[ سیما فراهانی] همه آنها مشتاقانه گرد هم آمدهاند، تا همکاریشان با جمعیت هلالاحمر را جشن بگیرند. خیران نیکوکاری که سالهاست لبخند به لب نیازمندان میآورند. دلسوزانه پای کار هستند و هرکدام در حوزههای مختلف، سعی در یاریرسانی دارند. آنهایی که بعد از آشنایی با جمعیت هلالاحمر، به خدمات بشردوستانه و عامالمنفعه، علاقه دوچندانی پیدا کردند. خیرانی که در مسیر انجام رسالت بشردوستانه خود، هلالاحمر را انتخاب کرده و این جمعیت را از حمایتهای خود بهرهمند کردهاند. این همراهی ارزشمند، نقش بسزایی در اجرای برنامههای امدادی، حمایتی و معیشتی برای نیازمندان و آسیبدیدگان ایفا کرده است. حمایتهای خیرین، از تأمین تجهیزات پزشکی و دارویی گرفته تا کمک به نیازمندان در قالب بستههای معیشتی، تأمین هزینههای درمان بیماران و مشارکت در پروژههای عمرانی و تجهیزاتی، نشاندهنده تعهد آنان به اصول انساندوستی و یاریرسانی به همنوعان است. جمعیت هلالاحمر نیز در مراسمی با تجلیل از این خیران، قدردان روحیه والا و ایثارگرانه آنها شد. این جمعیت همواره تلاش دارد با ایجاد بسترهای مناسب، زمینه مشارکت هرچه بیشتر خیرین را در اقدامات بشردوستانه فراهم کند تا با استمرار این همکاریهای ارزشمند، گامهای مؤثرتری در جهت کاهش آلام انسانها و ارتقای سطح خدمات امدادی و حمایتی برداشته شود.
سازمانی قابل اعتماد برای ما
شعله سعادت رئیس اداره خیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او سالهاست که با جمعیت هلالاحمر همکاری دارد و حالا در گفتوگو با خبرنگار «شهروند» از اعتمادش به این سازمان مردمنهاد میگوید: «من از سال 93 در حوزه خیران، در دانشگاه فعالیت دارم. در این مدت با خیرانی که در حوزه مدرسهسازی فعالیت میکردند آشنا شدم و اکثر آنها به سمت حوزه درمان سوق پیدا کردند. با جمعیت نیز از همین طریق آشنا شدم. وقتی بحث سیل و زلزله پیش میآمد از نزدیک شاهد خدمات روزافزون جمعیت در این بحرانها بودم. بنابراین همکاری ما شکل گرفت. در ابتدا سعی میکردیم فراخوانهایی را که هلالاحمر در بحرانهای مختلف و برای افراد آسیبدیده ارائه میکرد، در بیمارستانمان ابلاغ کنیم. اقلامی را که جمع میکردیم، تحویل هلالاحمر میدادیم. ما از همان ابتدا به جمعیت اعتماد کردیم و میدانستیم که اگر برای کمکرسانی، از کانال هلالاحمر وارد شویم، قابل اعتمادتر است و حتما به دست مردم میرسد. هلالاحمر ید بیضایی در زمینه کمکرسانی به مردم دارد و تجربهاش از ما بیشتر است. همین شد که روند فعالیت و همکاریهای ما بیشتر شد. در زمان کرونا همکاری ما افزایش زیادی پیدا کرد. خدمات هلالاحمر در آن دوران قابل تقدیر است. ما در بحث واکسیناسیون نیاز به کمک داشتیم و جمعیت هلالاحمر دلسوزانه در این حوزه کمک کرد. بچههای هلالاحمر، خودشان داوطلبانه به یاری ما شتافتند و در مراکز واکسیناسیون ما در زمینه پکها، شلوغیها و ساماندهی واکسیناسیونها، کمک شایانی کردند. در ایام نوروز نیز ما در حوزه سلامت، پزشکان شیفت در چادرهای هلالاحمر داریم و به مردم خدمت ارائه میدهیم. از زمان ورود دکتر کولیوند به جمعیت هلالاحمر، فکر میکنم اهمیت به حوزه درمان رشد چند برابری داشت. من به شخصه بارها شاهد بودم که دکتر کولیوند، برای پیگیری کار یک بیمار نیازمند، خودشان شخصا وارد ماجرا شدند. هر بار تقاضایی برای یک بیمار از او داریم، بلافاصله پیگیر میشوند و دست رد به سینه هیچکس نمیزند. به نظر من جمعیت هلالاحمر خیلی خوش شانس است که مدیر مسئولیتپذیری مثل ایشان دارد. همین باعث شده که اعتماد مردم به این جمعیت بسیار بیشتر از گذشته شود.»
