شناسهٔ خبر: 71624002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت عنوان کرد

نقش رسانه در ارتقای مرجعیت دانشگاهی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به اهمیت استفاده از رسانه‌های دانشگاهی مانند «مفدا» برای تعامل با اساتید و تولید محتوا اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

سعید بابایی، جمعه ۱۰ بهمن در نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی و تربیت بدنی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: نشست‌های هم‌اندیشی فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربیات دانشجویی و هم‌افزایی میان مدیران دانشگاه‌ها است.

وی بر لزوم تکرار این تجربیات موفق تأکید کرد و یادآور شد: این نشست‌ها می‌توانند به تولید ایده‌های نو و اجرای برنامه‌های خلاقانه کمک کنند.

برنامه ریزی فرهنگی در سال آینده

بابایی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت بهداشت، سه اصل کلیدی را برای تدوین برنامه‌های سال ۱۴۰۴ مطرح کرد و گفت: معنویت، خلاقیت و عقلانیت سه اصل کلیدی است و تمام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی باید بر این مبانی استوار باشند.

وی با انتقاد از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و ورزشی، بر اهمیت تعامل میان این دو حوزه تأکید کرد و افزود: تربیت بدنی و مشاوره بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ دانشگاهی هستند و باید در برنامه‌ریزی‌ها به‌طور همزمان مورد توجه قرار گیرند.

نقش دانشجویان در تصمیم‌سازی و اجرای برنامه‌ها

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت بر مشارکت فعال دانشجویان در فرآیند تصمیم‌گیری تأکید کرد و پیشنهاد داد که اجرای جشنواره‌های دانشجویی به خود دانشجویان سپرده شود تا حس مسئولیت‌پذیری و خلاقیت آن‌ها تقویت شود.

نقش رسانه در ارتقای مرجعیت دانشگاهی

بابائی با اشاره به اهمیت کارآفرینی در دانشگاه‌ها، از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی به‌عنوان بخشی مغفول ‌مانده یاد کرد و بر لزوم توسعه آن‌ها در فضای دانشگاهی تأکید داشت.

وی یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه‌ها را ضعف ارتباطی میان مدیران، دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی دانست و بر ضرورت تقویت این ارتباطات تأکید کرد.

ایجاد فضای شاد و پویا برای دانشجویان

بابائی بر نقش دانشگاه در ایجاد حس رضایت و نشاط در میان دانشجویان تأکید کرد و گفت: این حال خوب باید در تمام ارکان دانشگاه، از اساتید تا خانواده‌های دانشجویان، جریان پیدا کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت خواستار توسعه دورهمی‌های سالم و خلاقانه در حوزه فرهنگی شد و پیشنهاد کرد: مدیران فرهنگی و ورزشی ارتباط نزدیک‌تری با دانشجویان داشته باشند تا فضای دانشگاهی پویا و همدلانه‌تری شکل گیرد.

لزوم تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های دقیق در مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها

دکتر سیامک طهماسبی، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، نیز در این مراسم بر اهمیت تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌های دقیق تأکید کرد و هشدار داد: تصمیمات نادرست می‌تواند نتیجه تحلیل‌های نادرست از وضعیت دانشجویان باشد.

وی افزود: پژوهش «سیمای زندگی دانشجویان» نزدیک به یک دهه در حال انجام است و تصویری واقعی از سبک زندگی دانشجویان ارائه می‌دهد.

 این مسئول این پژوهش را یکی از مهم‌ترین منابع برای سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی دانست که می‌تواند از تصمیم‌گیری‌های شخصی و سلیقه‌ای جلوگیری کند.

چالش‌های سبک زندگی دانشجویان در آمارها

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، ۲۴ درصد دانشجویان هیچ‌گونه فعالیت بدنی در طول هفته ندارند که این امر می‌تواند سلامت جسمی و روحی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، ۲۸ درصد از دانشجویان هیچ علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند و ۳۲ درصد نیز علاقه کمی به آن دارند که نشان‌دهنده چالشی جدی در مسیر تحصیلی آنان است.

نقش رسانه در ارتقای مرجعیت دانشگاهی

طهماسبی افزود: داده‌های این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از دانشجویان نماز واجب روزانه را همیشه یا اکثر اوقات به جا می‌آورند و ۸۳ درصد نیز به خداوند توکل دارند. علاوه بر این، ۲۳ درصد از دانشجویان تمایل به مهاجرت دارند و ۴۴ درصد اعلام کرده‌اند که در صورت وقوع جنگ، از کشور دفاع خواهند کرد.

فاصله میان تصورات مدیران و واقعیت دانشجویی

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، بر این نکته تأکید کرد: آمارهای به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که گاهی ذهنیات و برداشت‌های مدیران فرهنگی با واقعیت‌های زندگی دانشجویان تفاوت دارد.

