شناسهٔ خبر: 71582600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ارتباط سبک های طراحی داخلی با نورپردازی

در سبک مدرن همان طور که امروز می دانیم با یک جنبش که از انقلاب صنعتی در پایان قرن نوزدهم آغاز شد ظهور کرد طرفداران جنبش مدرن مانند لودویگ میس فن در روهه لو کوربوزیه والتر گروپیوس به دنبال استفاده از متریال ها و روش های جدید عصر صنعت بودند. مدرنیسم در طراحی داخلی اواسط قرن بیستم با چشم اندازی انقلابی و با رهایی از سبک های کلاسیک در دکوراسیون آغاز شد که به دنبال دستیابی به مفاهیم جدید با فضای آزاد و ساده و دلپذیر برای زندگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

ارتباط سبک های طراحی داخلی با نورپردازی

سبک مدرن

در سبک مدرن همان طور که امروز می دانیم با یک جنبش که از انقلاب صنعتی در پایان قرن نوزدهم آغاز شد ظهور کرد طرفداران جنبش مدرن مانند لودویگ میس فن در روهه لو کوربوزیه والتر گروپیوس به دنبال استفاده از متریال ها و روش های جدید عصر صنعت بودند. مدرنیسم در طراحی داخلی اواسط قرن بیستم با چشم اندازی انقلابی و با رهایی از سبک های کلاسیک در دکوراسیون آغاز شد که به دنبال دستیابی به مفاهیم جدید با فضای آزاد و ساده و دلپذیر برای زندگی است.

شروع و پدیدار شدن

جنبش سبک مدرن با ریشه های معماری و طراحی آلمانی و اسکاندیناوی طی سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ زاده شد. سبک مدرن در نیمه اول قرن بیستم محبوبیت بیشتری یافت و پس از آن مشتقات این سبک به عنوان مدرن و پست مدرن شناخته می شوند. این سبک طراحی داخلی از جنبش باهاوس مدرسه ای که در آلمان در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد متولد شده و از نخستین سبک ها برای تکمیل فرم و عملکرد است.

اصول مشترک سبک مدرن

بیان حجمی فضایی به جای حجمی سلب

تأکید بر تعادل به جای تقارن

پرهیز از آرایه ‌ها

مدل نورپردازی در سبک مدرن

در طراحی داخلی سبک مدرن، نورپردازی نقش حیاتی در تکمیل زیبایی و سادگی فضا ایفا می‌کند. در این سبک، نور باید نه تنها به عنوان یک عنصر عملکردی، بلکه به عنوان یک ویژگی زیبایی ‌شناسانه مورد توجه قرار گیرد. نورپردازی مدرن معمولاً شامل استفاده از نورهای نرم و غیرمستقیم است که فضا را به شکلی لطیف و دلپذیر روشن می‌کند. برای تکمیل سبک فرم‌های هندسی ساده و کوچک ، استفاده از چراغ‌های هالوژن و با رنگ‌های نور طبیعی یا سفید سرد بسیار رایج است. محصولاتی همچون پروژکتور ال ای دی ساده با طراحی‌های مدرن و مینیمالیستی، می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به روشنایی فضا کمک کنند .

انتخاب رنگ و نوع منبع روشنایی

با استفاده از رنگ‌های سفید و نقره‌ای، تناسبی عالی با مبلمان و متریال‌های طبیعی چون چوب، سنگ و فلزات پیدا کنند. علاوه بر این، در طراحی مدرن، پرهیز از چراغ‌های پر زرق و برق و تزئینی، باعث می‌شود تا نور به طور طبیعی و غیر تهاجمی به فضای داخلی منتقل شود و در عین حال حفظ سادگی و آرامش فضایی برای سکونت را تضمین کند. نورپردازی صحیح در سبک مدرن، به ایجاد تعادل بین فرم و عملکرد کمک کرده و فضای داخلی را به یک محیط راحت و منظم تبدیل می‌کند.

