به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست خبری ویژه برنامههای نوروز ۱۴۰۴ ماه مبارک رمضان صبح امروز (چهارشنبه) با حضور محسن برهمانی معاون سیمای رسانه ملی در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد.
در ابتدا، محسن برهمانی به تشریح برنامههای ماه رمضان سال ۱۴۰۴ پرداخت و اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان ۱۴ برنامه ترتیلخوانی، ۷ برنامه مناجاتخوانی، ۹ ویژه برنامه سحر، ۱۱ برنامه ویژه افطار و ۳۰ برنامه ویژه معارفی و سخنرانی و ۲۰ مستند و برنامه تلویزیونی از ۱۷ شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد که بخشی از آنها در شبکه یک با برنامه ماه خدا، شبکه دو با برنامه سحرنشینی، شبکه سه با برنامه ماه من، شبکه تهران با برنامه سدره، پخش خواهد شد.
معاون سیما از تدارک ۱۵۰ فیلم سینمایی برای پخش در ایام نوروز خبر داد و گفت: ۱۵۰ فیلم سینمایی از ۱۷ کانال از ۲۱ کشور دنیا پخش خواهد شد که در این میان ۱۳ فیلم ایرانی برای اولینبار از تلویزیون پخش میشود. آبی روشن، پرویزخان، کارو، سرهنگ ثریا، آپاراتچی، عطرآلود، پرواز ۱۷۵، ایلیا در جستجوی قهرمان، مسافری از گانورا و شب طلایی میان سخرهها در این میان هستند.
وی برنامههای نوجوان ایام نوروز را ویژه دانست و گفت: ۲۴ مجموعه جدید پویانمایی به مدت ۵ هزار ۱۳۰ دقیقه از تولیدات جدید ماست که مخصوص گروه سنی نوجوان تولید شده است و پخش خواهد شد.
معاون سیما در ادامه درباره سریالهایی که برای این ایام تدارک دیده شده است، عنوان کرد: شبکه یک سریال «ذهن زیبا» را که روایتی از زندگی پرفسور بهاروند است، پخش میکند که برای اولین بار به یک شخصیت زنده پرداخته است. بعد از شبهای قدر سریال «پایتخت» را داریم که در ۲۲ قسمت از چهارم فروردین پخش میشود. شبکه دو سریال «مرهم» را پخش میکند که به زندگی روحانیون میپردازد و محمدرضا آهنج آن را کارگردانی کرده است. شبکه سه سریال «بدل» را در ۱۸ قسمت تا شبهای قدر و برای شبهای قدر سریال «مرز» را به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی پخش میکند. بعد از آن هم سریال «قول مردونه» پخش میشود.
برمهانی گفت: برنامه تحویل سال شبکه یک «ایران من» با اجرای مهدی مفیدی و میزبانی اسماعیل آذر، سونیا پوریامین و اقبال واحدی پخش میشود و همچنین المیرا شریفی، وحید روغنی و مجید یحیایی مجریان تحویل سال شبکه دو هستند. ایمان قیاسی در شبکه سه، امیرحسین مدرس در شبکه چهار، فرزاد حسنی در شبکه نسیم، مهیار عبداللهی در شبکه تهران، اسماعیل باستانی در شبکه سلامت، مصطفی امامی و آرمان غفاریان در شبکه افق، حامد مدرس و احسان مهدی در شبکه کودک، رسول نجفیان در شبکه جام جم برنامههای سال تحویل را اجرا میکنند.
معاون سیما یادآور شد: بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی خارجی و ۱۳ فیلم ایرانی هم برای اولین بار از تلویزیون پخش خواهد شد.
فیلمهای جدید نوروزی
در ادامه، غلامرضایی مدیرکل تأمین رسانه در ادامه درباره پخش فیلمهای سینمایی در ایام نوروز گفت: فیلمهای «آبی روشن»، «پرویز خان»، «کارو»، «سرهنگ ثریا»، «آپاراتچی»، «تورقوزآباد»، «عطرآلود» پخش میشود. همچنین «پرواز ۱۷۵» که اکران سینمایی هم نشده است، پخش میشود. انیمیشن «ایلیا در جستجوی قهرمان»، «مسافری از گانورا» و «شب طلایی» یوسف حاتمی کیا از دیگر فیلمهای ایام نوروز هستند.
