شناسهٔ خبر: 71560110 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نویسنده کتاب «راز برنده شدن» مطرح کرد؛

ارائه چندین پیام در یک داستان می‌تواند باعث سردرگمی کودک شود

سارا خوش‌نیت گفت: از ویژگی‌های داستان کودک، تک‌موضوعی بودن آن است؛ به این معنا که در هر داستان باید تنها به یک مفهوم توجه شود.

صاحب‌خبر -

سارا خوش‌نیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره درباره دلیل انتخاب سه داستان برای این کتاب بیان کرد: این سه داستان کوتاه، مناسب مخاطبان دبستانی هستند. از آنجا که حجم داستان‌ها کم است، چاپ سه داستان در یک کتاب موجب می‌شود مخاطب از مطالب بیشتری بهره‌مند شود و در عین حال هزینه خرید کتاب برای خانواده‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. از سوی دیگر، تعداد بیشتر داستان‌ها در یک مجموعه می‌تواند برای مخاطب کودک خسته‌کننده شود.

او درباره تأثیر این سه داستان در کنار یکدیگر بر ذهن مخاطب اظهار گفت: از ویژگی‌های داستان کودک، تک‌موضوعی بودن آن است؛ به این معنا که در هر داستان باید تنها به یک مفهوم توجه شود. ارائه چندین پیام در یک داستان می‌تواند باعث سردرگمی کودک شود. بنابراین، انتخاب سه داستان مجزا اما با محوریت ارزش‌های اخلاقی، می‌تواند به درک بهتر مفاهیم توسط کودکان کمک کند.

نویسنده «راز برنده شدن» درخصوص انتخاب شخصیت‌های حیوانی و فضای جنگل برای روایت این پیام‌های اخلاقی توضیح داد: معمولاً شخصیت‌پردازی حیوانات در داستان برای کودکان جذابیت بیشتری دارد. استفاده از شخصیت‌های حیوانی، دست نویسنده را برای طرح حوادث، فضاسازی و شخصیت‌پردازی بازتر می‌کند و امکان بیان نکات منفی داستان را نیز فراهم می‌آورد.

خوش‌نیت در پاسخ به این پرسش که آیا ابتدا داستان‌ها را نوشت یا از ابتدا پیام‌های اخلاقی در ذهنش بوده است، گفت: در ابتدا با مطالعه نهج‌البلاغه و احادیث و روایات ائمه معصومین (ع) به تعدادی از احادیث اخلاقی برخوردم که به نظرم طرح این نکات برای کودکان مفید است. پس تصمیم گرفتم محتوای آن احادیث را در قالب داستان‌های کودکانه مطرح کنم.

او درباره انتخاب سه پیام اخلاقی «تکیه به خود»، «گذشت» و «مهربانی» بیان کرد: متخلق شدن به فضائل اخلاقی از ملزومات رسیدن به رشد و کمال انسانی است. در بین فضائل اخلاقی، برخی برای کودکان ملموس‌تر و قابل‌درک‌تر هستند که این سه مورد نیز از جمله آن‌هاست.

این نویسنده درباره نقش تصاویر در کتاب و میزان هماهنگی آن‌ها با داستان‌ها اظهار داشت: با وجود محدودیت‌هایی که تصویرگر در تعداد تصاویر داشته است، تصاویر کتاب مناسب و هم‌سو با انتقال پیام داستان‌ها هستند.

او درباره میزان دخالت خود در روند تصویرگری کتاب گفت: اجرای سبک و جزئیات بر عهده تصویرگر بوده و او جزئیات جذابی را در تصاویر آورده‌اند. تنها در چند مورد، تغییرات جزئی در رنگ‌آمیزی و پس‌زمینه اعمال شد.

کتاب «راز برنده شدن» با هدف آشنا کردن کودکان با مفاهیم اخلاقی از طریق داستان‌پردازی، در ۲۴ صفحه و بهای ۴۸ هزار تومان از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.