دکوراسیون مدرن

به گونه ای از طراحی اشاره دارد که فضا را با خطوط تمیز و واضح یک پالت رنگ ساده و بیان احساس سادگی همراه می سازد. حذف جزئیات غیر ضروری و استفاده از رنگ های محدود برای حفظ زیبایی و احساس راحتی و همچنین تمایل به استفاده از ترکیب چشمگیری از متریال های طبیعی همچون سنگ چوب و چرم مصنوعی یا واقعی ، در سبک مدرن اهمیت فراوان دارد مبلمان و صندلی ها از عناصر مهم سبک مدرن اند.

جمع بندی سبک مدرن

سبک مدرن می تواند به معنای چیزهای مختلف برای افراد مختلف باشد اما به طور کلی هنگامی که به طراحی مدرن اشاره میکنیم برخی از مفاهیم و استراتژیهای مشابه نیز اغلب یافت میشود شکلهای هندسی متریال طبیعی رنگهای ساده پرهیز از تزئین سبک مدرن در طراحی داخلی شامل تجربه های مختلف بسیاری است. در ساده ترین حالت طراحی مدرن به بازتاب جنبشهای هنر مدرن در داخل خانه ها اشاره دارد. تلاش برای تعریف سبک مدرن احتمالاً ادامه خواهد یافت همان طور که به طور گسترده مورد بحث قرار میگیرد. اما در اصل سبک مدرن دوران خاصی را نشان میدهد.

ویژگی های طراحی مدرن

تأکید بر خطوط افقی و عمودی با منحنی های کمتر

فقدان خستگی یا نا امیدی .

مبلمان کم و افقی با خطوط تمیز

جشن نور طبیعی و پنجره های چشمگیر

متریال های طبیعی مانند چوب بدون رنگ فلز چرم و الیاف طبیعی

پالت رنگ های طبیعت

سطوح انعکاسی مانند فولاد کروم شیشه

روکش های چوبی

ارتیاط سبک های طراحی داخلی با نورپردازی

سبک معاصر

سبک معاصر شامل تعدادی از سبک های توسعه یافته در نیمه دوم قرن بیستم است. فضا هایی با خطوط خالص نرم تر در مقایسه با خطوط خشکی که در طراحی مدرن دیده می شود. در اصل کلمه معاصر به معنی لحظه و اکنون است که تعریف و توضیح معنای این سبک را دشوار می سازد. این سبک بی همتاست زیرا عناصر بسیاری از زیبایی شناسی سبک های دیگر را در بر می گیرد. در سبک معاصر شما می توانید ترکیبی از سبک های مدرن سنتی آرت دکو حتی طراحی های آینده گرا را ببینید.

ویژگی اصلی

نکته بسیار مهم در مورد طراحی معاصر این است که پیوسته در حال تحول است . بر خلاف سبکهای دیگر که دارای اصول و اجزای ثابت و مشخصی هستند. وقتی می گوییم لحظه ای منظورمان چیست؟ یعنی امروز ما از فرم ها و رنگ هایی در طراحی استفاده می کنیم اما در آینده ممکن است این اصول تغییر کنند و متفاوت باشند. در واقع زمان و ایده آل های هنری و زیبایی شناسی مربوط به آن بر سبک طراحی معاصر تأثیر می گذارند.

سبک معاصر چگونه عمل می کند؟

سبک معاصر آرام و بی سروصدا است و با تمرکز بر روی عناصر معماری جزئیات تزئینی توجه به مقیاس های جسورانه و پالت رنگ برای ایجاد یک فضای گرم با جذابیت عمل می کند . خود داری از تجملات زیاد خطوط واضح و یکدست تنوع بافت چون فلز سنگ و شیشه ی مات و روشن استفاده از عناصر ساختاری مانند دیوارهای آجری ، لوله ها ، نور پردازی به سبک قدیمی و بهره گیری از چراغ های فیلامنتی برای رسیدن به یک خانه کاملاً متعادل به سبک معاصر بسیار اساسی است.

نور پردازی

فرم ، یکی از عناصر پایه ای سبک معاصر است و تمرکز بر روی فرم از اهمیت فراوانی برخوردار است. کلید نهایی برای ایجاد طراحی معاصر لایه های زیادی از نور در سراسر فضا است همچنین در یک محیط معاصر باید به اهمیت طراحی نور پردازی توجه داشت؛ چه در چگونگی استفاده از نور طبیعی و چه در لوازم اصلی روشنایی.