وی درباره سریالهای خارجی نیز بیان کرد: «ریپلی»، «رونی دختر رئیس راهزنان»، «انجمن نجیب زادگان»، قسمتهای جدید «پوآرو» و فرمانده «ته جویونگ» از جمله این سریالها هستند.
برمهانی سپس در ادامه عنوان کرد: شبکه کودک و کانال پویا قرار است برنامههایی به صورتام سی داشته باشد که برای اولین بار عروسک پویا را هم رونمایی میکند. شبکه امید استعدادیابی مجریان را با اجرای سعید شیخزاده دارد. برنامه «شبکه بازی» نیز که جزو پرمخاطبهاست همچنان ادامه دارد. ۲۴ مجموعه پویانمایی جدید با بیش از ۵ هزار دقیقه روی آنتن میرود. «راز شهر سوخته»، «کشتی گیران»، «نابغههای کوچک»، «قصههای ناخوانده»، «شکرستان»، «باغ قصهها»، «جوانمردان»، «چیا»، «مثل نامه»، «چشمان بیدار»، «پهلوانانم از جمله این آثار هستند.
وی اضافه کرد: امسال مرکز سیمرغ متولی تولید برنامه «زندگی پس از زندگی» شده است، برنامه «آفتابگردان» با میزبانی الهام چرخنده درباره مسیر تحول زندگیها، برنامه «ایرانگرد» با اجرای جواد قرایی و برنامه «هموطنز» از جمله دیگر آثار مرکز سیمرغ است.
اکبرشاهی رئیس سیمرغ نیز تصریح کرد: این مرکز بعد از یک سال و چند ماه که به صورت عملیاتی راه اندازی شد تلاش کرد جای خود را پیدا کند.تلاش کردیم مجموعههای خوبی را برای این ایام آماده کنیم. مجموعهای از کارهای مستند هم در حال آمادهسازی است.
دلیل اینترنتی شدن شبکه جام جم
برمهانی سپس درباره شبکه جام جم که بهصورت اینترنتی شد، توضیح داد: بستر جهانی شبکه جام جم تغییر کرد و روی بستر اینترنتی قابل دریافت است. این شبکه هم ذیل مرکز سیمرغ اداره میشود. مخاطب ایرانی که باید از بستر ماهواره از شبکهها استفاده میکرد دیگر از چنین بستری استفاده نمیکند و چنین افرادی که هنوز از بستر ماهواره استفاده میکنند بسیار محدود هستند. آنها ترجیح میدهند محتوا را از تلوبیون یا به صورت اینترنتی دریافت کنند. لازم بود ما هم بستر پخش را تغییر دهیم و به این ترتیب دیگر این شبکه را روی ماهواره نداریم.
سپس محسن یوسفی مدیر تولیدات کوتاه گفت: در دوره جدید این دفتر تاسیس شد و میان برنامههای مختلفی ساخته شده است. مجموعههایی در زمینه سخنان بزرگان را داریم. در ایام ماه مبارک رمضان برنامههایی مثل ادعیه روز را داریم. همچنین مجموعه «مهمان ما باشید» به عنوان تبلیغی از برنامههای سیما است.
برمهانی در ادامه درباره دیگر برنامههای رمضان و نوروز گفت: «ایران دوست داشتنی» در شبکه یک، «از مامان بگو» در شبکه دو، «شب خوش»، «پانتولیگ»، «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان، «مردان آهنین» با حضور شرکت کنندههای خارجی در شبکه سه، «برمودا»، «ماندنیها»، «هزار و یک»، «طنزیم»، «نسیم آوا» در شبکه نسیم، «آوا نما» و «هم شاگردی سلام» در شبکه آموزش، «آبروی کوچهها» در شبکه تهران، «چسب زخم» و «مشاور» در شبکه سلامت، مسابقه «۶۰ ثانیه» در شبکه ورزش برخی از برنامههای شبکهها هستند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره سبک زندگی ترویج شده در برخی آگهیهای بازرگانی عنوان کرد: صداوسیما بخشی از بودجهاش را از اگهی بازرگانی تامین میکند که نه برای سازمان مطلوب است نه مخاطب، اما طبیعی است که نمیتوانیم از پخش آگهی بازرگانی صرف نظر کنیم، اما از محتوای مخرب آگهیها صرف نظر نمیکنیم مثلا یکی از کارها این است که اگر خانوادهای را نشان دهند که فرزندانش بیش از یکی و دو نفر باشند و یا فضایی دور از سبک زندگی غربی را نمایش دهند تخفیف میخورد. ما تا جایی که بتوانیم سعی داریم بین سبک زندگی مطلوب در آگهیها و مسائل مالی خود توازن برقرار کنیم.
