به گزارش جامجمآنلاین از ایرنا، در سالهای گذشته یکی از موضوعات مهم و بحثبرانگیز در سیستان و بلوچستان، صدور قبضهای برق میلیونی برای مشترکان این منطقه بوده، این مساله نه تنها باعث نارضایتی مردم شده، بلکه به چالشی جدی برای مسئولان نیز تبدیل شده است.
با افزایش قیمتها و تغییرات اقتصادی، صدور قبضهای برق با مبالغ بالا و میلیونی برای مردم سیستان و بلوچستان به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده، این موضوع بویژه در شرایطی که بسیاری از خانوادهها به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی پرداخت چنین قبضهایی را ندارند، باعث بروز نگرانی و نارضایتی برخی از شهروندان شده است.
یکی از دلایل اصلی صدور قبضهای میلیونی، افزایش تعرفههای برق بوده، این افزایش قیمتها به طور مستقیم بر روی قبضهای برق مشترکان تأثیر گذاشته و باعث افزایش هزینههای زندگی مردم شده؛ از سوی دیگر مصرف بالای برق در برخی مناطق مصرف برق را به طور قابل توجهی افزایش داده که این افزایش مصرف به دلیل استفاده از وسایل گرم کننده و خنک کننده، به صدور قبضهای میلیونی منجر میشود.
مهمتر از همه عدم مدیریت مصرف بوده، بسیاری از خانوادهها به دلیل عدم آگاهی از روشهای مدیریت مصرف برق، به طور غیرضروری برق مصرف میکنند با این وجود عدم تناسب بین درآمد و هزینهها باعث شده تا بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان با درآمدهای پایین، قادر به پرداخت قبضهای میلیونی نباشند.
در برخی مناطق نیز مشکلات زیرساختی و نارسایی در تأمین برق باعث افزایش هزینهها و صدور قبضهای غیرمنصفانه شده که مردم خواستار بهبود زیرساختها و خدمات برقرسانی هستند.
برای حل معضل صدور قبضهای برق میلیونی در سیستان و بلوچستان چندین راهکار و پیشنهاد وجود دارد که آموزش و اطلاعرسانی، بازنگری در تعرفهها و بهبود زیرساختها برخی از آن بوده و نیاز است تا شرکت برق برنامههای آموزشی برای مشترکان برگزار کند تا آنها با روشهای مدیریت مصرف برق آشنا شوند و بتوانند هزینههای خود را کاهش دهند.
با پیگیری ویژه و دستور استاندار سیستان و بلوچستان، کارگروه تخصصی برای بررسی صورتحساب برق مشترکان با محوریت شرکت توزیع نیروی برق استان تشکیل شد، این کارگروه شامل نمایندگان استانداری و شرکت توزیع برق بوده و هدف آن بررسی درخواستهای مشترکان در خصوص صورتحسابهای خود است.
شهروندان سیستان و بلوچستانی میتوانند از تاریخ یکم اسفند ماه تا پایان سالجاری، درخواستهای خود را برای بررسی مجدد صورتحساب از طریق اپلیکیشن «برق من» در بخش خدمات ثبت کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: طبق آخرین دوره صورتحساب صادره مشترکان برق این استان، حدود ۸۵ درصد مشترکان این منطقه از صورتحساب متعارف بهرهمند شدند.
محمد رئیسی با بیان اینکه ۸۴۷ هزار صورتحساب طی آخرین دوره در سیستان و بلوچستان صادر شده، افزود: بیش از ۷۰۲ هزار صورتحساب زیر ۱۰میلیون ریال و از این تعداد، ۴۳۳ هزار صورتحساب، زیر یک میلیون ریال است.
وی ادامه داد: همچنین صورتحساب تمامی مشترکان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان که تا میزان الگوی مصرف تعیین شده مصرف داشته اند، «رایگان» محاسبه شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه حدود سه درصد مشترکان برق این استان صورتحساب نجومی دارند، گفت: تعرفههای بخش خانگی در دو بخش تعرفه مشترکان کم مصرف (در حد الگو) و مشترکان پرمصرف (با مصرف بالاتر از الگو) به تفکیک مناطق مختلف عادی و گرمسیری (تحت تأثیر دما و رطوبت) محاسبه میشود.
وی در بخش تعرفه برق در کل کشور، اظهار کرد: تعرفه برق به صورت عادی و گرمسیری یک تا چهار تقسیم بندی میشود که با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، نوع الگوی هر منطقه مشخص میشود.
رئیسی تصریح کرد: الگوی مصرف برق ماهیانه تابستان در مناطق غیر گرمسیر (به عنوان مثال زاهدان) ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه است که با شروع فصل سرما این عدد به ۲۰۰ کیلووات در ماه کاهش مییابد.
وی ادامه داد: مشترکانی که مصرف برق آنها بیش از الگو باشد در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند، مشمول تعرفههای بالاتر که پلکانی، افزایشی و نزدیک هزینههای تامین برق است، خواهند شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ساختار تعرفهگذاری به گونهای طراحی شده که بیشترین یارانه مشمول مشترکانی میشود که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفتهاند و قبضهای برق ارزانتری دریافت میکنند.
وی استفاده از لوازم برقی پر مصرف مانند هیتر و اسپیلت برقی جهت گرمایش را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش مصرف انرژی دانست و گفت: با توجه به اینکه در فصل سرما باید از حاملهای انرژی مانند گاز و نفت سفید جهت گرمایش بهره برده و یارانه دولت در این بخش در نظر گرفته شده بنابراین استفاده از برق به عنوان انرژی جایگزین به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
∎