خصوصیات

در سبک معاصر، نورپردازی به‌طور ویژه‌ای نقش دارد زیرا باید فضای مدرن و در عین حال پویا و تغییرپذیر این سبک را تکمیل کند. نورپردازی معاصر معمولاً بر استفاده از منابع نور ساده و ظریف، مانند لامپ‌های فیلامنتی و چراغ‌های جدید ، تأکید دارد. این نوع نورپردازی به شکل غیرمستقیم و نرم، به فضا عمق و حس راحتی می‌بخشد. برای تکمیل متریال‌هایی چون فلز، سنگ و شیشه مات، نور سرد و سفید انتخابی مناسب است. متریال ‌های به‌روز، می‌توانند جلوه‌ای مدرن و در عین حال گرم و دلپذیر به فضا ببخشند. در سبک معاصر، از چراغ‌های توکار و دیواری برای ایجاد نورهای پراکنده و فضایی آرام استفاده می‌شود که به همراه خطوط نرم و ترکیب بافت‌ها، به تعادل و هماهنگی فضا کمک می‌کند. نورپردازی در این سبک باید به‌گونه‌ای باشد که هم‌زمان سادگی و پیچیدگی‌های جذاب فضا را نمایان کند.

ارتباط سبک های طراحی داخلی با نورپردازی

انتخاب های خاص در منبع نوری

چون لوسترها و لامپ های ال ای دی و نیز اکسسوری چون چراغ خواب چراغ های تزئینی و آثار هنری انتخاب رنگهای خنثی خاکستری و سیاه و سفید به ویژه در پس زمینه ی فضا در سبک معاصر بسیار رایج است؛ نیز قهوه ای خاکستری مایل به قهوه ای کرم و سفید خالص که رنگهای دیگر نیز با توجه به طراحی فضا افزوده میشوند. سطوح رنگی ممکن است بر روی دیوارها، فرش‌ها، کفپوش‌ها و یا در یک اثر هنری یافت شوند.

مبلمان طراحی داخلی معاصر

با استفاده از شکل‌های هندسی و خطوط آشکار بدون لوازم اضافی و اغلب بدون هیچ گونه حکاکی یا آرایه ‌های بیش از حد هستند. برای ساخت آن ها از مواد طبیعی و متریال ‌های کمیاب مانند چوب ، شیشه مات و یا روشن ، فولاد ضد زنگ ، نیکل و کروم استفاده می‌شود . آرایه‌ها در یک فضای معاصر ساختار هایی با بافت طبیعی به صورت الگو های ظریف ساده و مختصر دارد. همچنین کف پوش های ساده و فرش هایی با طرح های یکدست و شکل های هندسی مورد استفاده قرار می گیرند.

عناصر سازنده سبک طراحی داخلی

پالت رنگ مردانه و خنثی رنگهای طراحی معاصر خاموش و بالغ و مردانه است.

خطوط تمیز و شفاف در نهایت سادگی

تمرکز بر روی فرم و تأثیر آن

راه کارهای انبارش هوشمندانه و زیبا و کاربردی پنهان و نامنتظره مانند کشویی که در راه پله تعبیه شده.

زیبایی شناسی در سادگی مانند پارچه هایی با طرح های مختصر و مفید

توجه به نقش نور و طراحی آن

استفاده از الگوهای شفاف و هندسی

فضای گشاده و دیزاین کم تراکم

تغییر و تحول و تکامل پیوسته

سبک مینیمالیسم

اصطلاح مینیمالیسم ابتدا در میانه های قرن بیستم دهه ۱۹۶۰ در نیویورک پدیدار شد و عمدتاً برای توصیف مجسمه های رابرت موریس و دانلد جاد استفاده می شد. از آن پس معنای این کلمه گسترش یافته و در حال حاضر در زمینه های مختلف هنرهای تجسمی، مد، موسیقی طراحی معماری استفاده می شود . پیشتر در مدرسه باوهاوس در دهه ۱۹۲۰ از طرح هایی با کمترین مواد ممکن استفاده شد که هدف خود از این طراحی را چنین بیان کردند تولید ارزان تر حمل پذیری بهتر و تمیز کردن آسان تر.

