شناسهٔ خبر: 71589328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

دکتر حسینی مطرح کرد:

نقش موثر روابط عمومی های بهزیستی در اجتماعی سازی سازمان، تولید سرمایه اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی

دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در سخنان ویدئو کنفرانسی خود در همایش مدیران و کارشناسان روابط عمومی بهزیستی سراسر کشور که در شیراز آغاز شده است، اجتماعی سازی را مهمترین رسالت روابط عمومی در سازمان بهزیستی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، رئیس سازمان بهزیستی کشور به صورت حضور ویدئو کنفرانسی در این نشست گفت: بهزیستی یک سازمان انسانی، امدادی و حمایتی است و به طور طبیعی به اجتماعی شدن نیاز دارد، البته همه سازمان ها به اجتماعی شدن نیازمند هستند، اما غالب مردم جامعه از بسیاری از اهداف و ماموریت های سازمانی بهزیستی آگاهی ندارند، بنابراین باید بتوانیم جامعه را در بهزیستی و بهزیستی را در جامعه حاضر کنیم. 

وی با اشاره به اینکه این آگاهی ذهنی در جامعه، محصول بسیار مهمی به نام مشارکت اجتماعی دارد، گفت: ماموریت های بهزیستی در پیوند با جامعه، مردم، دولت، بخش عمومی، تشکل ها، اصناف و.. است، و اگر این آگاهی ذهنی وجود نداشته باشد، مشارکت کاسته می شود و یا توسعه نمی یابد و کیفیت بخشی به خدمات محقق نمی شود بنابراین باید مشارکت مردم را برانگیزانیم و آن را به جای مقاومت بنشانیم. 

دکتر حسینی به عدم حاضر شدن بهزیستی در اذهان اشاره کرد و گفت: البته بهزیستی مردمی ترین و اجتماعی ترین سازمان دولت است و بیشترین تعلق و نگرش مثبت در حوزه اجتماعی از آن بهزیستی است، اما افزایش ضریب این علاقه و نگاه در شرکای بهزیستی، لازم است و این رسالت بیش و پیش از هر بخشی در سازمان، به روابط عمومی ها معطوف می شود. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور دومین کار ویژه روابط عمومی در سازمان بهزیستی را افزایش سرمایه اجتماعی، دانست و گفت: سرمایه اجتماعی نقش تولیدی و بازتولید کننده همه انواع سرمایه های انسانی، مادی، مالی، فرهنگی و تولیدی در جامعه را دارد. 

وی یکی از شاخص های سرمایه اجتماعی را ارائه اطلاعات دانست و گفت: یکی از نقش های روابط عمومی در سازمان، دادن اطلاعات به موقع، جامع و دقیق و شفاف به جامعه، جامعه هدف و شرکای اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی از این طریق است.همچنین ارتباطات و گسترش ارتباط نیز می تواند سرمایه اجتماعی را افزایش دهد و باز هم روابط عمومی در این زمینه نقش پر رنگی ایفا می کند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور سومین شاخص سرمایه اجتماعی را جلب اعتماد و چهارمین شاخص را تشکیلات دانست و گفت: این اطلاعات، ارتباطات و اعتماد باید نظام مند، شبکه ای و تشکل یافته به مخاطب برسد تا سرمایه اجتماعی را افزایش دهد. همچنین تسهیلات یعنی تسهیل این روابط با دیگران نیز شاخص پنجم سرمایه اجتماعی است و همه این ها توسط روابط عمومی ها و روان سازی آن ها به سرانجام می رسد. 

دکتر حسینی سلامت اجتماعی را به عنوان سومین کارویژه روابط عمومی دانست و گفت: بر اساس احکام دائمی دولت، سلامت اجتماعی جزئی از شرح وظایف سازمان بهزیستی است و شکوفایی اجتماعی اولین شاخص سلامت اجتماعی است. 

