شناسهٔ خبر: 71547449 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای پویش نه به تصادف در خوزستان تا نیمه فروردین

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به منظور کاهش تصادفات و مرگ و میرها، پویش نه به تصادفات تا نیمه فروردین اجرا می‌شود تا با اطلاع‌رسانی و آموزش، حوادث کمتری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

 پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به اجرای پویش «نه به تصادف» در نوروز ۱۴۰۴ گفت: بیشترین سهم تخلفات رانندگی و تصادفات به عوامل انسانی تعلق دارد و سـالانه حداقل ۲۰ هزار جوان را در تصادفات از دست می‌دهیم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های توسعه، میزان عمر از دست رفته است که در کشور ما مربوط به حوادث جاده‌ای و تصادفات است. سالانه ۸۰۰ هزار مصدوم تصادفات در کشور داریم که بسیاری از آنها معلول و ناتوان می‌شوند.

بختیاری نیا ادامه داد: ۶۰ درصد حوادث و سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری جاده‌های برون شهری و نزدیک به شهر‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، احتمال وقوع حادثه را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: برای رانندگی ایمن توجه به سه نکته مهم ضروری است؛ بستن کمربند ایمنی، خواب‌آلوده نبودن، با حوصله رانندگی کردن و پرهیز از سبقت غیرمجاز، نکاتی هستند که باید در رانندگی رعایت شوند.

وی می‌گوید: نوروز جشن شکفتن طبیعت است و نباید با اندوه از دست دادن عزیزان همراه شود. به همین منظور پویش ملی «نه به تصادف؛ ایمنی و سلامت سفر» از اول  اسفن ماه ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید توجه شود هیجان‌طلبی موجب وقوع حوادث و سوانح ترافیکی می‌شود و در واقع تصادف یک اتفاق نیست، یک انتخاب است!

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی عامل ۷۰ درصد سوانح و تصادفات است؛ ۳۰ درصد موارد تصادفات مربوط به جاده‌ها و خودرو‌ها است و دو عامل خودرو و جاده قاتلان خاموش سفر‌ها نام گرفته‌اند.

عوامل موثر در رفتار پرخطر رانندگان

بختیاری‌نیا گفت: رفتار پرخطر راننده‌ها عامل مهمی در تصادفات رانندگی است و این مساله به چهار عامل روانشناختی شامل هیجان‌طلبی، خشونت‌طلبی، عدم تحمل تنش، شورطلبی و ماجراجویی ارتباط دارد.

وی افزود: عوامل تاثیرگذار بر نحوه رانندگی و سرعت خودرو شامل سن راننده و جنسیت است. شیوه رانندگی از روی بی‌پروایی و جسارت و هیجان‌خواهی، بیشتر در جوانان ۲۳ تا ۲۵ سال دیده می‌شود و بر اساس تحقیقات و آمار و ارقام، مردان نسبت به زنان به دلیل هیجان‌خواهی بیشتر، رانندگی پرخطرتری دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از عواملی که روانشناسان به آن اهمیت داده‌اند بررسی عوامل هیجانی و شخصیتی افراد است. در مطالعات نشان داده شده است ارتباط زیادی بین رفتار افراد و وقوع تصادفات وجود دارد. مطابق آمارها، علت اصلی حوادث و تصادفات، رفتار‌های نمایشی وابسته به هیجانات و رانندگی تهاجمی است.

وی بیان کرد: رانندگی تهاجمی نوعی رانندگی است که در آن راننده تحت تاثیر احساسات و هیجان‌های نامتعادل و نامعقول خودرو را با ناامنی بالا و خلاف مقررات هدایت می‌کند. به طور کلی، هیجان‌زدگی یا هیجان‌خواهی به دلیل شخصیت ناشکیبا، بی‌دقتی و بی‌قراری، زورگویی و قدرت‌طلبی و بی‌پروایی راننده رخ می‌دهد.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: باید بدانیم هیجان‌طلبی خوب است، اما تنها در زمین ورزش و پیست رالی و نه در خیابان‌ها و جاده‌ها. در مورد شخصیت خود و رانندگی‌مان نیز باید بیشتر بدانیم تا بهتر برانیم.

منبع:صدا و سیما