فریدون عباسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت مقابله با تهدیدات نرم افزاری دشمن، بیان کرد: جنگ به طور کلی با هر ابزاری می تواند صورت بگیرد. همواره جنگ ها بوده و عمدتا در آن از فریب و شایعات استفاده می شود. حتی زمانی که مخابرات هم نبود این شیوه فریب و شایعه در جنگ ها مرسوم بود. هواپیماها از بالا اعلامیه بر روی شهرها می ریختند. در جنگ های مختلف پخش اخباری که رعب ایجاد می کرد یا اطلاعات را به انحراف می برد، از قدیم رایج بوده است.
فناوری به ماهیت جنگ شکل های مختلفی داده است
وی در ادامه اظهار کرد: جنگ یک ماهیتی دارد؛ فناوری به این ماهیت شکل های مختلفی داده است. انسان همواره در طول تاریخ فکر می کرد که چگونه طرف مقابل خود را شکست دهد. مطمئنا از زمانی که تکنولوژی پیشرفت کرد و تلویزیون وارد زندگی بشر شد، این دشمنی شکل دیگری به خود گرفت. کشورهای همسایه که بعضا باهم مشکل داشتند برنامه های تلویزیونی علیه یکدیگر ساختند. رادیو که از دور دست ها این فعالیت را انجام می داد. به عنوان مثال رادیو BBC از قبل از جنگ جهانی دوم فعال بوده است.
عصر اینترنت آغاز حملات سایبری و ویروس های بدافزار بود
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از زمانی که این تکنولوژی وارد زندگی بشر شده است، همه رقم استفاده از این تکنولوژی چه علمی، چه تفریحی، چه اخلاقی و چه تغییر افکار استفاده می شود. آمدن اینترنت و ارتباطاتی که با ایمیل بود، گام بعدی بود. با اتصال به اینترنت مزاحمت هایی نیز ایجاد شد. این مزاحمت ها همه رقم بود. سیاسی و اخلاقی بود. حتی اخاذی از طریق هک کردن کامپیوترها و ایمیل رقم می خورد. در حوزه صنعتی نیز ما ویروس های بدافزار داشتیم. کل دنیا با این مسائل روبه رو بودند و جامعه ما نیز از این مسائل بی بهره نبود.
باید منتظر خبرسازی های غیرواقعی از طریق هوش مصنوعی باشیم
وی در ادامه تاکید کرد: امروز دیگر هوش مصنوعی در حال عمومی شدن است. قبلا به شکل خصوصی در اختیار کشورهای قدرتمند بود. باید انتظار داشته باشیم که در حوزه های مختلف هوش مصنوعی خبرسازی و چهره سازی انجام دهد. حتی با صوت افراد سیاستمدار و افراد عالم مطالب غیرواقعی را نشر دهند. همه این ها می طلبد که هوشیاری نیز بالاتر برود. آموزش ها باید از سطح دبستان شروع شود. دانش آموزان در معرض آسیب بیشتری هستند؛ چرا که به فضای مجازی دسترسی دارند.
وی افزود: دسترسی دانش آموزان روز به روز به تکنولوژی های روز بیشتر شده؛ بنابراین آسیب پذیر هستند. باید در قالب یکسری آموزش ها در دبستان خطرات این فضا به آنان آموزش داده شود. در مقاطع بعدی و نوجوانان باید این آموزش ها سطح پیشرفته تری را به خود بگیرد. به هر حال از نظر زیرساختی نیز کشورها باید زیرساخت های لازم برای پدافند در مقابل هجوم هایی که می تواند کشور را به خطر بیاندازد فراهم کنند.
اخبار غیرواقعی می تواند جریانات سیاسی را به انحراف بکشد
عباسی ادامه داد: به خصوص اخبار غیرواقعی که پخش می شود و می تواند جریانات سیاسی را به انحراف ببرد. احزاب را با یکدیگر درگیر کرده و اطلاعات غلط به مردم داده شود تا آنان را با حاکمیت خود دربیاندازند. کشور ما سالیان سال است که انواع دشمنی ها را تجربه کرده است. در حوزه جنگ نرم نیز حتما روی مسائل اجتماعی و اقتصادی ما کار خواهند کرد تا بتوانند مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهند. پس ما باید هم از نظر امنیتی حواسمان به کشور باشد و هم از حوزه اخلاقی باید مراقب جامعه خود باشیم تا دستاوردهای انقلاب ما از طریق فضای مجازی خدشه دار نشود.
مردم نقش مهمی در خنثی سازی تهدیدات دشمن در جنگ نرم دارند
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز همواره با توجه به احساس مسئولیتی که نسبت به جامعه دارد، در حوزه های مختلف پیش بینی کرده و هشدار لازم را به جامعه می دهد. دستگاه های مسئول و اجرایی نیز در این زمینه باید به وظایف خود عمل کنند. مردم نیز باید در صحنه باشند؛ چراکه مردم نقش مهمی در دفاع از کشور دارند. مردم نیز باید به دولت و قوه قضاییه کمک کنند تا کشور از حوزه جنگ نرم آسیب نبیند. از سوی دیگر حضرت امام (ره) فرمودند که دانشگاه مبدا تحولات است امامتاسفانه ما این را در جامعه جدی نگرفتیم.
دانشگاه باید منشاء تحولات باشد نه تحت تاثیر تحولات
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: دانشگاه های ما به جای اینکه منشاء تحولات در جامعه باشند، تحت تاثیر تحولات در جامعه هستند. باید بیشر به این موضوع توجه کنیم. ما یک لشکر از استاد، دانشجویان دکتری و فوق لیسانس داریم. باید از ظرفیت این بخش ها در جنگ نرم استفاده شود. اگر از این لشکر در دفاع از کشور استفاده کرده و مبدا همه تحولات در کشور دانشگاه باشد، مشکلی باقی نخواهد ماند. باید اساتید دانشگاه را در حکمرانی مشارکت دهیم. امروز در جامعه اساتید احساس مشارکت در حکمرانی نمی کنند. در دانشگاه های ما کرسی آزاداندیشی و نقد نیست. به عنوان مثال در دانشگاه های ما چقدر در خصوص کیفیت و کمیت خودرو بحث می شود؛ چرا دانشگاه به این حوزه ورود نمی کند.
وی افزود: امروز ما در حوزه سلامت مشکل داریم. چقدر اساتید و نظریه پرداز های ما در این حوزه ورود پیدا می کنند. نسل جوان ما آینده ساز است. مدیران و کارشناس های آینده هستند. باید سلامت این قشر را حفظ کنیم. اساتید و معلمان نقش مهمی در حفظ سلامت این عزیزان در برابر طرح های دشمن دارند.
انتهای پیام