به گفته این مسئول، این عدم تطابق می‌تواند منجر به اتخاذ سیاست‌هایی شود که نیازهای واقعی دانشجویان را برآورده نمی‌کند.

طهماسبی، از مدیران فرهنگی خواست تا برنامه‌های متنوع‌تری برای دانشجویان طراحی کنند و مشارکت آنان را در این برنامه‌ها افزایش دهند تا بتوانند نیازهای آنان را به‌درستی تأمین کنند.

دانشجو محوری؛ رویکردی اساسی در مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها

دکتر مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت هم بر لزوم محوریت دانشجویان در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و دانشگاهی تأکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت شناخت دقیق مخاطبان دانشگاهی، اظهار کرد: بدون درک درست از نیازها و مطالبات دانشجویان، امکان تدوین برنامه‌های مؤثر وجود ندارد.

این مسئول تأکید کرد: تعامل مستقیم با دانشجویان و مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، منجر به افزایش اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی خواهد شد.

واگذاری امور به دانشجویان؛ حق یا لطف؟

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان کرد: سپردن امور به دانشجویان نه‌تنها یک لطف، بلکه یک حق مسلم برای آن‌ها است و هر چه بیشتر به این اصل توجه شود، نفوذ و تأثیر فعالیت‌های فرهنگی افزایش خواهد یافت.

 دکتر حبیبی یادآور شد: دانشجویان در صورت احساس مسئولیت، با انگیزه بیشتری در فعالیت‌های دانشگاهی مشارکت خواهند کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، بر لزوم رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان و تشکل‌های مختلف تأکید کرد و گفت: نباید تصور شود که به طیف خاصی توجه بیشتری می‌شود.

نقش رسانه در ارتقای مرجعیت دانشگاهی

این مسئول با اشاره به مباحث مطرح‌شده در کارگروه‌های این نشست، تربیت و جذب نیروی انسانی متخصص را یکی از مطالبات مهم دانست و گفت: نیروهای طرحی، که از میان دانشجویان برخاسته‌اند، می‌توانند عامل پویایی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باشند.

لزوم مشورت مستمر و بازنگری در ساختارهای فرهنگی

وی تصریح کرد: مباحث مطرح‌شده در این نشست، پایان کار نیست و مدیران باید با مشورت و بررسی‌های کارشناسی، ساختارهای جدیدی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند که بتوانند به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فعالیت‌های دانشجویی عمل کنند.

گسترش ارتباط با اساتید و تشکل‌های دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از مدیران خواست تا ارتباطات خود را با اساتید، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی تقویت کنند و ایده‌ها و نظرات خود را با آن‌ها در میان بگذارند.

حبیبی گفت: این تعاملات می‌تواند به شکل‌گیری برنامه‌های فرهنگی مؤثرتر و پویاتر منجر شود.

ابوالفضل امینی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی «مفدا»، در نشست هم‌اندیشی مدیران فرهنگی و تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور، به نقش اساسی رسانه در هویت دانشگاهی و اثرگذاری اخبار اشاره کرد و گفت: رسانه صرفاً یک ابزار اطلاع‌رسانی نیست، بلکه می‌تواند به گفتمان‌سازی و ایجاد تحولات فرهنگی کمک کند.

وی با بیان اینکه مفدا امروز فقط یک رسانه خبری نیست، بلکه بستری برای ایجاد تغییرات فرهنگی در دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: این مجموعه می‌تواند در کنار مدیران فرهنگی و تربیت‌بدنی، نقش بسزایی در ماندگاری جریان‌های فرهنگی دانشگاهی ایفا کند.

تأثیر رسانه در رویدادهای دانشجویی

مدیر مفدا با اشاره به پوشش حرفه‌ای نهمین دوره مسابقات فوتسال دانشجویان، این اقدام را عاملی برای افزایش هیجان و نشاط در میان دانشجویان دانست.

امینی تأکید کرد: که چنین رویکردهایی می‌توانند میزان مشارکت و انگیزه دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی را افزایش دهند.

رسانه؛ سکوی معرفی استعدادهای دانشجویی

وی بر شناسایی استعدادهای دانشجویی توسط مدیران فرهنگی تأکید کرد و گفت: رسانه دانشگاهی می‌تواند این استعدادها را معرفی و به آن‌ها فرصت دیده‌شدن بدهد.

این مسئول با اشاره به ضرورت افزایش تعامل بین مدیران مفدا، مدیران فرهنگی و تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها، پیشنهاد داد:  اتاق‌های فکر دانشجویی با حضور منتخبان دانشجویان در دانشگاه‌ها تشکیل شود تا برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

نقش رسانه در ارتقای مرجعیت دانشگاهی

امینی بر نقش رسانه در شکل‌دهی به فضای فرهنگی دانشگاه‌ها و تقویت ارتباط میان دانشجویان، مدیران و تشکل‌های دانشگاهی تأکید کرد و خواستار هم‌افزایی بیشتر در این مسیر شد.

انتهای پیام