شناسهٔ خبر: 71547227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در دیدار روز گذشته با اهالی چاپ عنوان شد؛

چاپ صنعتی استراتژیک و راهبردی است

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ از آمادگی کامل این وزارتخانه برای پیگیری کارها و برنامه‌های مرتبط با صنعت چاپ با وزارتخانه و نهادهای دیگر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جمعی از فعالان صنعت چاپ عصر یکشنبه (پنجم اسفند ماه) با عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و ایوب دهقانکار مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند و به طرح مسائل و نکته‌های خود درباره مسائل صنعت چاپ پرداختند. در این دیدار علاوه بر احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، جمعی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه و پیشکسوتان صنعت چاپ حضور داشتند.

در این نشست، عباس زارع در سخنانی گفت: من با حوزه صنعت چاپ آشنا هستم و در این حوزه با دستگاه‌های مختلف چاپ کرده‌ام و امیدوارم با کمک هیئت مدیره و صنف، مشکلات پیش روی این صنعت را حل کنیم.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۲ بند ۱۶ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، متولی صنعت چاپ وزارت فرهنگ است، افزود: این صنعت با یک گردش مالی بسیار بالا و تاثیرگذاری بسیار زیاد جزو صنایع سوم دنیا محسوب می‌شود. باید از این آمادگی و ظرفیت در این حوزه استفاده لازم انجام شود. در این حوزه معتقدم که ما باید در وزارت فرهنگ به این اعتقاد و باور برسیم که صنعت چاپ مهم است.

زارع ادامه داد: الان این صنعت در حوزه وزارت فرهنگ است، ممکن است زمانی قانونگذار بگوید که چاپ در حوزه وزارتخانه دیگری است، اما اکنون باید از همه ظرفیت‌های صنعت استفاده بهینه شود و در راستای این اهداف و ماموریت‌ها عمل کنیم.

وی با اشاره به طرح دیپلماسی فرهنگی در برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: به‌نظر من یکی از بخش‌های عمده تحقق دیپلماسی فرهنگی در حوزه صنعت چاپ است، با توجه به ظرفیت کشور و تشکل‌های فعال در آن می‌توان از پتانسیل‌های مختلف بهره برد. به دنبال طرح نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده در این دیدار، به زودی نشست‌هایی با حضور صنف برگزار خواهیم کرد.

زارع با بیان اینکه اگر در را به روی تشکل‌های صنفی صنعت چاپ ببندیم قطعاً اوضاع خوبی نخواهیم داشت، گفت: روز اولی که به دفتر چاپ آمدم، از همکار اداره واردات سوال کردم که میزان واردات محصولات چاپی چه میزان است و عدد به دست آمده این بود که در هشت ماه ابتدایی سال حدود ۲۴ همت واردات محصولات چاپی به کشور داشتیم و همانجا به همکارمان گفتم من روزی خوشحال خواهم بود که این واحد تعطیل شود.

وی همچنین با طرح این موضوع که باید در قالب یک کارگروه مسئله واردات چاپ بررسی شود، یادآور شد: باید در این کارگروه ظرفیت واردات و تولید تتراپک بررسی شود و سرمایه‌گذاری در این بخش هدایت شود تا در شرایط اقتصادی کنونی همه موانع و مشکلات موجود برطرف شود.

زارع در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: امروز بحث نیروی انسانی در صنعت چاپ یک دغدغه جدی است، بسیاری از چاپخانه‌ها از پرسنل بازنشسته دوباره استفاده می‌کنند. در این حوزه باید از ظرفیت‌های موجود در تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در حوزه آموزش و نیروی انسانی استفاده کنیم.

وی همچنین درباره بحث تسهیلات و اعتبارات بانکی، توضیح داد: وزارت فرهنگ اعتبار مشخص و محدودی در حمایت از صنوف مختلف نمایش، سینما، رسانه، کتاب و … دارد و در این میان می طلبد که با همراهی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها دریافت تسهیلات دنبال شود. اگر کمیسیون اقتصادی مجلس ظرفیت‌های صنعت چاپ را بشناسد و در جریان این حجم از واردات قرار بگیرد، قطعاً به مدیریت این فضا کمک می‌کند.

به گفته زارع، اینکه حداقل یک مشکل را از صنعت چاپ حل کنیم به وظایف خود عمل کرده‌ایم، در این میان اما نشست‌ها و جلسات مختلفی را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهیم کرد تا مشکلات را احصا کنیم، در این شرایط سخت اقتصادی و رقابت نابرابر موجود باید به دست‌های همگی شما بوسه زد که در این شرایط کار می‌کنید، ما نیز وظیفه داریم که به شما کمک کنیم تا به خودکفایی نسبی در صنعت چاپ برسیم.

چاپ؛ صنعتی استراتژیک و راهبردی

در بخش دیگر این نشست، ایوب دهقانکار نیز در سخنانی، با اشاره به نگاه معاونت فرهنگی به حوزه چاپ، عنوان کرد: به اهمیت صنعت چاپ از منظرهای مختلف می‌توان پرداخت؛ محصولات چاپی محصولاتی هستند که از بدو تولد تا زمانی که انسان‌ها از این دنیا می‌روند با آن سر و کار داریم و همه شمول است؛ اگرچه صنعت چاپ یک صنعت کاملاً تخصصی است اما مخاطب عام دارد و شمولیت و عمومیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر این صنعت، گردش مالی بالای آن است. الان خیلی از صنایع هستند که دوران فراز و نشیب را تجربه می‌کنند، اما فراز و نشیب این صنعت نسبت به صنایع دیگر کمتر است چون مخاطب فراگیری دارد.

