شناسهٔ خبر: 71580753 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شخصی که شیمی خوانده، معلم دینی شده است! / خانم معلم می‌رقصد تا روی همه را کم کند!

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش از وضعیت کنونی تبلیغی در کشور اظهار تأسف کرد و گفت: بیش از بیست تا ۲۳هزار طلبه در آموزش‌وپرورش داریم و به قول معروف، یک لشکر آدم داریم، اما در کار تبلیغ فشل هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین؛ حجت‌الاسلام حمید نیک‌زاد، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و دبیر ستاد همکاری‌ها، در نشستی با مبلّغان دینی تبلیغی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در این دوره تمام تلاشمان را به کار بستیم تا امور را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. در دولت چهاردهم از نواحی مختلف تحت فشارهای متعددی قرار داشتیم و هنوز هم وجود هستیم، اما ما کار خودمان را کردیم.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش افزود: همان‌طور که سال گذشته در موضوع آزمون ماده ۲۸ به‌طور صریح بیان کردم، تصمیم ما برای تغییر مواد عمومی و کتاب‌های مرتبط، کاملاً مستقل از مسائل سیاسی یا اهداف انقلاب بود.

کتاب های تخصصی و آموزشی محتوایی سکولار دارد

وی بیان کرد: حقیقت این است که کتاب‌های تخصصی و سرفصل‌های آموزشی آن زمان تا حد زیادی محتوای سکولار داشتند و همان زمان برای یافتن منابع بهتر و مناسب‌تر، با تعداد زیادی از متخصصان متعهد و برجسته دانشگاهی تماس‌هایی گرفتم که این افراد با پیشنهادهای سازنده خود در انتخاب منابع به ما کمک کردند که در صورت استفاده گسترده، محتوای ارزنده و مؤثری ارائه کنند.

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در این راستا با حجت‌الاسلام رستمی، مسئول نهاد مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها تماسی گرفتم و از وضعیت محتوای کم‌ارزش کتاب های دانشگاهی و سکولار انتقاد کردم، چراکه این کتاب‌ها محتوای سکولاری داشتند و مؤلفان آن نیز این عقاید را باور داشتند.

نیکزاد اضافه کرد: کتابی که چندین بار در مدارس و آموزش‌های عالی مطالعه می‌شود، باید از کیفیتی برخوردار باشد که بر ذهن مخاطبان خود اثری عمیق بگذارد، نه اینکه به واسطه عقیده سکولاری نویسنده، این دیدگاه در بدنه دانش‌آموزی و دانشگاهی ما نفوذ کند.

نظام آموزشی از نبود وجود معلمان متخصص رنج می‌برد

مشاور وزیر و دبیر ستاد و همکاری‌های حوزه و وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: درخصوص ساماندهی معلمان نیز نمی‌توان گفت وضعیت رضایت‌بخش است و به‌عنوان مسئول مدرسه، وقتی به انتخاب یک معلم نیاز دارم، اولویت را به معلمانی می‌دهم که در حوزه‌های تخصصی مثل فیزیک یا ریاضی توانمند باشند. حتی با رعایت این اصل نیز گاهی نمی‌توان ساعات تدریس موردنیاز را برای این معلمان به‌طور کامل پر کرد.

مشکل اعتقادی دانش‌آموزان، معلمان یا طلاب؟!

حمید نیکزاد تصریح کرد: امروز اوضاع درس‌های قرآن و دینی اصلاً خوب نیست،چون شخصی که شیمی خوانده، معلم دینی شده است! چرا؟ چون ساعتش پر نشده، به او گفته‌اند دینی یا قرآن هم تدریس کند، درصورتی‌که خودش مشکل عمیق اعتقادی دارد و شاید چند شبهه هم ایجاد کند.

وی تأکید کرد: امروز متأسفانه برخی معلمان مدارس و مراکز آموزشی عالی از آموزش مباحث دینی به‌راحتی می‌گذرند و اهتمامی به این مقوله بسیار مهم ندارند، گاهی نیز در این مدارس، مبانی و دروس مهم و تأثیرگذار، بی‌اهمیت واقع می‌شوند و بیشتر تمرکز بر دروس ضریب بالا و مهم در کنکور است.

دبیر ستاد همکاری‌ها در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به روحانیان حوزوی و شاغل در آموزش‌وپرورش گفت: «امروز یک لشکر آدم داریم، امّا در کار تبلیغ فشلیم! آقا، تبلیغ ما روی زمین مانده! چقدر توانسته‌ایم کودک و جوان و نوجوان جذب کنیم. اوضاع خیلی بدی است. چه‌کار باید انجام دهیم؟ محتوا را باید تغییر بدهیم؟ این‌قدر محتوا را تغییر دادیم، هیچ اتفاقی نیفتاد! باید آموزش بگذاریم؟ این‌قدر آموزش گذاشتیم، هیچ اتفاقی نیفتاد! چه‌کار باید کنیم؟».