برنامههایی را که مخاطب ندارد تعطیل میکنیم
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آمار برنامههای صداوسیما و سطح رضایت مردم از این برنامهها گفت: ما برنامههایی را که مخاطبش پایین است تعطیل و برنامهای که مخاطبش بالاست تقویت میکنیم. با این حال حتما آمار مخاطب بین برنامههای تخصصی و شبکههای تخصصی و عمومی متفاوت است. آمار برنامه «شیوه» اگر چهار درصد است، اما مخاطب خود را دارد و انتظار نیست به اندازه برنامه سرگرم کننده دیده شود. امروز در زمینه برنامهسازی در حوزه درستی هستیم و برنامههای جدید معارفی را ارتقا میدهیم. برنامه جدید شبکه نسیم در چند روز اول ۱۳ میلیون بازخورد گرفت.
برمهانی درباره نبود خلاقیت در برنامههای شبهای اعیاد یادآور شد: درباره خلاقیت باید این را پذیرفت که باید تغییراتی داشته باشیم. از این رو تنوع فرم و محتوا را در برنامههای امسال خواهید دید.
معاون سیما در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حمایت از برندها گفت: حتما سازمان صداوسیما از عناوین ویژهاش صرف نظر نمیکند. حتما هنرمندان از مخاطبان متنوع صداوسیما هم صرف نظر نمیکنند. رفتار صداوسیما هم تاکنون این را نشان داده است که دنبال افراد معتبر دویده است. ما الان بعد از سی سال دنبال ساخت سریال «کارگاه علوی» هستیم، اما هر کاری یک دوره مذاکره دارد. امسال «نون. خ» و «زیرخاکی» را داشتیم و کارگردان هر ۲ این آثار برای ادامه میگویند اجازه بدهید تا فکر کنیم. سریال «پایتخت» مذاکرهاش از بسیاری از کارها سهلتر بود و پیچیده نبود. فیلمنامه این سریال قبلا نوشته شده بود و قصه هم ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد، اما نوید کاری جذاب را میدهیم.
برمهانی در پاسخ به سوالی درباره برنامههای تحویل سال دیگر شبکهها عنوان کرد: اینکه همه شبکهها خیلی با کیفیت و سنگین برنامه داشته باشند مطلوب نیست بهویژه که ممکن است شباهت در برنامهها به وجود بیاید و مهمانها تکراری باشند.
رقم نجومی به مهمانها نمیدهیم
وی درباره شائبه رقمهای نجومی که در برنامه عیدانه به مهمانها داده میشود، تصریح کرد: از جانب صداوسیما رقم نجومی به کسی پرداخته نشده است. ممکن است اسپانسرهایی به قیمت اینکه نامشان اعلام شود خودشان به چهرهها رقمهایی بدهند که این هم غلط است. در عین حال مبالغی که صداوسیما برای چهرهها میدهد قابل قیاس با دیگر جاها نیست و آنها به احترام مردم و شبکه روی آنتن میآیند.
وی درباره موضعش نسبت به توقف برخی سریالهای خانگی بدون اسم بردن اظهار کرد: ما یک سپهر رسانهای داریم که همه از تلویزیون تا سکوها در آن جای میگیرند. مخاطب هم به این سکوها توجه دارد، آمار هم نشان میدهد مخاطب سکوها افزایش دارد. ما به عنوان رسانه ملی که خود را متولی بخشی از رسانه ملی میدانیم بایستی محتوای درست برای مردم تولید کنیم تا از رسانه ملی پخش شود. اگر محتوایی مخالف معیارها و نه سلیقه ما باشد پخش نمیشود.
انتهای پیام/ 121
∎