شناسهٔ خبر: 71590168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیرکل تربیتی معاونت فرهنگی جامعة المصطفی:

۵۰۰ تشکل فرهنگی در جامعه المصطفی ثبت شده است

در پنجمین سال برگزاری هفته تربیت در جامعة المصطفی(ص)، برنامه‌های آن با شعار «قرآن، تربیت و مقاومت» اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته تربیت در جامعةالمصطفی(ص) به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و تربیتی برگزار می‌شود. امسال این هفته با شعار «قرآن، تربیت و مقاومت» و در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و سید مقاومت شهید نصرالله برگزار می‌شود. برنامه‌های این هفته شامل دانش‌افزایی تربیتی، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و تقدیر از فعالان تربیتی است. این رویداد تلاش می‌کند تا طلاب را در ۱۳ ساحت مختلف تربیتی رشد دهد.

حجت‌الاسلام محمد صادق سنگی مدیر کل تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی و دبیر هفته تربیت طی سخنانی در گفتگویی گفت: امسال پنجمین سال است که به مناسبت گرامیداشت روز تربیت، هفته تربیت را برنامه‌ریزی می‌کنیم. هر روز از این هفته یک نام مشخص دارد. شعار کلی امسال نیز به تناسب اتفاقات جهان اسلام بویژه شهادت آیت‌الله رئیسی و سید مقاومت شهید نصرالله، با عنوان «قرآن،‌ تربیت و مقاومت» نام‌گذاری شده است.

دبیر هفته تربیت جامعة المصطفی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته تربیت شامل همه فعالیت‌های معاونت فرهنگی تربیتی می‌شود و نه صرفا اداره کل تربیتی، گفت: تربیت دو معنا دارد، یک معنای عام است که هر فعلی را می‌توان تربیتی کرد چون هر کار ما به دلیل اثرگذاری بر طرف مقابل به نوعی تربیتی است. ولی معنای خاصی هم دارد که مربوط به مباحث عاطفی و رفتاری است. امسال در المصطفی تصمیم بر این شد که تربیت به معنای عام را برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: بر این اساس، کمیته‌های سیاست‌گذاری و اجرایی ایجاد و آیین‌نامه تصویب شد و توانستیم کار را از دو ماه قبل شروع کنیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، یک سری فعالیت‌هایی برای مدارس با مخاطب طلبه تعریف شد و یک سری برنامه‌ها برای امور خانواده با مخاطب فرزندان و خانواده‌های طلبه و یک سری برنامه‌ها نیز برای مدیران ارشد، کارگزاران، مشاوران و همه دست‌اندرکاران امر فرهنگ و تربیت در جامعة المصطفی برنامه‌ریزی شد.

حجت‌الاسلام سنگی، دانش‌افزایی تربیتی، اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری را از برنامه‌های هفته تربیت برشمرد و گفت: ما با فعالان فرهنگی برنامه‌های خوبی داشتیم. با مدیران مدارس پیوسته جلسه داشتیم. دانش‌افزایی مربیان تربیتی و تقدیر از آنان برگزار شد. همچنین از یک سال زحمات مشاوران و کارگزاران تربیتی در این هفته تقدیر می‌شود.

مدیرکل تربیتی معاونت تربیتی المصطفی عنوان کرد: ما در هفته تربیت برای طلبه‌ها دو کار مهم انجام می‌دهیم. اول اینکه کارهایی را که در طول سال برای آنان انجام داده‌ایم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در این راستا، یازده کلیپ سه دقیقه‌ای تا پنج دقیقه‌ای آماده کردیم که به مناسبت‌های مختلف در مدارس بویژه در میان نماز جماعت‌ها پخش می‌شود. دوم بحث نشست‌های تخصصی برای طلاب است که در رابطه با تربیت فرزند،‌ مدیریت و برنامه‌ریزی و مهارت‌های پنج‌گانه روانشناختی برگزار شد. علاوه بر این، دانش‌افزایی در حوزه هوش مصنوعی نیز هم برای کارگزاران و هم برای طلبه‌ها برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سنگی تاکید کرد: در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت سه کار مهم در این هفته انجام می‌دهیم. اطلاع‌رسانی و ارزیابی فعالیت‌ها، تقدیر از فعالان تربیتی و برگزاری برنامه‌های دانش‌افزایی، که در این بخش بیش از ۲۵ عنوان برنامه‌ برای مخاطب طلاب و خانواده‌های آنان، کارگزاران و کارمندان برگزار می‌شود که اگر در مخاطبان مختلف ضرب شود عدد زیادی به دست می‌آید.