نیکزاد افزود: باید شبکه‌های مردمی را پای کار بیاوریم. شبکه‌های مردمی چه کسانی هستند؟ یکی همین معلمان قرآن و دینی‌اند که بیش از چهل‌هزار معلم قرآن در کشور داریم. شخصی که رشته شیمی خوانده، در مدرسه معلم دینی شده و مطالب را نمی‌فهمد! خودش مشکل عمیق اعتقادی دارد، ولی چون ساعتش پر نشده، به او گفته‌اند دینی درس بدهد. او نیز کتاب را خوانده و یک چیزی منتقل می‌کند، شاید چند شبهه هم برای دانش‌آموزان ایجاد کند. چه کسی متولی رسیدگی به این مسائل است؟ هیچ‌کسی! معاون متوسطه آموزش‌وپرورش که اگر بتواند دو تا مشکل خودش را حل کند، خیلی کار کرده است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه، حوزه علمیه خواهران و جامعة الزهرا(س) را هم بی‌بهره از انتقاد نگذاشت و گفت: گزارش‌های متعددی هم از خواهران و هم از برادران طلبه‌ای که جذب می‌شوند، به من می‌رسد و من برای بازگویی برخی موارد خجالت می‌کشم. از حوزه خواهران هم دیگر نگویم که چه گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد! این‌ها با این‌که گاهی با هم دوست و همکار هستند، برای همدیگر می‌زنند؛ مثلاً یک نمونه اینکه «رفته‌اند کیش، با چه وضعی! یا مثلاً روز معلم و هفته معلم که جشن می‌گیرند، گاهی آهنگی می‌گذارند و می‌رقصند! خانم طلبه‌ای که یک سال است جذب شده، وسط مجلس رقص بوده و به قول معروف، می‌خواسته روی همه را کم کند! بعد که به او گفتیم، می‌گوید جمع زنانه بود، شرعاً اشکالی ندارد! به او گفتیم همان‌هایی که آنجا بودند و برایت کف می‌زدند، این گزارش را داده‌اند! بعد این‌ها بین خودشان می‌پیچد و می‌گویند فلانی اصلاً استاد است! ما از این دست نمونه‌ها که بدون هیچ برنامه و ضابطه‌ای وارد حوزه خواهران و برادران شده‌اند، کم نداریم.

امروز معلمان قرآن و دینی آموزش‌وپرورش اصلاً هیچ سامانی ندارند

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: فرضاً من مدیر مدرسه‌ام، اول به‌دنبال یک معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست خوب می‌روم، چون‌ این‌ها در کنکور ضریب دارد! این‌ها باید ۲۴ ساعت موظف پر کنند و اگر ساعتشان پر نشود، سر کلاس قرآن و دینی می‌فرستم. به معلم زیست می‌گویم که می‌توانی قرآن هم تدریس کنی، با تعجب پاسخ می‌دهد: قرآن؟! من تا حالا قرآن نخوانده‌ام. به او می‌گویم حالا بیا، کاری ندارد، قرآن است دیگر! یک الف همزه‌ای بگذارید تا کار جلو برود. به بچه‌ها می‌گویید فلان صفحه را باز کنند و ردیفی هرکس یک آیه بخواند، در انتها هم نمره‌ای به آن‌ها می‌دهید. واقعاً همین است! از معلم درس دینی سؤال می‌کنی، می‌گوید: کاری ندارد، به بچه‌ها می‌گویم فلان صفحه را بخوانند و توضیحی هم بدهند.

بی‌سوادی دانشجویان دانشگاه‌ها

مشاور وزیر آموزش‌وپروش در بخش دیگری از سخنان خود در جمع حوزویان، دانشجویان و استادان دانشگاه (دانشگاه تهران) را هم بی‌نصیب نگذاشت و افزود: من هفت‌هشت سالی است که در دانشگاه تهران تدریس دارم. یک سؤال ساده و بحث تاریخی از دانشجویانم پرسیدم، نمی‌دانستند. به آن‌ها گفتم مگر شما تاریخ نخوانده‌اید؟ گفتند: نه! گفتم سال یازدهم، کتاب تاریخ نخوانده‌اید؟ گفتند: ما فلان مدرسه بودیم، اصلاً این کتاب‌ها را به ما آموزش ندادند! فقط کتاب‌هایی خواندیم که ضریب کنکور داشت. گفتم نمره تاریخ چند گرفتید؟ همه یکپارچه گفتند: بیست! گفتم بیست؟ مگر امتحان ندادید؟ گفتن: نه! گفتم چطور به شما نمره دادند؟ گفتند: به همه از دم بیست دادند! شما ببینید در مدارس و دانشگاه‌های ما چه خبر است!

ورود بدون تخصص به آموزش‌وپرورش از روزنه حوزه علمیه

حمید نیکزاد تأکید کرد: باید قدم‌به‌قدم پیش برویم. حالا این‌ها حساس می‌شوند، حالا فعلاً سال اول صدایش را درنمی‌آورم، سال دوم برای گرفتن مصوبه می‌روم که چه؟ مثلاً این‌ها باید مجوز بگیرند. هرکس که می‌خواهد معلم دینی شود، باید فلان مجموعه حوزوی برود و مجوز بگیرد. بدون مجوز و کد آن مجوز، حق تدریس قرآن و دینی ندارد.

وی به طرح امین اشاره کرد و گفت: طرح امین در ابتدا خوب عمل می‌کرد، ولی از سالی که به‌مرور جذب آموزش‌وپرورش شدند، روزبه‌روز افول یافت، به‌طوری‌ که اکنون فقط عده‌ای افراد مسن( به تعبیر خودشان پیرو پاتال) در طرح مانده‌اند.