شناسهٔ خبر: 71584409 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آسیب‌دیدگی و فوت هزار نفر در ۹ ماه اخیر در پایتخت بر اثر آتش‌سوزی خودرو/ هیچ خودروسازی تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی ندارد

ضمن اشاره به اینکه در شهر تهران در ۹ ماه اخیر حدود هزار نفر بر اثر آتش سوزی خودرو آسیب دیدند یا فوت شدند، گفت: ارتقا ایمنی خودرو‌ها و صیانت از جان شهروندان باید دغدغه ما باشد. 

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

به گزارش شهر، اولین همایش بررسی راهکار‌های کاهش آتش‌سوزی خودرو‌ها صبح امروز -چهارشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 

در ابتدا محمدی با بیان اینکه پایان سال وقت انجام تعهدات است، اظهار کرد: اینکه در این شرایط پایان سال خواستیم کنار هم باشیم احساس خطری بود که نسبت به موضوع داشتیم تا امروز به یک جمع بندی درباره ایمنی خودرو‌ها برسیم. امروز می‌خواهیم نتیجه گیری کنیم و با به کارگیری تجربیات به چاره اندیشه بپردازیم. 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: ما مسئول جان و مال مردم هستم و باید در برابر مردم و خداوند پاسخگو باشیم. همه گروه‌های امدادی نمی‌توانند مشاهده گر باشند. ساختار ایمنی ما نقص دارد. خودروسازان تا به حال فکر کردند که در آزادراه اصفهان-شیراز اگر حادثه‌ای برای خودرو رخ دهد چه کسی باید اطفا کند؟ از کدام شهر باید آتش نشانان به این نقطه برسد؟

وی گفت: این موضوعی است که باید امروز تعیین تکلیف بشود. در شهر تهران در ۹ ماه اخیر حدود هزار نفر بر اثر آتش سوزی خودرو آسیب دیدند یا فوت شدند. ارتقا ایمنی خودرو‌ها و صیانت از جان شهروندان باید دغدغه ما باشد. 

محمدی با بیان اینکه چندین هزار نفر از طریق خودرو خرج زندگی خود را درمی‌آورند، گفت: چرا خاموش کننده خودرو‌ها حذف شده است؟ این آپشن باید برگردد. با یک خاموش کننده مال راننده نجات پیدا می‌کند. در دفترچه راهنما خودرو‌ها حتی یک صفحه به ایمنی اختصاص پیدا نکرده است. یا یک واحد درسی در این کشور برای ایمنی وجود ندارد. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: خودرو‌های وارداتی خاموش کننده دارند، اما در هنگام ورود به کشور این خاموش کننده‌ها را برمی‌دارند و جداگانه می‌فروشند! این خیانت است. 

وی با بیان اینکه نمایندگان بیمه شخص ثالث باید راهکاری بیابند که خودرو‌هایی که الان هم در بازار هستند هم ملزم به آپشن خاموش کننده بشوند، ادامه داد: همه اینها به کنار موضوع بعدی این است که مکان فیزیکی شرکت‌های داخلی ناایمن است. چند خودروساز تاییدیه ایمنی آتش نشانی دارند؟ هیچ کدام. یک کارگاه رنگ خودروساز آتش بگیرد به این راحتی جبران نمی‌شود. سال آینده به صورت جدی به این مسئله می‌پردازیم.

واژگونی تانکر حامل مواد سوختی بخشی از یک روستا را سوزاند

در ادامه سردار محمدباقر سلیمی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: در کشور ۴۱ و نیم میلیون وسیله نقلیه داریم. حدود ۲۷ و نیم میلیون خودرو و مابقی موتورسیکلت هستند. نکته مهمی که باید به آن بپردازیم این است که بالغ بر ۴۷ درصد خودرو و ۹۱ درصد از موتورسیکلت‌ها به جهت فرسودگی بمب‌هایی هستند که در حال تردد هستند. 

وی با بیان اینکه همین فرسودگی چالش بزرگی است که کمتر به آن پرداخته شده و تنها راه برون رفت از آن ماده‌ای بود که در قانون هوای پاک مصوب شد و مسیری برای اسقاط وسایل نقلیه مشخص شد، گفت: در حین اجرا یکی دو ضربه مهلک به پیکره اسقاط وسیله نقلیه وارد شد. در یک مقطعی وزارت صمت لایحه‌ای ارائه کرد و اسقاط فیزیکی وسایل نقلیه را به اسقاط کاغذی تبدیل کرد. 

سردار سلیمی بیان کرد: آمار تصادفات در کشور نشان می‌دهد که به صورت میانگین حدود ۲۰ هزار نفر جان باخته و ۴۰۰ هزار نفر مجروح سهم ما از حوادث جاده‌ای در طول هر سال است. 

جانشین رئیس پلیس راهور با بیان اینکه واقعی کردن قیمت سوخت، واردات خودروی ایمن، اجباری کردن کمربند ایمنی و ارتقا بازدارندگی قوانین و تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات به ما کمک کرد که این اعداد را در دهه ۹۰ کاهش بدهیم، گفت: لکن در یک دوره ۸ ساله این به فراموشی سپرده شد و مجددا وارد افزایش تصادفات شدیم. گرچه امسال کاهش ۵ درصدی را تا به امروز داریم، اما از دست دادن یک نفر هم مهم است. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه حریق، بخشی که راهور مطلع می‌شود حریق‌هایی است که بعد از تصادف رخ می‌دهد، گفت: در ۱۱ ماه گذشته حدود ۱۸۱ مورد تصادف منجر به حریق داشتیم که حدود ۳۲۰ وسیله نقلیه درگیر حریق شدند. ۱۹ نفر طی این تصادفات سوختند و ۴۳ نفر هم شدیدا مصدوم شدند. اما سطح خسارت این تصادفات بسیار سنگین است. مثلا واژگونی یک تانکر حامل مواد سوختی در استان کردستان بخشی از یک روستا را نیز با خود سوزاند. 

سردار سلیمی با تاکید بر اینکه چاره اندیشی در این حوزه بسیار ضروری است، اظهار کرد: در رسیدگی پس از سانحه این وظیفه در شهر‌ها به عهده آتش نشانی شهرهاست، اما تصادفات مربوط به جاده‌ها هیچ متولی خاصی ندارند. دهیاری‌ها تجهیزاتی ندارند که بتوانند به موقع در ابن حریق‌ها شرکت کنند و موضوع را پیگیری کنند. 

جانشین رئیس پلیس راهور عنوان کرد: حساسیتی که باید وجود داشته باشد، نیست. لازمه آن ارائه این سوانح در رسانه‌های گروهی به مردم است تا آنها اهمیت این مطلب را متوجه بشوند. باتوجه به نزدیکی ایام نوروز و گسترش سفر‌ها ضریب خطر نسبت به روز‌های عادی بالاتر می‌رود؛ لذا این بازه زمانی وقت مناسبی برای پرداختن به این موضوع است.

انتهای پیام/