در اولین مراسم اهدای نخستین نشان سلحشور، یشتر به انتقاد از ابراهیم حاتمی کیا و فیلم موسی کلیم الله پرداخته شد و برآیند گرامیداشت یاد این هنرمند، نقد جدی کارگردانی دیگر بود.
به گزارش سرویس فرهنگی تابناک، «جواد شمقدری» رئیس هیات امنای هیات اسلامی در این مراسم، عنوان کرد: برخی در سینما به نحوی ورود پیدا کردند که باید گفت سینما آنها را با خود برد اما کسانی دیگر که متکی بر باورها و آرمانهای متعالی بودند حواسشان بود گرفتار این بلیه نشوند و سینما را به خدمت طرح مباحث فرهنگی تربیتی و هویتی و در شکل متعالی تر آن در خدمت آرمانها و اهداف ارزشمند قرار دهند.
اولین نشان به خانواده
نخستین نشان سلحشور به پاس قدردانی و بزرگداشت هنرمند انقلابی و مروج تولیدات قرآنی، تقدیم شد به خانواده مرحوم فرجالله سلحشور که به نمایندگی از خانواده به فرزندان مرحوم فرج الله سلحشور اهدا گردید.
- دومین نشان از اولین دوره برگزاری به عنوان تقدیر از همراهی و همافزایی مشفقانه با مرحوم فرجالله سلحشور در تولید آثار قرآنی به جمال شورجه، اهدا شد.
اولین دور از نشان سلحشور، هم تعلق گرفت به علی غفاری به خاطر کارگردانی فیلم سینمایی «پیشمرگ».
اظهارات علی فضلی
رسانه سینما پرس به بهانه این مراسم، با سردار سرتیپ پاسدار « علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران درباره سینما مصاحبه گرفت وه وی گفت: ما در سینمای کشور، هنوز به سطح یک سینمای استراتژیک نرسیدهایم و همچنان به تولید آثار فاخر نیاز داریم. فاصله ما با چنین فیلمهایی زیاد است و نباید به آنچه تاکنون تولید شده بسنده کنیم.
وی افزود: فیلم «پیشمرگ»، با وجود ارزشمندیاش، تنها بخش کوچکی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، بهویژه مظلومیت مردم شریف کردستان و جنایات ضدانقلاب علیه آنان را روایت کرده است. اما هنوز جای کار بسیاری باقی است.
یادداشتی با لحن بسیار تند علیه حاتمی کیا
همچنین این سایت در یادداشتی، به بهانه این فیلم ابراهیم حاتمی کیا و فیلم جدیدش بسیار تند نورد هجمه قرار. داد و نوشت:
سلحشور به عنوان یک «سینماگر مولف» بتواند الگووارهای برای تولیدات فیلم سریال مبتنی بر «قصص قرآن» از برای فعالان متعهد به این عرصه ترسیم نماید. الگویی که به شدت سعی مینمود تا ضمن حفظ و توجه به مخاطب، ادبیات سینمایی و روایت داستنی خود از افتادن در دام شیطانی «تفسیر به رای» محافظت نماید. شخصیتی راست قامت که به بهانه مخاطب پذیری هیچ گاه سعی نکرد تا به ادبیات توراتی روی آورد و بار دراماتیک آثار قرآنی خود را با استفاده از روایات مجعول و اسرائیلیات فزونی بخشد. اتفاقی که متاسفانه در «موسی کلیم الله» افتاد و این آخرین میراث بر روی زمین مانده از «فرج الله سلحشور» را در سطح آن چیزی که امسال بر روی پرده «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» به نمایش گذاشته شد، تنزل بخشید.

