تسلا در چین رویکردی تهاجمی در قبال منتقدان خود اتخاذ کرده است. این شرکت با شکایت از مشتریان و خبرنگارانی که از کیفیت خودروهایش انتقاد کردهاند، تلاش میکند صدای مخالفان را خاموش کند.
به گزارش ایتنا و به نقل از اتوبلاگ، در یکی از موارد برجسته، ژانگ یازو، پس از تصادفی که به گفته او ناشی از نقص ترمز خودروی مدل ۳ تسلا بود، بهطور عمومی از این شرکت انتقاد کرد. تسلا او را به افترا متهم کرد و دادگاهی در چین ژانگ را به پرداخت بیش از ۲۳٬۰۰۰ دلار غرامت و عذرخواهی عمومی محکوم نمود.
و این تنها مورد هم نبوده است؛ در چهار سال گذشته، تسلا حداقل از شش مالک خودرو در چین که از نقصهای فنی یا حوادث مرتبط با خودروهای این شرکت شکایت داشتند، به دادگاه شکایت کرده است. همچنین، تسلا از حداقل شش وبلاگنویس و دو رسانه چینی که مقالات انتقادی درباره این شرکت منتشر کرده بودند، شکایت کرده و در بیشتر این پروندهها پیروز شده است. این استراتژی حقوقی تهاجمی در صنعت خودروسازی غیرمعمول است و با حمایت مقامات بلندپایه چینی، از جمله لی چیانگ، نخستوزیر کنونی چین و رئیس سابق حزب در شانگهای، تقویت شده است. این حمایتها به تسلا امتیازات مالی و تجاری قابلتوجهی در چین اعطا کرده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از اتوبلاگ، در یکی از موارد برجسته، ژانگ یازو، پس از تصادفی که به گفته او ناشی از نقص ترمز خودروی مدل ۳ تسلا بود، بهطور عمومی از این شرکت انتقاد کرد. تسلا او را به افترا متهم کرد و دادگاهی در چین ژانگ را به پرداخت بیش از ۲۳٬۰۰۰ دلار غرامت و عذرخواهی عمومی محکوم نمود.
و این تنها مورد هم نبوده است؛ در چهار سال گذشته، تسلا حداقل از شش مالک خودرو در چین که از نقصهای فنی یا حوادث مرتبط با خودروهای این شرکت شکایت داشتند، به دادگاه شکایت کرده است. همچنین، تسلا از حداقل شش وبلاگنویس و دو رسانه چینی که مقالات انتقادی درباره این شرکت منتشر کرده بودند، شکایت کرده و در بیشتر این پروندهها پیروز شده است. این استراتژی حقوقی تهاجمی در صنعت خودروسازی غیرمعمول است و با حمایت مقامات بلندپایه چینی، از جمله لی چیانگ، نخستوزیر کنونی چین و رئیس سابق حزب در شانگهای، تقویت شده است. این حمایتها به تسلا امتیازات مالی و تجاری قابلتوجهی در چین اعطا کرده است.

منتقدان بر این باورند که این رویکرد تسلا میتواند تأثیر منفی بر آزادی بیان و حقوق مصرفکنندگان داشته باشد. در حالی که در ایالاتمتحده، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، خود را مدافع آزادی بیان معرفی میکند، در چین، شرکت تحت مدیریت او از سیستم قضایی برای خاموش کردن صداهای مخالف استفاده میکند. این اقدامات نگرانیهایی را درباره تأثیر روابط نزدیک ماسک با مقامات چینی و آمریکایی بر شفافیت و پاسخگویی در صنعت خودروسازی برانگیخته است.
علاوه بر این، گزارشها حاکی از آن است که رسانههای چینی از پوشش انتقادی درباره تسلا خودداری میکنند. دو خبرنگار مستقر در شانگهای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتهاند که سردبیران به آنها دستور دادهاند از انتشار مطالب منفی درباره تسلا پرهیز کنند، زیرا این شرکت از حمایت دولت شانگهای برخوردار است. این محدودیتها در پوشش رسانهای، همراه با استراتژی حقوقی تهاجمی تسلا، به ایجاد فضایی منجر شده است که در آن مصرفکنندگان و خبرنگاران از بیان انتقادات خود هراس دارند.