وی افزود: شکوفایی اجتماعی به این معنی است که ذهنیت اکثر افراد جامعه این باشد که جامعه در حال پیشرفت و به سمت اهداف خود حرکت می کند و در سازمان هم به این شکل است، و اگر در نظر داشته باشیم که مدیران و مسئولان بهزیستی با تمام توان خود در راستای اهداف سازمان حرکت کند اما این تلاش به مردم و شرکا منتقل نشود، شکوفایی شکل نخواهد گرفت. بنابراین اطلاع رسانی از این فعالیت ها که بر عهده روابط عمومی است، موجب شکوفایی سازمانی در افراد جامعه است. 

رییس سازمان بهزیستی کشور، پذیرش اجتماعی را شاخص بعدی سلامت اجتماعی دانست و گفت: اینکه کارکنان بهزیستی احساس کنند که به عنوان یک کارمند و همکار و عنصر کلیدی در سازمان بهزیستی پذیرفته شده اند و مورد توجه مثبت قرار دارند، نیز شاخصی است که روابط عمومی در ایجاد این پذیرش سازمانی، نقش قابل توجهی ایفا می کند. 

وی همچنین انطباق پذیری اجتماعی شاخص دیگر سلامت اجتماعی دانست به معنی اینکه مجموعه اهداف اعضای جامعه بر هم منطبق باشند، هنجاری و هم نوایی در جامعه شکل می گیرد و در غیر این صورت انحراف(به شکل طغیانگر، انزواجویی و...) شکل خواهد گرفت. اینکه مردم جامعه حس کنند با همین قواعد و نهادهای موجود اگر فعالیت کنند به هدف خود می رسند، معنی انطباق پذیری دارند و در سازمان بهزیستی هم اگر اعضا و افراد و شرکای سازمان احساس کنند که با همین شیوه نامه ها، رویه ها، آیین نامه ها و.... می توانند به اهداف خود برسند، یعنی انطباق پذیری وجود دارد و آگاه سازی جامعه از این موضوع نیز بر عهده روابط عمومی است. 

دکتر حسینی آخرین کارویژه روابط عمومی را ضربه گیر بودن سازمان ها دانست و گفت: اگر کارکردها و کارویژه های روابط عمومی انجام نگیرد، موجب ایجاد بی اعتمادی به سازمان ها در جامعه خواهد شد و اگر این بی اعتمادی رفع نشود منجر به تنفر و خشم جامعه از سازمان ها می شود، بنابر این روابط عمومی ها می توانند ضربه گیر سازمان ها در جامعه نیز باشند. 

شبکه سازی یکی از راه های ایجاد بهزیستی جامعه مند و جامعه بهزیست مند

وی بر اهمیت شبکه سازی اجتماعی و انتقال اطلاعات و سیاست های سازمانی از طریق این شبکه ها تاکید کرد و گفت: برای ایجاد بهزیستی جامعه مند و جامعه بهزیست مند، یکی از راه ها شبکه سازی است و در روابط عمومی ستاد نیز فعالیت خوبی در این زمینه آغاز شده است. همچنین برگزاری نمایشگاه ها و استفاده از ظرفیت های مناسبتی(هفته بهزیستی، روز جهانی افراد دارای معلولیت و...)، استفاده از شخصیت های بانفوذ در زمینه های گوناگون،ظرفیت های هنری و ورزشی، ارتباط گیری سازمانی، خبری و... می تواند در اجتماعی شدن سازمان بهزیستی نقش ویژه ای داشته باشد. 

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان سخنان خود به ارتباط با تشکل ها، سازمان ها و جوامع بین المللی توصیه کرد و گفت: هیچ سازمان و دستگاهی به اندازه بهزیستی مورد توجه تشکل هاو سازمان های بین المللی نیست. حضور موثر و مستمر در صدا و سیما، خبرگزاری ها و روزنامه ها نیز نکته بسیار مهمی است و به ویژه بر ارتباط با جامعه هدف، شرکای اجتماعی و تشکل های اجتماعی تاکید دارم که ان شاء الله دوستان ما در روابط عمومی ها اهتمام ویژه ای بر این موارد خواهند داشت.