دهقانکار با بیان اینکه ارزآوری در شرایط اقتصادی کنونی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: اینکه ارز کمتری از کشور خارج شود برای ما اهمیت زیادی دارد، در این حوزه معتقدم که صنعت چاپ می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه به ویژگی سوم صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: هر محصول فرهنگی از نظر ما یک رسانه است، کالاهای چاپی تماماً فرهنگی و رسانه هستند و تولی‌گری آن به عهده وزارت فرهنگ است. در این زمینه در کنار دلایل دیگر این نگاه ما به حوزه چاپ، مبتنی بر استراتژیک بودن است، وقتی عوامل را در کنار هم می‌گذاریم و با این نگاه به حوزه چاپ نگاه می‌کنیم همه ما اذعان داریم که چاپ یک صنعت استراتژیک و راهبردی است.

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آمادگی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای پیگیری کارها و برنامه‌های مرتبط با صنعت چاپ خبر داد و گفت: همه ما یک طرف میز هستیم، ما دست شما را برای یاری در این حوزه می‌فشاریم و اعلام می‌کنیم که در حوزه وزارت فرهنگ هیچ مشکلی نخواهید داشت و هر آنچه که مربوط به قانونگذاری و تسهیل واردات و صادرات صنعت چاپ و مواردی دیگر باشد با شما همکاری کامل خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قوانینی که موجب برخی محدودیت‌ها شده‌اند قابل بازنگری و اصلاح هستند، یادآور شد: این آمادگی وجود دارد که برخی قوانین را اصلاح کرده، یا قوانین را عوض کنیم و قانون‌های جدید را به تناسب شرایط و اقتضائات روز بنویسیم.

دهقانکار افزود: ما به مشکلات تامین برق و انرژی و حوزه‌های دیگر چاپ واقف هستیم، در این میان اگر مشکل یا دغدغه‌ای با سایر حوزه‌ها و نهادهای دیگر هم داشته باشید این قول را می‌دهیم که همکاری حداکثری داشته باشیم تا مشکلات حل شود و وظیفه تسهیلگری خود را در امور مختلف به درستی دنبال کنیم.

چاپ صنعتی استراتژیک و راهبردی است

افتخار می‌کنیم که متولی چاپ وزارت فرهنگ است

احمد ابوالحسنی نیز در سخنانی با اشاره به انتصاب عباس زارع به عنوان مدیرکل دفتر چاپ، عنوان کرد: خوشبختانه مدیرکل جدید از خانواده صنعت چاپ است و با دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه آشنا است و لزومی ندارد که درباره اهمیت صنعت چاپ با ایشان صحبت کنیم، باید دست به دست هم مشکلات این صنعت را حل کنیم.

وی ادامه داد: امروز که به صف اول این نشست نگاه می‌کنم به خودم می‌بالم، امروز صنف با عشق و علاقه به اینجا آمده‌اند و با اینکه افراد زیادی دوست داشتند در این مراسم باشند اما به دلیل محدودیت فضا این امکان فراهم نبود.

ابوالحسنی با بیان اینکه طی چهار سال در اتاق بازرگانی و اتاق‌های اصناف فعالیت‌های مختلفی را انجام دادیم، گفت: ما با درایت، مدیریت و هزینه خود صنف جشنواره روز ملی صنعت چاپ را جشن می‌گیریم و همین جا اعلام می‌کنیم که سال آینده روز ملی صنعت چاپ با همکاری وزارت فرهنگ و اتحادیه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دغدغه خروج کارهای چاپی از کشور، افزود: ما پیشنهاد دادیم که کمیسیونی تشکیل شود تا بررسی شود آیا کارهایی که به خارج از ایران فرستاده می‌شود، قابلیت انجام آن در ایران هست یا نیست، دغدغه همه ما این است که سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت درست هدایت کنیم.

ابوالحسنی با طرح این موضوع که باید کار را به کاردان سپرد، گفت: ما با وزارت فرهنگ نه دشمنی داشتیم و نه خواهیم داشت، ما افتخار می‌کنیم که این وزارتخانه متولی صنعت چاپ است، حرف ما این است که وزارت فرهنگ مشکلات ما را حل کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه در رویدادها و رخدادهای مختلف مثل جشنواره و نمایشگاه، به دلایل مختلف وزارت فرهنگ حضور نداشت، افزود: انرژی و ظرفیت بسیار خوبی در این صنف وجود داشت و ما در هیئت مدیره تلاش کردیم که همه آن‌ها را در مسیر بیندازیم، در این میان اما پیشنهاد می‌کنم که همه مثبت فکر کنیم و تلاش کنیم با کمک همدیگر مشکلات این حوزه را حل کنیم.

به گفته وی، باید به این فکر کنیم که حال صنعت چاپ خوب شود، شرایط به خوبی مهیا است تا با کمک مدیرکل دفتر چاپ و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ، مسایل و مشکلات مختلف را حل کنیم.