شناسهٔ خبر: 71546105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گزارش ایمنا از سرنوشت نخستین پیست استاندارد دوچرخه‌سواری کشور؛

رکاب‌زنی در مسیر فراموشی

از کلنگ‌زنی پیست دوچرخه‌سواری زنجان، ۱۲ سال می‌گذرد، اما این پروژه که قرار بود نخستین پیست استاندارد کشور باشد، همچنان نیمه‌کاره مانده و به جای شادی و افتخار، حالا نمادی از وعده‌های فراموش شده و زیرساخت‌های بلااستفاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، ۱۲ سال پیش با حضور وزیر ورزش و جمعی از مسئولان کشوری، کلنگ احداث پیست دوچرخه‌سواری زنجان به زمین خورد، پروژه‌ای که قرار بود نه تنها افتخاری برای استان باشد، بلکه به‌عنوان نخستین پیست استاندارد کشور در این حوزه ثبت شود.

در ابتدا، مسئولان استان زنجان از جمله اداره کل ورزش و جوانان و معاونت عمرانی استانداری پیگیری‌هایی برای پیشبرد پروژه انجام دادند و زیرساخت‌های اولیه نیز تا حدودی فراهم شد، مردم زنجان به تحقق این وعده امیدوار بودند، اما تغییر دولت‌ها، افزایش تورم و کمبود اعتبارات موجب شد این پروژه همچون بسیاری از طرح‌های عمرانی دیگر به فراموشی سپرده شود.

اکنون، پس از گذشت ۱۲ سال، نه‌تنها این پیست افتتاح نشده، بلکه برخی از زیرساخت‌های ایجادشده نیز دچار فرسودگی شده‌اند، طبق گفته مسئولان، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه تنها ۴۰ درصد است و تکمیل آن به اعتبارات قابل‌توجهی نیاز دارد که در شرایط کنونی غیرممکن به نظر می‌رسد.

این در حالی است که زنجان یکی از قطب‌های مهم دوچرخه‌سواری کشور به شمار می‌رود و ورزشکاران سرشناسی همچون مهدی سهرابی از این استان برخاسته‌اند، تکمیل این پروژه می‌توانست بستری برای پرورش استعدادهای جدید باشد، اما حالا به یکی از نمادهای نیمه‌کاره ماندن طرح‌های ورزشی در کشور تبدیل شده است.‌

رکاب‌زنی در مسیر فراموشی

تکمیل پیست دوچرخه‌سواری زنجان نیازمند اعتبار ملی است

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه ساخت پیست دوچرخه‌سواری فقط برای ورزشکاران حرفه‌ای نیست، بلکه برای سالم‌سازی آحاد مختلف جامعه در حال انجام است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها چند پروژه مهم ورزشی استان معطل مانده و ساخت آنها از اعتبارات استانی غیرممکن شده است.

وی می‌افزاید: برای ساخت دو پروژه مهم استان یعنی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و پیست دوچرخه‌سواری نیازمند اعتبار ملی و پیگیر هستیم که این اعتبار اختصاص پیدا کند.

بازرگان با اشاره به اینکه ساخت این پیست از درمان کم هزینه‌تر است و باید همت بیشتری برای پیگیری امورات مربوط به آن وجود داشته باشد، اضافه می‌کند: جلسات متعددی با مسئولان کشوری در این حوزه برگزار شد و استاندار زنجان نیز قول مساعد برای پیگیری داده است، اما با توجه به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه تکمیل نشدن پیست دوچرخه‌سواری در ضلع شرقی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهر زنجان از جمله چالش‌های استان در حوزه ورزش است، ادامه می‌دهد: تکمیل این پیست موجب برگزاری بسیاری از اردوهای معتبر داخلی و خارجی در استان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زنجان در حوزه دوچرخه‌سواری قهرمانان به نامی همچون مهدی محمدی و مهدی سهرابی را دارد، می‌گوید: با تکمیل این پیست می‌توانستیم به قطب دوچرخه‌سواری در کشور تبدیل شویم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان می‌افزاید: راهکاری که ورزش و جوانان به مسئولان استانی و همچنین وزارت ورزش ارائه کرده، تکمیل پیست از طریق مولدسازی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است.

رکاب‌زنی در مسیر فراموشی

سیاست دولت چهاردهم، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان است

مسعود بیات‌منش، معاون عمرانی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه سیاست دولت فعلی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان است، می‌گوید: در این رابطه لیست پروژه‌های نیازمند اعتبار ملی و استانی احصا شده است تا نسبت به تعیین راهبرد مناسب برای آنها اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به بحث ورزش و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها در این حوزه از جمله اولویت‌های استانی است، می‌افزاید: در این رابطه پیگیر تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و همچنین پیست دوچرخه‌سواری استان هستیم.

