاه به ارزش‌های انقلاب بستگی دارد.

رئیس مرکز حراست  ادامه داد: لزوم ایجاد تعادل میان آرمان‌گرایی و واقع گرایی در فرایندهای آموزشی از ضروریات است. آرمان‌ها مانند  قله‌هایی هستند  که  به سمت آن  حرکت می کنیم، اما باید واقع‌بینانه درک کنیم که چقدر از این آرمان‌ها در حال تحقق هستند. موفقیت در نظام تعلیم و تربیت زمانی محقق می‌شود که برای دستیابی به آرمانها  با ارزیابی دقیق واقعیت‌ها، برنامه‌ریزی‌های صحیح و اولویت‌بندی منابع، چالش‌ها را برطرف کنیم.

وی تأکیدکرد: واقعیت‌ها باید به‌دقت درک و تحلیل  شوند تا براساس آن راهبردهای صحیح را انتخاب کنیم. نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از تجربیات گذشته باید مبنای حرکت آینده باشد. در این راستا مدیریت عملکرد، ارزیابی عملکرد و شفاف‌سازی فرآیندها از ابزارهای کلیدی برای بهبود کیفیت آموزش است.

هاشمی همچنین بر لزوم انسجام درونی و پیوستگی در ساختار سازمانی آموزش و پرورش تأکید کرد  و افزود: تغییرات ناپایداری نیروها،  در سازمان باعث ایجاد خلأهایی در فرایند پیشرفت و آموزش می‌شود. برای کاهش تاثیر منفی این چالش‌ها، باید به تقویت فرهنگ سازمانی همکاری و پیوستگی سازمانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس مرکز حراست  افزود: در وزارت آموزش و پرورش، نگاه ما به حراست از جریان صحیح تربیت و یادگیری درمدرسه می گذرد. ما به‌دنبال حل مشکلات و دغدغه‌های معلمان و دانش‌آموزان با رویکردی شفاف هستیم. همکاری نزدیک و همدلی میان خانواده بزرگ تعلیم و تربیت از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این زمینه است.

وی در ادامه به تدوین برنامه‌های عملیاتی و راهبردی مرکز حراست اشاره و بیان کرد: از زمان آغاز به کار در مرکز حراست، همواره تلاش کرده‌ایم تا وفاق و هماهنگی میان اهداف و عملکردهای مختلف این مجموعه ایجاد شود. در این راستا، جلسات متعدد ملی و قطبی برگزار کرده‌ایم که همگی در جهت تقویت انسجام داخلی سازمان و ارتقای کیفیت عملکرد آن بوده است.

هاشمی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما در این حوزه، تقویت فرایندهای شفاف و نظارت بر عملکردهاست. تمام تلاش‌هایمان در جهت اصلاح فرآیندهای معیوب و تقویت فرآیندهای کلیدی سازمان  و ارتقای فرهنگ سازمانی مطلوب است تا به‌طور مؤثر به حل مشکلات موجود بپردازیم.

رئیس مرکز حراست  همچنین بر اهمیت تعامل با تمامی ذینفعان آموزش و پرورش، از جمله معلمان، اولیا و دانش‌آموزان، تأکید و افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه پیچیده و چندبعدی است و برای حرکت در مسیر اصلاح و پیشرفت، باید در تعامل مستمر با تمامی ذینفعان باشیم

این مقام مسئول گفت : ارزیابی عملکرد نیز یکی از ابزارهای کلیدی برای سنجش کیفیت فعالیت‌ها و ارتقای کارآمدی دستگاه است.

وی در پایان سخنان خود بر اهمیت ایجاد فضایی امن و حمایتگر برای معلمان و دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: هدف ما این است که معلمان و دانش‌آموزان در فضایی امن و آرام به تعلیم و تربیت بپردازند. این نگاه تربیتی و انسان‌محور از اولویت‌های اصلی ماست و امیدواریم که با تلاش‌های مستمر، بتوانیم در راستای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور گام برداریم.البته می دانیم که ارتقای فرهنگ سازمانی کاری دشوار و نیازمند زمان و  تلاش مستمر است.