بدون هلالاحمر به اهدافمان نمیرسیدیم
کمیل نظافتی، مدیرعامل خیریه سفیر مهربانی ایران و خیریه بهشت مهربانی زندگی، نیز در گفتوگو با خبرنگار ما از روند همکاری با جمعیت هلالاحمر میگوید: «در زلزله بم بود که با هلالاحمر آشنا و داوطلب این جمعیت شدم. هلالاحمر یک نهاد مردمی است که وارد سیاست نشده و جایگاه اجتماعی خود را از دست نداده است. همین مردمی و اجتماعی بودن جمعیت هلالاحمر، باعث شد که جذب این سازمان شوم و احساس کردم میتوانیم در کنار هلالاحمر کارهای بزرگتری را رقم بزنیم. شاید در نبود هلالاحمر به اهدافمان در حوزه فعالیتهای اجتماعی نمیرسیدیم. با زیرساختهایی که هلالاحمر برای ما فعالان اجتماعی ترسیم و آماده کرده، در بحث فعالیتهای اجتماعی مخصوصا در مناطق محروم به اهدافمان رسیدیم. تا به حال چندین طرح با هلالاحمر برگزار کردیم. در طرحهایی مثل نذرآب، نذرنان، سیل و زلزله در کنار هلالاحمر توانستیم به نتایج خوبی برسیم. مثلا در بحث نذرآب که تانکرهایی با کمک هلالاحمر و مردم تهیه میشد، با زیرساختهایی که این جمعیت، در اختیارمان قرار میداد، توانستیم، در سیستان و بلوچستان مشکل بیآبی را تاحدودی برطرف کنیم. در بحث زلزله و سیل نیز با همکاری سازمان داوطلبان، سوله و کمپ میزدیم و خدمترسانی را به صورت دقیق و اصولی انجام میدادیم. درحال حاضر نیز در کشور نیازهای اساسی را شناسایی میکنیم. با همکاری هلالاحمر، برای بیمارانی که از نظر معیشتی ضعیف هستند، هزینه درمان و دارو را تامین میکنیم. من چون با سازمانهای مختلفی در ارتباط هستم، شاهدم که جایگاه اجتماعی هلالاحمر را هیچ ارگانی ندارد. اعتمادها به هلال روز به روز بیشتر میشود، ولی ارگانهایی را میشناسم که اعتماد به آنها کمرنگ شده است. مثلا فردی اگر بخواهد کمک کند، شاید در ابتدا مخالفت کند، ولی همین که آرم هلالاحمر را میبیند اعتماد میکند و این برای ما افتخاری است که داوطلب هلالاحمر بمانیم.»
اعتماد به این جمعیت افزایش پیدا کرده است
رضا درمان، مدیرعامل موسسه خیریه ابتکار و توسعه نوید، نیز سالهاست که با جمعیت همکاری دارد و از این فعالیتهای مشترک ابراز رضایت میکند. او نیز در گفتوگو با خبرنگار «شهروند» میگوید: «درواقع من سوم دبستان بودم که نیروی داوطلب شیر و خورشید ایران شدم. آموزش دیدم و فعالیت کردم. ولی بعد از آن مدت زیادی، ارتباطم با هلالاحمر قطع شد و از زلزله کرمانشاه دوباره فعالیت و همکاریهایمان را آغاز کردیم. آن زمان هماهنگیها برای کمکرسانی ضعیف بود. مدیریت خوبی صورت نمیگرفت. آن زمان من در یک سازمان مدرسهساز کار میکردم. در آن زلزله بود که مدیریتها در بحرانهای مختلف، بیشتر شد و در نهایت هلالاحمر در یک جایگاه درست خودش را تعریف کرد. از آن زمان نیز فعالیتهایمان بیشتر شد. بلافاصله بعد از زلزله کرمانشاه، نشستهای زیادی با خیران صورت گرفت و اعتمادها به هلالاحمر بیشتر از گذشته شد. وقتی سال 98 سیل لرستان رخ داد، دستاوردهایمان، خودش را نشان داد. این سازمان در جای درستتری ایستاد و مدیریت برای کمکرسانیها افزایش یافت. بعد از آن نیز این مسیر ادامه پیدا کرد و حالا بیش از گذشته میبینیم که اعتماد به این جمعیت چقدر افزایش پیدا کرده است. امسال همکاری ما با هلالاحمر، بیشتر در تجهیز مرکز توانبخشی هلالاحمر و خرید دستگاهها بود. در سالهای قبل نیز کارگاه آموزشی برگزار میکردیم و در بحرانها با یکدیگر همکاری داشتیم. این همکاری قطعا ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه مردم در بحرانها بیشتر از گذشته به جمعیت هلالاحمر اعتماد دارند.»
ارتباط خوب سازمانهای کمکرسان با هلالاحمر
اشکان تقیپور مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید و عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور و عضو شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه نیز در حاشیه این مراسم، از همکاریهای مشترکش با هلالاحمر میگوید: «من قبل از همه فعالیتهایم، داوطلب جمعیت هلالاحمر هستم. از زمان زلزله آذربایجان در سال 92 همکاری ما شروع شد. در زلزله کرمانشاه این همکاری جدیتر شد. حالا مدت زیادی است که بیشتر موسسات حقوقی و سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه، احساس میکنند یک بخشی از جمعیت هلالاحمر هستند. ارتباط اکثر موسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد حمایتی و کمکرسان با سازمان داوطلبان و ریاست جمعیت نزدیکتر شده است. در فعالیتهای مستمر در استانهای مختلف ارتباطات خوبی با هلالاحمریها داریم. در بحرانها فعالیتهای بسیار زیادی از سوی هلالاحمر صورت میگیرد و برای کمکرسانی همکاری شایانی دارند. ارتباطات این جمعیت با مجامع خیرین بسیار نزدیکتر از گذشته است. امسال نیز در مورد تجهیز خوابگاههای دانشآموزی، برنامهریزیهای خوبی با هلالاحمر انجام دادیم. تجهیز این خوابگاهها را تقبل کردیم. امیدواریم بتوانیم بخشی از نیازهای مردم کشور را با همکاری جمعیت انجام دهیم. این در حالی است که در طول سال خیران زیادی را برای همکاری با هلالاحمر ترغیب میکنیم تا اتفاقات بهتری در زمینه کمکرسانی در کشور صورت بگیرد.»
∎