شناسهٔ خبر: 71541770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مراسم تشییع پیکر شهید نصرالله و بازآفرینی قدرت مقاومت در لبنان

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تهران نوشت:

مراسم تشییع شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و شهید سیدهاشم صفی‌الدین جانشین وی فردا یکشنبه انجام می‌شود. در این خصوص ذکر برخی جنبه‌ها حائز اهمیت است.

پرده اول؛ جایگاه جمعیت و تجمع در لبنان

مقوله جمعیت در تئوری‌های سیاسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا جایی ‏که یکی از ارکان چهارگانه و بنیادی کشورها قلمداد می‌شود. در اسلام و شیعه نیز اهتمام ویژه‌‏ای به مقوله مردم، بیعت، تجمع و آئین‎های دسته جمعی وجود دارد. در لبنان موضوع جمعیت از ‏اهمیتی دو چندان برخوردار است؛ اهمیتی که دارای ریشه‌های سیاسی، امنیتی و دینی است. در ‏جامعه موزائیکی و چندپارچه لبنان مقوله جمعیت و مشتقات آن اعم از روحیه جمعی، همبستگی و وفاداری و هیمنه به یکی از ابزارهای موثر قدرت تبدیل شده است. در این کشور، ۱۸ ‏مذهب در سیاست ورزی و اجرای حاکمیت، دارای جایگاه هستند.

اساساً زمینه ‏شکل‌گیری دو جریان سیاسی عمده موجود در لبنان یعنی جریان ۸ مارس و ۱۴مارس که حامیان ‏مقاومت و رقبای آن را شامل می‌شوند، برخاسته از تجمعی است که در دو تاریخ مذکور (۸ و ۱۴ مارس ۲۰۰۵) انجام شده است. تجمعات در لبنان از این قابلیت برخوردارند که مسیر سیاسی و ‏امنیتی کشور را ترسیم، تحکیم و استوار کنند. از آنجا که «مساله سرشماری» در لبنان بنا به ‏ملاحظات امنیتی و سیاسی به تابو تبدیل شده و حتی دولت نیز از انتشار رسمی نفوس و ‏مسکن امتناع می‌کند، جریان‌های سیاسی و مذهبی تلاش می‌کنند قدرت جمعی خود را در قالب ‏گردهمائی‌ها، تظاهرات، راه‌پیمایی‌ها و آن چه موجب به رخ کشیدن جمعیت می‌شود، بروز دهند.‏

پرده دوم؛ فراتر از شیعیان

جریان شیعی در لبنان بدون شک از متحدترین و همبسته‌ترین جریان‌های موجود در ‏لبنان است. هیچ جماعتی به اندازه جریان شیعه متحد نیست. نه مسیحیان مارونی که بر اثر نفوذ ‏تاریخی- استعماری فرانسه توانسته‌اند خود را جمعیت غالب لبنان جلوه دهند و نه اهل سنت که ‏مهمترین رکن اجرائی حکومتی را در دست دارند، به میزان شیعیان همبسته و متحد نیستند. با این ‏وجود تجمع ۵ اسفند برای وداع با پیکر رهبر مقاومت لبنان، تجمع شیعیان نیست بلکه جمعیت ‏حامیان مقاومت به معنای عام آن است. حتی مقاومت نه به معنای مقاومت خاص اسلامی بلکه ‏مقاومت در معنی استقلال‌طلبی، آزادی خواهی و عزت. در این معنی است که پیش بینی می‌شود ‏خیل عظیمی از مذاهب مختلف لبنانی و حتی آزادی خواهان دنیا از نحله‌های فکری مختلف در ‏مراسم خاکسپاری شرکت کنند.‏

پرده سوم؛ جامعه‌زدایی به عنوان هدف دشمن

دشمنان مقاومت از اهمیت و جایگاه «جمعیت و مردم» در ایده مقاومت و به طور خاص ‏مقاومت در لبنان، مطلع هستند، به همین جهت در سراسر نبرد طوفان‌الاقصی، بخش عظیمی از توان ‏عملیاتی و رسانه‌ای خود را به شکستن انسجام اجتماعی و مردمی محور مقاومت، معطوف کردند. ‏جنایات فجیع علیه جمعیت ساکن در غزه، ویران سازی مناطق مسکونی در جنوب لبنان، تلاش برای ‏دو دستگی بین جمعیت محور مقاومت، ایجاد فضای رعب و تردید برای مردم ایران و ‏بسیاری دیگر از اقدامات امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی دارای پیوست ضد مردمی بوده است. در ‏مواجهه محور ضد مقاومت با مقاومت لبنان، «جامعه زدایی» یکی از مهمترین محورهای آنها بود. به ‏همین جهت تلاش شد اولاً تصویری القا شود که طرفداران مقاومت و میزبانان مقاومت در هیچ ‏کجای لبنان امنیت جانی و روانی نخواهند داشت. ثانیاً لبنان باید در دوگانه مقاومت و ثبات-توسعه ‏یکی را انتخاب کند و ثالثاً چنین وانمود شد که مقاومت در حال حاضر به دلیل واقعیات سیاسی و ‏میدانی موجود، از مردم تهی شده است.‏

پرده آخر؛ محوریت مردم سرمشق مقاومت

محور مقاومت بارها ثابت ‏کرده که می‌تواند با «محوریت مردم»، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تشییع پیکر حاج قاسم ‏سلیمانی با حضور میلیون‌ها نفر در سراسر ایران، یکی از این ابتکارات بود. حضور مردم غزه در ‏جریان تبادل اسرا و همراهی با حماس، یکی دیگر از نمونه‌هایی است که مقاومت توانست با ‏برخورداری از پشتوانه مردمی صحنه را به نفع خود مدیریت کند. اجازه انصارالله یمن برای بازدید ‏عمومی و مردمی از کشتی‌های غول پیکری که موقتاً به نفع مردم فلسطین متوقف و مصادره شدند ‏نمونه‌ای دیگر است و اکنون حزب‌الله که یکی از توانمندی‌های ویژه آن هوشمندی رسانه‌ای و استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مادی ‏و معنوی در نبرد شناختی است، به ‏درستی از ظرفیت مردمی و اجتماعی خود برای نشان دادن قدرت مقاومت و خنثی کردن طرح‌های ‏ضداجتماعی دشمن، استفاده خواهد کرد.‏

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.