به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین ملی گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی این هفته را به تمامی معلمان، مدیران مدارس، مربیان پرورشی، معاونان پرورشی، مدیران کانونهای فرهنگی تربیتی، دارالقرآنها و مراکز مشاوره تبریک گفت و از تلاشهای بیوقفه آنان در تربیت نسل آینده قدردانی کرد.
وی همچنین از فعالان عرصه تربیت که در سنگرهای مسجد، هیئت و محله مشغول به کار تربیتی هستند، قدردانی کردند.
پورثانی در ادامه گفت: تربیت کلی و تمامساحته، به این معناست که تنوع موقعیتهای یادگیری را در نظر بگیریم. کلاس درس و کتاب درس تنها موقعیتهای تربیتی نیستند؛ بلکه باید گسترهٔ موقعیتهای یادگیری را فراتر از محدوده کلاسها گسترش دهیم. در جامعهٔ ما امروز، یکی از اصلیترین نیازها، ایجاد و تنوعبخشی به این نوع موقعیتهای یادگیری است.
وی با اشاره به شهید آرمان علیوردی، که بهعنوان مربی تربیتی در سنگرهای مسجد فعالیت میکرد، بر اهمیت پیوند بین مدرسه و مسجد، همچنین پیوند مدرسه با سایر موقعیتهای تربیتی تأکید کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این نکته تأکید دارد که مدرسه باید به عنوان کانون تربیتی محله عمل کند. تنها راه دستیابی به این هدف، جمعآوری تمام ارکان تأثیرگذار محله دور مدرسه است؛ بهطوریکه با همکاری مشترک، یک فرآیند تربیتی یکپارچه و مؤثر ایجاد شود.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز حدود ۶۷۰ دانشآموز ایرانی در مراسم حج حضور دارند، و این مراسم یکی از بزرگترین و مهمترین موقعیتهای یادگیری برای آنان است. اگر ما بتوانیم دانشآموزان را در یک فرآیند تربیتی منظم و هدفمند قرار دهیم، بسیاری از مسائل آموزشی، ورزشی و هنری بهصورت طبیعی حل خواهد شد.
پورثانی همچنین تأکید کرد: تربیت بهمعنای یک فرآیند هدفمند و حرکت رو به جلو، باید به سمت کشف و توسعه استعدادهای بالقوه دانشآموزان هدایت شود. تربیت، فرآیندی است که انسان را از وضع موجود و نامطلوب به وضع مطلوب و آرمانی میرساند. این وضع مطلوب، همان آرمانی است که باید برای دانشآموزان تعریف و ترسیم کنیم.
انتهای پیام/