به گزارش آنا، مجید عبداللهی، معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی مدارس کشور، در یازدهمین همایش و نمایشگاه ملی مدرسه ایرانی معماری ایرانی اسلامی، ضمن تبریک روز مهندس به تمامی مهندسان و جامعه مدرسهساز کشور، از تلاشهای مستمر وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور در راستای بهبود فضاهای آموزشی سخن گفت.
عبداللهی با بیان اینکه سازمان نوسازی تولیت ساخت فضاهای آموزشی را برعهده دارد، ادامه داد: فضاهای آموزشی و مدارس را برای آینده ایران اسلامی و دانش آموزان در کشور میسازد.
وی تصریح کرد: این همایش با هدف بررسی و تحقق راهکارهای موجود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شده و یکی از ویژگیهای کلیدی آن، توجه به معماری نوآورانه و تحولگرا در طراحی مدارس است. برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به عنوان یکی از برنامههای شش گانه سند تحول یکی از کلید واژههای اساسی است. رفتن به سمت معماری با رویکرد فرایندی، نوآورانه و تحولگرا است، فضایی که بتواند چند بعدی به نیازمندیهای مورد نیاز دانش آموزان پاسخ دهد و یک فضای پاسخگو برای دانش آموزان ایجاد کند.
عبداللهی در ادامه اظهار داشت: توجه به اقتضائات بومی و محلی و استفاده از معماری ایرانی اسلامی، از مهمترین اهداف این همایش است. او تاکید کرد: این همایش به دنبال ایجاد فضاهایی است که به تمامی نیازهای آموزشی و روانی دانشآموزان پاسخ دهد.
وی همچنین به دستاوردهای این همایش اشاره کرده و افزود: در این همایش، ۴۲۰۴ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، ۳۱۳ اثر پس از داوری به نمایشگاه راه یافتند.
عبداللهی اضافه کرد: عکاسیهایی که از فضای آموزشی به این موضوع پرداختهاند و بحثهای گرافیک و هنرهای تجسمی جزو محورهایی است که در این حوزه همایش به آنها پرداخته شده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از مسکن پرتکرارترین و متکثرترین فضای عمومی که در کشور ساخته میشود مدرسه است گفت: ۹۸ هزار مدرسه دولتی و ۱۵ میلیون دانش آموز و ۵۴۰ هزار کلاس داریم که تلاش شده که خروجی و دستاوردهای این نمایشگاه دنبال و اجرا شود.
عبداللهی با بیان اینکه در فراخوان همایش در هشت بخش، آثار و مدارس و فضاهای طراحی شده خواسته شد افزود: بخش طراحی حرفهای، بخش دانشجویی که آثار ارسال شد. بحث مستند نگاری نقادانه از دید گوشهها و افقهای موفق و ناموفق در حوزه معماری، یکی از بحثهای جدیست، در حوزه نوسازی مدارس و در این همایش، نقدهایی که در حوزه معماری و ساخت فضای آموزشی وجود دارد را در گردهماییهای علمی به آنها بپردازیم و سعی کنیم در افق پیش رو تا آنجایی که امکان پذیر است مشکلات ساخت فضای آموزشی را که از منظر معماری وجود دارد را رفع و رجوع کنیم.
معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین به تلاشهای مستمر برای تحقق شعار دولت در زمینه نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش به دنبال ایجاد الگوهایی پایهای برای تحقق عدالت آموزشی است.
وی با بیان اینکه حوزه خیرین مدرسه ساز بیش از ۵۰ درصد مدارس کشور را میسازند، عنوان کرد: آنچه در این همایش تبدیل به نقشه میشود، اجرایی خواهد شد.
عبداللهی ادامه داد: از مجموع ۴۴۸ اثری که در ۱۰ دوره گذشته به این همایش رسیده بیش از ۱۶۸ مدرسه محصول تفکر معماران در جامعه حرفهای، دانشجویی و ادارات کل نوسازی مدارس کشور شکل اجرا شده است.
عبداللهی از تمامی دستاندرکاران این همایش، از جمله معماران، دانشجویان، مشاوران، و همکاران اداره کل نوسازی مدارس استانها تشکر و قدردانی کرد و تاکید کرد که این همایش گامی مهم در جهت بهبود شرایط آموزشی در ایران اسلامی است.
انتهای پیام/