شناسهٔ خبر: 71558070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دلار زدگی در بازار‌های غیر رسمی خودرو/ پیش بینی‌ها در بازار خودرو چه می‌گوید؟

به اعتقاد یک مدرس دانشگاه؛ تا زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد کشش افزایش دارد، قیمت خودرو نیز رو به افزایش خواهد بود؛ چرا که شیوه نرخ‌گذاری در بازار‌های غیر رسمی کاملا دلار زده است؛ پس می‌توان گفت که بازار خودرو مانند بسیاری از دیگر بازار‌های غیر مولد از طریق نرخ دلار کشف قیمت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ بازار خودرو هرچند که نسبت سال گذشته کمی سازمان دهی بهتری دارد، اما همچنان این بازار و این صنعت تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله دارد. در سال‌های گذشته خرید اتومبیل از کارخانه‌های ایرانی بدون قرعه کشی غیر ممکن بود و همزمان با این آشفتگی که تبدیل به لاتاری عجیب شده بود، واردات خودرو نیز غیر ممکن‌تر می‌نمود. به هرجهت امروز به نظر می‌رسد علی رغم سخت بودن روند واردات خودرو آغاز شده است و بجز در مورد یک خودروساز، دیگر قرعه کشی تعیین کننده نیست.

اما به هر جهت افزایش شدید نرخ دلار و یورو در بازار آزاد و تغییرات نرخ ارز در مرکز مبادله طلا و ارز، آن هم در روز‌های پایانی سال که معمولا به طور سنتی افزایش تقاضا برای خودرو موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. حال سوال اینجاست که آیا افزایش قیمت دلار خودرو‌های وارداتی را گران می‌کند؟ و پیش بینی‌ها در خصوص بازار خودرو چه می‌گوید؟

مرتضی مصطفوی مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو درگفت‌وگو با خبرنگار آنا در خصوص تغییرات قیمت خودرو‌های وارداتی با توجه به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد گفت: تا زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد کشش افزایش دارد، قیمت خودرو نیز رو به افزایش خواهد بود؛ چرا که شیوه نرخ گذاری در بازار‌های غیر رسمی کاملا دلارزده است و با نوسان قیمت دلار تعیین نرخ می‌شود؛ پس می‌توان گفت که بازار خودرو نیز مانند بسیاری از دیگر بازار‌های غیر مولد از طریق نرخ دلار کشف قیمت می‌شود. باید توجه داشت که در این فضا واردات خودرو در کاهش قیمت‌ها از طریق سنگین کردن کفه عرضه تاثیر گذار است، اما این اثر به اندازه تبعات افزایش نرخ ارز نیست.

وی ادامه داد: به هر جهت در موضوع قیمت خودرو‌های وارداتی نوع و کلاس خودرو در تعیین نرخ بسیار حائز اهمیت است و افزایش قیمت دلار در خودرو‌های کم مصرف، لوکس، اقتصادی متفاوت است. یعنی می‌توان گفت که میزان تغییرات قیمت خودرو‌های وارداتی با نوسانات ارزی به جنس و تنوع بازار بستگی دارد.

وابستگی وضعیت قطعه ساز و خودروساز به یک دیگر 

مصطفوی تصریح کرد: در صنعت خودروسازی ایران وضعیت و حال قطعه ساز و خودروساز رابطه مستقیمی با یک دیگر دارد و هر چه قطعه سازان وضعیت بهتری داشته باشند، وضعیت خودروسازی نیز بهبود خواهد یافت. به هر جهت واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مثبتی است، اما نباید انتظار داشته باشیم که نتایج این تغییر رویکرد را طی چند هفته مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی شرطی لازم برای اعتلای این صنعت است، اما شرط کافی نیست؛ به همین دلیل مسئولان باید مراقب باشند که مقوله واگذاری به بخش خصوصی ایجاد رانت برای افراد و جمعیت خاصی نکند و بخش خصوصی سبب اعتلای صنعت خودرو شود نه خصوصی سازی منافع صنعت خودرو! صنعت خودرو نیاز به بنگاه داری خصوصی دارد و بخش خصوصی نشان داده است که اگر متخصص باشد می‌تواند کار را بسیار بهتر از دولت انجام دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: برای افزایش بهره وری و تیراژ تولید در صنعت خودروسازی باید به موضوعاتی مانند وضعیت قطعه سازان، کارآمدی مدیران و دیگر عوامل توجه کرد. به هر جهت انتظار می‌رود که وضعیت تولید در ایران خودرو بهتر از سایپا باشد و وضعیت تولید تا پایان سال جاری نیز بهبود خواهد یافت.

آیا قیمت خودرو در سال آینده کاهش می‌یابد؟

مصطفوی اظهار کرد: در خصوص آینده قیمت خودرو نیز مجددا تاکید می‌شود که قیمت این کالا در ارتباط مستقیم با قیمت دلار است و با توجه به روند افزایشی نرخ ارز نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم.

انتهای پیام/