به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد، در اختتامیه بیست و دومین دوره کتاب سال دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، به اهمیت و کارکردهای کتاب و دفاع مقدس پرداخت.
وی در سخنان خود، سه کارکرد اصلی برای کتاب برشمرد و گفت: اولین کارکرد، مبارزه با جهل و نادانی است. هر کتابی که منتشر میشود، یک گام به سوی افزایش دانش و آگاهی جامعه برداشته میشود.
صالحی افزود: دومین کارکرد کتاب، رفع جهالت و تبدیل دانش به حکمت است. به این معنا که انسان با بهرهگیری از دانش کسب شده، به فرزانگی رسیده و میتواند از آموختههای خود در زندگی عملی استفاده کند.
وزیر ارشاد گفت: سومین کارکرد کتاب، تغییر زیستبوم انسان است. به این مفهوم که فرد کتابخوان با کسی که کتاب نمیخواند، تفاوت اساسی دارد و کتابخوانی میتواند جبر و جغرافیای وجودی انسان را دگرگون کند.
صالحی در ادامه سخنان خود به کارکردهای دفاع مقدس اشاره کرد و چهار کارکرد برجسته برای آن برشمرد و گفت: اولین کارکرد دفاع مقدس، ایجاد انسجام و همبستگی ملی بینظیر در تاریخ ایران بود. در طول هشت سال جنگ تحمیلی، تمام طبقات، اصناف، اقوام، ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر برای دفاع از کشور ایستادند که این همبستگی در هیچ دوره دیگری از تاریخ ایران دیده نشده بود.
وزیر ارشاد گفت: دومین کارکرد دفاع مقدس، اقتدار ملی بود. در شرایطی که تقریباً تمام جهان با ایران درگیر بودند، ایران توانست با ایستادگی، حتی یک وجب از خاک خود را واگذار نکند، امری که در ۲۰۰ سال اخیر بیسابقه بود. در گذشته، ایران هم در حملات و هم در مقابل تهدیدها، بخشهایی از میهن خود را از دست داده بود.
صالحی سومین کارکرد دفاع مقدس را رشد فضایل انسانی دانست و افزود: ارزشهایی که پیش از این در حد توصیه یا اسطوره بودند، در این دوره عینیت یافتند. نمونههای فراوانی از فضایل انسانی در میان شهدا و ایثارگران وجود داشت که در کتابهای خاطرات دفاع مقدس به تصویر کشیده شدهاند. دفاع مقدس به مثابه دانشگاهی برای تربیت فضایل انسانی عمل کرد.
وی افزود: چهارمین کارکرد دفاع مقدس، سلوک معنوی و عرفانی بود. در کنار فضایل انسانی، بُعد توحیدی وجود انسان تقویت شد و انسان به دنبال اتصال به حضرت حق بود. این حرکت وجودی خاص، اغلب مورد غفلت قرار میگیرد، اما یکی از کارکردهای مهم دفاع مقدس بود.
صالحی در ادامه به کارکرد کتاب دفاع مقدس پرداخت و گفت که این کارکرد نیز سه مرحله دارد. مرحله اول، افزایش دانش ما نسبت به کارکردهای دفاع مقدس، انسجام ملی، اقتدار ملی، فضایل انسانی و تربیتهای روحی آن دوران است. مرحله دوم، رفع جهالت و آمادهسازی ما برای آینده است. اگر از انسجام ملی در آن دوره صحبت میکنیم، باید بیاموزیم که چگونه میتوانیم آن انسجام را دوباره به دست آوریم و از گذشته عبرت بگیریم و آن را چراغ راه آینده قرار دهیم و مرحله سوم و سختتر این است که از جهالت عبور کنیم و به مدنیتی از نوع مدنیت دوره دفاع مقدس برسیم، زیستبوم فردی، جمعی و ملی خود را تغییر دهیم و زیستبومی بنا کنیم که بر مبنای تکثر و منفعت شخصی نباشد.