وی با اشاره به فرمایشی از امام خمینی (ره) که اساس عالم تربیت انسان است، افزود: وظیفه ما این است که از امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده، برای تربیت انسان و رشد همه‌جانبه او استفاده کنیم. همانطور که در نظام‌نامه تربیتی جامعة المصطفی آمده است شامل ۱۳ ساحت در سه بُعد شناخت، عاطفه و رفتار است که اگر ما بخواهیم کار دقیق و درستی انجام بدهیم باید طلاب را در این ۱۳ ساحت رشد بدهیم.

حجت‌الاسلام سنگی مهم‌ترین وظیفه معاونت فرهنگی و تربیتی را تربیت جامع و متوازن طلبه‌ها دانست و گفت: قطعا ظرفیت‌ها و مقدورات هر فردی متفاوت است، ولی مهم‌ترین نکته در مباحث تربیتی ما جامعیت و متوازن بودن آن است.

وی با اشاره به آمار ۵۰۰ تشکل فرهنگی ثبت‌شده در جامعة المصطفی در قالب‌های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی، تربیتی، قرآنی و رسانه‌ای، در خصوص جهت‌دهی این تشکل‌ها گفت: کتاب «مسطر» که دربرگیرنده سیره تربیتی علمای اسلام است، الگوی نظام‌نامه تربیتی المصطفی است. یک کتاب عمیق علمی برای الگوسازی به طلبه‌ها می‌دهیم مطالعه می‌کنند و مسابقه برگزار می‌کنیم. این کار باعث می‌شود طلاب در طول سال با شخصیتی که از نظر ما الگوی مطلوب تربیت اسلامی است آشنا بشوند. بقیه فعالیت‌ها در همین راستا است ولی عمده فعالیت ما در امر الگوسازی است.

مدیر کل تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی(ص) گفت: یکی از کارهایی که در حال اتمام است برنامه‌ریزی جامع فرهنگی تربیتی طلاب دوره تمهدیه است که شامل یک برنامه منسجم برای رفع بسیاری از نیازهای این طلاب خصوصا مباحث روانشناختی، غم غربت، سازگاری و تاب‌آوری را شامل می‌شود.

وی افزود: اگر این برنامه به شکل کامل اجرا شود بویژه بخشی از آن که بر پایه مربی تربیتی است که وظیفه او پدری کردن برای طلبه است، به حل بسیاری از مشکلات طلاب دوره تمهدیه کمک خواهد کرد. بهترین وقت اجرای آن نیز زمان تمهیدیه است. اگر امکانات در اختیار مربیان تربیتی قرار بگیرد خصوصا اردوهایی که قبلا برگزار می‌شد و اکنون به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای خیلی کمتر شده است، به حل غم غربت و مسائل روانشاختی‌ طلاب کمک زیادی می‌کند.

حجت‌الاسلام سنگی در خصوص تلاش‌ها برای حل چالش‌های برخاسته از تفاوت‌های فرهنگی میان طلاب و جامعه میزبان گفت: تفاوت فرهنگی طلاب ممکن است برای آنان آزاردهنده باشد. این مسئله نیز در نظر گرفته شده است. برخی از مفاهیمی که ممکن است طلبه به زحمت در اجتماع و به تجربه کشف کند را در کتاب‌های پارسا و زبان فارسی در قالب ۴ هزار واژه‌ جاگذاری می‌کنیم.

وی افزود: تعدادی از این کتاب‌ها چاپ شده است و تعدادی از کتاب‌ها نیز بر اساس برنامه‌ریزی جامع بازنگری می‌شود. در این طرح در هر ساحتی یک تعداد واژه تعریف می‌کنیم مثلا در ساحت اجتماعی مسائلی وجود دارد که ما می‌دانیم اما طلبه ما در جریان نیست و در فرهنگ او نبوده است. وقتی این واژه‌ها در کتاب درسی زبان فارسی او باشد، ضمن اینکه با مربی تربیت و دروس اخلاق و برنامه‌های سازندگی پشتیبانی می‌شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام سنگی با اشاره به اینکه در طول پنج سال برگزاری هفته تربیت در جامعة المصطفی تلاش شده تا اهمیت مبحث تربیت در سازمان را بالا ببریم،‌ گفت: حساسیت و توجه به بحث تربیت در سطح کل جامعة المصطفی بسیار افزایش یافته است. هنوز اثرات مستقیم روی طلبه‌ها را نمی‌توانیم به صورت دقیق اندازه‌گیری کنیم ولی آرام آرام به این سمت حرکت می‌کنیم، بویژه اینکه تلاش کرده‌ایم کار را به صورت کاملا علمی جلو ببریم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته تربیت در جامعةالمصطفی(ص) به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و تربیتی برگزار می‌شود. امسال این هفته با شعار «قرآن، تربیت و مقاومت» و در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و سید مقاومت شهید نصرالله برگزار می‌شود. برنامه‌های این هفته شامل دانش‌افزایی تربیتی، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و تقدیر از فعالان تربیتی است. این رویداد تلاش می‌کند تا طلاب را در ۱۳ ساحت مختلف تربیتی رشد دهد.

سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا

حجت‌الاسلام محمد صادق سنگی مدیر کل تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی و دبیر هفته تربیت طی سخنانی در گفتگویی گفت: امسال پنجمین سال است که به مناسبت گرامیداشت روز تربیت، هفته تربیت را برنامه‌ریزی می‌کنیم. هر روز از این هفته یک نام مشخص دارد. شعار کلی امسال نیز به تناسب اتفاقات جهان اسلام بویژه شهادت آیت‌الله رئیسی و سید مقاومت شهید نصرالله، با عنوان «قرآن،‌ تربیت و مقاومت» نام‌گذاری شده است.

دبیر هفته تربیت جامعة المصطفی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته تربیت شامل همه فعالیت‌های معاونت فرهنگی تربیتی می‌شود و نه صرفا اداره کل تربیتی، گفت: تربیت دو معنا دارد، یک معنای عام است که هر فعلی را می‌توان تربیتی کرد چون هر کار ما به دلیل اثرگذاری بر طرف مقابل به نوعی تربیتی است. ولی معنای خاصی هم دارد که مربوط به مباحث عاطفی و رفتاری است. امسال در المصطفی تصمیم بر این شد که تربیت به معنای عام را برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: بر این اساس، کمیته‌های سیاست‌گذاری و اجرایی ایجاد و آیین‌نامه تصویب شد و توانستیم کار را از دو ماه قبل شروع کنیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، یک سری فعالیت‌هایی برای مدارس با مخاطب طلبه تعریف شد و یک سری برنامه‌ها برای امور خانواده با مخاطب فرزندان و خانواده‌های طلبه و یک سری برنامه‌ها نیز برای مدیران ارشد، کارگزاران، مشاوران و همه دست‌اندرکاران امر فرهنگ و تربیت در جامعة المصطفی برنامه‌ریزی شد.

حجت‌الاسلام سنگی، دانش‌افزایی تربیتی، اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری را از برنامه‌های هفته تربیت برشمرد و گفت: ما با فعالان فرهنگی برنامه‌های خوبی داشتیم. با مدیران مدارس پیوسته جلسه داشتیم. دانش‌افزایی مربیان تربیتی و تقدیر از آنان برگزار شد. همچنین از یک سال زحمات مشاوران و کارگزاران تربیتی در این هفته تقدیر می‌شود.

مدیرکل تربیتی معاونت تربیتی المصطفی عنوان کرد: ما در هفته تربیت برای طلبه‌ها دو کار مهم انجام می‌دهیم. اول اینکه کارهایی را که در طول سال برای آنان انجام داده‌ایم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در این راستا، یازده کلیپ سه دقیقه‌ای تا پنج دقیقه‌ای آماده کردیم که به مناسبت‌های مختلف در مدارس بویژه در میان نماز جماعت‌ها پخش می‌شود. دوم بحث نشست‌های تخصصی برای طلاب است که در رابطه با تربیت فرزند،‌ مدیریت و برنامه‌ریزی و مهارت‌های پنج‌گانه روانشناختی برگزار شد. علاوه بر این، دانش‌افزایی در حوزه هوش مصنوعی نیز هم برای کارگزاران و هم برای طلبه‌ها برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سنگی تاکید کرد: در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت سه کار مهم در این هفته انجام می‌دهیم. اطلاع‌رسانی و ارزیابی فعالیت‌ها، تقدیر از فعالان تربیتی و برگزاری برنامه‌های دانش‌افزایی، که در این بخش بیش از ۲۵ عنوان برنامه‌ برای مخاطب طلاب و خانواده‌های آنان، کارگزاران و کارمندان برگزار می‌شود که اگر در مخاطبان مختلف ضرب شود عدد زیادی به دست می‌آید.

