ایشان معنای عبارت مورد نظر را مکر و خیانت نسبت به دیگران دانست و در تبیین آن گفت: «غشّ» یعنی اینکه انسان خیرخواه کسی نباشد. غشّ در معامله یعنی فروشنده، خیر طرف مقابل را نخواهد و با مخفی کردن باطن شیء، او را فریب دهد؛ درست مانند کاسبی که قسمتهای خوب جنسی را رو قرار میدهد و خراب را داخل. در واقع چنین شخصی با زینت بخشیدن به کار خود، آنچه برخلاف مصلحت دیگری است در اختیارش میگذارد.
وی با اشاره به آیه 10 سوره فاطر؛ «وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ»، سحر و جادو را نیز مشمول چنین مکرهایی دانست و افزود: خیانت، نقیض مصلحت است؛ چه در معاملات و چه در معاشرات. انسان مؤمن باید خیر و صلاح سایر مؤمنان را بخواهد و ظاهر و باطنش نسبت به آنها یکسان باشد؛ نه آن که ظاهر خود را خیر نشان بدهد، در حالی که بر ضرر دیگران نقشه میکشد. ابن عباس از پیغمبر اسلام(ص) نقل کرده است که فرمود: «هر کس شب را به سر برد و در دلش قصد خیانت به برادر مسلمانش را داشته باشد، آن شب و روز بعدش را در خشم خدای متعال سپری میکند؛ مگر آن که توبه کند؛ و اگر در چنین حالتی بمیرد بر غیر آیین اسلام مرده است.» حتی ممکن است نقشه هم نکشیده باشد، ولی همین که در قلبش چنین قصدی دارد، کافی است.
حضرت استاد در ادامه به احادیثی دیگر در همین رابطه اشاره کرد که از مجموع آنها برخی آثار شوم دنیوی و اخروی این رذیله اخلاقی به دست میآید. از مهمترین عواقب این رذیله، خروج از دین مبین اسلام و محشور شدن با یهودیان در روز قیامت است؛ زیرا یهودیان همواره، حتی پیش از ظهور اسلام، بزرگترین مکر و خیانت را نسبت به مسلمانان داشتند. اگر این مکر نسبت به آدمی صاف و خالص و بیریا باشد که به انسان اعتماد کرده، کفر است و آتش جهنم را در پی خواهد داشت. خداوند متعال لطف و عنایت خود را از کسانی که با برادران و خواهران مسلمان خود چنین میکنند، برداشته، آنان را به حال خود وا میگذارد تا خواستههای نفسانیشان آنها را به سوی جهنم سوق دهد. همچنین برکت را از رزقشان گرفته، زندگیشان را تباه و پریشان میسازد؛ به تعبیر دیگر، به «چه کنم، چه کنم» میافتند! تمام این گرههایی که در زندگیها به وجود میآید، نتیجه همین اعمال است!
ایشان این جلسه را با توصیه به استفاده از برکات و ساعات و مناجاتهای ماه مبارک رمضان و دعا برای مؤمنان، به خصوص دعا برای فرج امام زمان(عج)، به پایان برد.