بیات‌منش ادامه می‌دهد: در همین رابطه بازدیدهای مختلفی از این دو مجموعه مهم صورت گرفته است تا میزان پیشرفت و همچنین موانع آن بررسی و نسبت به تکمیل آنها با بهره‌گیری از اعتبارات ملی و استانی اقدام شود.

ورزشکاران زنجانی محلی برای تمرین دوچرخه‌سواری ندارند

مهدی سهرابی، قهرمان ملی و بین‌المللی دوچرخه‌سواری استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان می‌گوید: دوچرخه‌سواری یک ورزش عمومی و مردمی است و فقط در رده قهرمانی نیست.

وی با اشاره به اینکه از سالیان پیش یکی از پیگیری‌های قهرمانان دوچرخه‌سواری و همچنین هیئت دوچرخه‌سواری، ایجاد مسیرهای دوچرخه برای سالم‌سازی افراد جامعه بوده است، می‌افزاید: در مقطعی از زمان که به دهه ۹۰ برمی‌گردد، طرح مسیرهای دوچرخه‌سواری مطرح شد و شهرداری نیز اقداماتی در این بخش انجام داد اما بعدها ابتر باقی ماند.

قهرمان ملی دوچرخه‌سواری اضافه می‌کند: علاوه بر این طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز در شهر زنجان اجرایی شد اما این طرح نیز با گذر زمان دیگر اجرایی نشد.

رکاب‌زنی در مسیر فراموشی

وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای تمرین قهرمانان به صورت حرفه‌ای و همچنین عمومی‌سازی دوچرخه‌سواری تکمیل پیست است، ادامه می‌دهد: تکمیل پیست نیازمند اعتبار زیادی است که مجموعه استانی باید با هماهنگی و هم‌افزایی نسبت به آن اقدام کند، چرا که پیست دوچرخه‌سواری زنجان با توجه به چوبی بودن آن یک اقدام منحصربه‌فرد در سطح کشور خواهد بود و بدون‌شک ظرفیت زیادی در برگزاری اردوهای ملی و بین‌المللی خواهد داشت.

دوچرخه‌سوار زنجانی، پرمدال‌ترین ورزشکار کشور در این رشته است

فرهاد عصفوری، رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان زنجان نیز با بیان اینکه پرمدال‌ترین ورزشکار کشور، مهدی سهرابی، دوچرخه‌سوار زنجانی است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: باید به خاطر وجود این ورزشکار و سایر ورزشکارانی که در پارالمپیک نیز صاحب‌مقام هستند، نسبت به تکمیل این پیست اقدام شود.

وی می‌افزاید: هیئت دوچرخه‌سواری بودجه خاصی برای تکمیل پیست ندارد و تقریباً بودجه هیئت فقط برای گذران امورات آن است، تنها اقدام هیئت در این حوزه پیگیری از مسئولان مربوطه برای تکمیل این پروژه مهم است.

عصفوری ادامه می‌دهد: این رشته مفرح و کم‌هزینه طرفداران بسیاری دارد اما به علت نبود پیست مناسب در استان زنجان کار را مشکل کرده است.

وی با اشاره به اینکه استاندار سابق و فعلی زنجان قول مساعد برای تکمیل این پیست داده‌اند، می‌گوید: البته قرار بود سال‌جاری این پیست آماده شود که این اتفاق رخ نداد.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان زنجان می‌افزاید: اگر پیست ساخته و تکمیل شود، تنها پیست چوبی و سر پوشیده در ایران محسوب خواهد شد، چرا که پیست‌های زیادی در شهرهای تبریز، کرمان، مشهد و رشت ساخته شده است که اکثراً تمرینی بوده و قابلیت اجرای جهانی ندارد.

به گزارش ایمنا، پیست دوچرخه‌سواری زنجان، که روزی با امید و هیجان کلنگ‌زنی شد، امروز پس از ۱۲ سال به نمادی از پروژه‌های نیمه‌تمام و وعده‌های بر زمین‌مانده تبدیل شده است، در حالی که زنجان به‌عنوان یکی از قطب‌های دوچرخه‌سواری کشور شناخته می‌شود و استعدادهای درخشانی در این رشته دارد، نبود زیرساخت‌های استاندارد، فرصت رشد را از ورزشکاران این استان گرفته است.

با توجه به پیشرفت اندک این پروژه و نیاز آن به اعتبارات قابل‌توجه، به نظر می‌رسد که تکمیل این پیست در آینده‌ای نزدیک ممکن نباشد، مگر آنکه اراده‌ای جدی از سوی مسئولان برای احیای این طرح وجود داشته باشد، آیا این پروژه سرانجام از ایستگاه انتظار عبور خواهد کرد یا همچنان در مسیر فراموشی باقی می‌ماند؟ پاسخ این سوال در تصمیماتی نهفته است که باید امروز گرفته شوند، نه در وعده‌هایی که به فردا موکول می‌شوند.