وی با اشاره به فرمایشی از امام خمینی (ره) که اساس عالم تربیت انسان است، افزود: وظیفه ما این است که از امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده، برای تربیت انسان و رشد همه‌جانبه او استفاده کنیم. همانطور که در نظام‌نامه تربیتی جامعة المصطفی آمده است شامل ۱۳ ساحت در سه بُعد شناخت، عاطفه و رفتار است که اگر ما بخواهیم کار دقیق و درستی انجام بدهیم باید طلاب را در این ۱۳ ساحت رشد بدهیم.

حجت‌الاسلام سنگی مهم‌ترین وظیفه معاونت فرهنگی و تربیتی را تربیت جامع و متوازن طلبه‌ها دانست و گفت: قطعا ظرفیت‌ها و مقدورات هر فردی متفاوت است، ولی مهم‌ترین نکته در مباحث تربیتی ما جامعیت و متوازن بودن آن است.

وی با اشاره به آمار ۵۰۰ تشکل فرهنگی ثبت‌شده در جامعة المصطفی در قالب‌های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی، تربیتی، قرآنی و رسانه‌ای، در خصوص جهت‌دهی این تشکل‌ها گفت: کتاب «مسطر» که دربرگیرنده سیره تربیتی علمای اسلام است، الگوی نظام‌نامه تربیتی المصطفی است. یک کتاب عمیق علمی برای الگوسازی به طلبه‌ها می‌دهیم مطالعه می‌کنند و مسابقه برگزار می‌کنیم. این کار باعث می‌شود طلاب در طول سال با شخصیتی که از نظر ما الگوی مطلوب تربیت اسلامی است آشنا بشوند. بقیه فعالیت‌ها در همین راستا است ولی عمده فعالیت ما در امر الگوسازی است.

مدیر کل تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی(ص) گفت: یکی از کارهایی که در حال اتمام است برنامه‌ریزی جامع فرهنگی تربیتی طلاب دوره تمهدیه است که شامل یک برنامه منسجم برای رفع بسیاری از نیازهای این طلاب خصوصا مباحث روانشناختی، غم غربت، سازگاری و تاب‌آوری را شامل می‌شود.

وی افزود: اگر این برنامه به شکل کامل اجرا شود بویژه بخشی از آن که بر پایه مربی تربیتی است که وظیفه او پدری کردن برای طلبه است، به حل بسیاری از مشکلات طلاب دوره تمهدیه کمک خواهد کرد. بهترین وقت اجرای آن نیز زمان تمهیدیه است. اگر امکانات در اختیار مربیان تربیتی قرار بگیرد خصوصا اردوهایی که قبلا برگزار می‌شد و اکنون به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای خیلی کمتر شده است، به حل غم غربت و مسائل روانشاختی‌ طلاب کمک زیادی می‌کند.

حجت‌الاسلام سنگی در خصوص تلاش‌ها برای حل چالش‌های برخاسته از تفاوت‌های فرهنگی میان طلاب و جامعه میزبان گفت: تفاوت فرهنگی طلاب ممکن است برای آنان آزاردهنده باشد. این مسئله نیز در نظر گرفته شده است. برخی از مفاهیمی که ممکن است طلبه به زحمت در اجتماع و به تجربه کشف کند را در کتاب‌های پارسا و زبان فارسی در قالب ۴ هزار واژه‌ جاگذاری می‌کنیم.

وی افزود: تعدادی از این کتاب‌ها چاپ شده است و تعدادی از کتاب‌ها نیز بر اساس برنامه‌ریزی جامع بازنگری می‌شود. در این طرح در هر ساحتی یک تعداد واژه تعریف می‌کنیم مثلا در ساحت اجتماعی مسائلی وجود دارد که ما می‌دانیم اما طلبه ما در جریان نیست و در فرهنگ او نبوده است. وقتی این واژه‌ها در کتاب درسی زبان فارسی او باشد، ضمن اینکه با مربی تربیت و دروس اخلاق و برنامه‌های سازندگی پشتیبانی می‌شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام سنگی با اشاره به اینکه در طول پنج سال برگزاری هفته تربیت در جامعة المصطفی تلاش شده تا اهمیت مبحث تربیت در سازمان را بالا ببریم،‌ گفت: حساسیت و توجه به بحث تربیت در سطح کل جامعة المصطفی بسیار افزایش یافته است. هنوز اثرات مستقیم روی طلبه‌ها را نمی‌توانیم به صورت دقیق اندازه‌گیری کنیم ولی آرام آرام به این سمت حرکت می‌کنیم، بویژه اینکه تلاش کرده‌ایم کار را به صورت کاملا علمی جلو ببریم.