شناسهٔ خبر: 71589592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اختلال خواب علت ۴۰ درصد تصادفات مرگبار رانندگی

آمارها نشان می‌دهد تصادفات جاده‌ای یکی از شایع‌ترین علل مرگ در کشور است و اختلال خواب سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بروز آن دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، خسرو صادق‌نیت حقیقی؛ متخصص طب کار و فلوشیپ پزشکی خواب در سومین کنگره کشوری تازه‌های تروما گفت: متاسفانه شاهد هستیم که ده‌ها نفر از هموطنانمون هر هفته در سوانح رانندگی فوت می‌کنند و یا صد‌ها نفر زخمی یا دچار نقص عضو می‌شوند.

وی با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل بسیار مهم و جز شایع‌ترین علل مرگ در کشور محسوب می‌شوند، افزود: بر اساس گزارش‌های پلیس در سال‌های مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ علت تصادفات مرگبار رانندگی، اختلالات خواب بوده است.

صادق نیت ادامه داد: به طور طبیعی ما هر روزه یک سوم زندگی را به خواب اختصاص می‌دهیم و بر اساس تعاریف گذشتگان در این زمان مغز انسان در آرامش به سر می‌برد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این برداشت کاملا غلط است و اتفاقا در حین خواب مغز نه تنها استراحتی ندارد بلکه وارد یک فاز فعال و حساب شده می‌شود که اگر مختل شود اثر مستقیم بر عملکرد روز ما خواهد شد.

وی با اشاره به مراحل خواب شامل خواب سبک درابتدا و در ادامه خواب سنگین و خواب عمیق و خواب رویا، گفت: در یک خواب طبیعی هر کدام از اینها باید به نسبت درست طی شود، به عنوان نمونه خواب سنگین معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد خواب را باید به خودش اختصاص بدهد. اگر غیر از این باشد، صبح سرحال از خواب بیدار نمی‌شویم و روز خسته کننده‌ای طی خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: ساختار خواب در سنین مختلف از نوزادی تا کهنسالی نیز متغیر است. در واقع علاوه بر ساعت خواب مورد نیاز، درصد خواب عمیق و خواب رویا متاثر از سن فرد متفاوت می‌شود. به عنوان نمونه ۵۰ درصد خواب یک نوزاد، خواب رویا است و وقتی به سن نوجوانی می‌رسد، به ۲۵ درصد تقلیل پیدا می‌کند.

وی با اشاره نیاز به خواب بزرگسالان از ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز، خاطرنشان کرد: دانستن کمبود خواب به عنوان مهم‌ترین علت اختلال خواب یک اشتباه فاحش است، چرا که آن چیزی که علت اصلی است؛ ریتم بیولوژیک درون بدن بوده که وظیفه تنظیم خواب و بیداری انسان را بر عهده دارد.

این فلوشیب پزشکی خواب گفت: ریتم بیولوژیک میزان هوشیاری و نیاز خواب ما را تعیین می‌کند، به عنوان مثال خواب آلودگی بعد از ظهرها از حدود ساعت یک تا چهار بعد از ظهر نتیجه آن است و ربطی به وعده غذایی نهار هم ندارد و تنها با خوردن غذا می‌تواند، تشدید شود.

وی با بیان اینکه از ساعت ۹ شب به بعد، سطح هوشیاری شروع به کاهش می‌کند و نیمه‌های شب به اوج خود می‌رسد، ادامه داد: رانندگی در این ساعات از شبانه روز علت مهم در حوادث رانندگی هستند.

صادق نیت یادآور شد: مورد دیگری که می‌تواند موجب حادثه برای فرد به ویزه در رانندگی شود، خواب‌های چند ثانیه‌ای است، به طوریکه فرد برای ۵ تا ۱۰ ثانیه هیچ علامتی را از بیرون درک نمی‌کند و نتیجه آن تصادفات مرگبار می‌شود.

وی گفت: اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام شده مانند بستن کمربند، کنترل سرعت، دقت در رعایت قوانین رانندگی توانسته تاثیر خوبی بر کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد. اما بعد از همه گیری کرونا مجدد روند تصادفات صعودی بوده است.

وی با بیان اینکه انجام معاینات پزشکی دوره‌ای رانندگان حرفه‌ای یکی از اقداماتی است که سال ۱۳۸۵ شروع شده، افزود: تشخیص اختلالات خواب کار سختی نیست و مهم این است که پزشکان آن را مورد توجه قرار دهند و آن را درمان کنند.

انتهای پیام/