هدف اجرای مینیمالیسم

مینیمالیسم به معنای ساده گرایی است؛ در حالی که اصول مینیمالیسم شامل دستور عمل های جدی است . هم چنان فرم ها را کاهش میدهد، پالت ها را محدود می کند، زیادی ها را حذف کرده، فضا های آزاد بسیاری را به وجود می آورد. سادگی و خلوص دو مفهوم بنیادین مینیمالیسم است که از محیطهای تک رنگ و متعادل طرفداری می کند.

نورپردازی مینیمال

در سبک مینیمالیسم، نورپردازی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که فضا را روشن و در عین حال ساده و بی‌حاشیه نگه دارد. در این سبک، استفاده از نورهای طبیعی و نورهای مصنوعی با رنگ‌های ملایم و سرد، برای حفظ سادگی و آرامش فضا ضروری است. نورپردازی‌های توکار، چراغ‌های خطی با طراحی‌های مینیمالیستی، به ایجاد فضای روشن و بدون شلوغی کمک می‌کنند. همچنین، نورهای غیرمستقیم و با زاویه‌های دقیق، فضای داخلی را به‌طور نرم و ملایم روشن می‌کنند تا هیچ گونه تجملی به چشم نیاید. محصولاتی مانند «روشنایی» که دارای خطوط ساده و طراحی‌های مدرن هستند، به خوبی با این سبک هماهنگ می‌شوند. در مینیمالیسم، نور باید به ایجاد فضاهای آزاد و متعادل کمک کند، بدون اینکه جزئیات اضافه‌ای وارد فضا شود. انتخاب رنگ‌های نور سفید سرد یا طبیعی می‌تواند آرامش و سکوت لازم برای ایجاد فضایی بدون مزاحمت را تأمین کند.

نور پردازی در طراحی داخلی مینیمالیسم

عوامل موثر در طراحی مینیمالیسم

سه چیز بر طراحی مینیمالیستی مهمترین تأثیر را گذاشت :

جنبش هنری د استایل:

د استایل جنبشی هنری در هلند بود که در سال ۱۹۱۷ آغاز شد و حدودا تا اوایل دهه ۱۹۳۰ ادامه یافت جنبش د استایل شامل نقاشان و تندیسگران و معماران و طراحان بود از جمله تئووان دوسبرگ پیت موندریان بارتون لک گریت ریتولد و یاکوب یوهانس پیتر اود. د استایل ساده سازی و انتزاع با کاهش طرح ها و استفاده از شکل و رنگهای ضروری را مطرح کرد.

لودویگ میس فن در روهه و پیروان اش

لودویگ میس فن در روهه معماری آلمانی و پیشگام معماری مدرن بود و سبک معماری او پس از جنگ جهانی زمینه برای طراحی مینیمال را فراهم کرد او بسیاری از ساختمانهای برجسته در شیکاگو و نیویورک و برلین را طراحی کرد فن در روهه به سادگی و وضوح در طرح های معماری خود اصرار داشت با استفاده از مواد مدرن مانند فولاد و صفحه های شیشه ای داشتن چارچوب ساختاری حداقل ایجاد فضای آزاد بیشتر.

طراحی سنتی ژاپن

در طراحی سنتی ژاپنی همیشه تمرکز بر روی آن چیزی است که مورد نیاز است. با نگاه کردن به معماری و طراحی داخلی ژاپنی در می یابیم که رنگ و انتخابهای ساده و خطها و شکلهای خالص در مرکز توجه است. بین طراحی ژاپنی و فرهنگ ژاپن ارتباط وجود دارد و در آن سادگی و ساده گرایی اصل است همه چیز از چگونگی تهیه غذا و چگونگی ارائه و نحوه خوردن آن تا مراسم چای و باغ سنگ - حتی لباسهای سنتی ژاپنی مثل کیمونو همگی تمرکز خود را بر روی سادگی نهاده اند.