به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تهران نوشت:
مراسم تشییع شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان و شهید سیدهاشم صفیالدین جانشین وی فردا یکشنبه انجام میشود. در این خصوص ذکر برخی جنبهها حائز اهمیت است.
پرده اول؛ جایگاه جمعیت و تجمع در لبنان
مقوله جمعیت در تئوریهای سیاسی از جایگاه ویژهای برخوردار است تا جایی که یکی از ارکان چهارگانه و بنیادی کشورها قلمداد میشود. در اسلام و شیعه نیز اهتمام ویژهای به مقوله مردم، بیعت، تجمع و آئینهای دسته جمعی وجود دارد. در لبنان موضوع جمعیت از اهمیتی دو چندان برخوردار است؛ اهمیتی که دارای ریشههای سیاسی، امنیتی و دینی است. در جامعه موزائیکی و چندپارچه لبنان مقوله جمعیت و مشتقات آن اعم از روحیه جمعی، همبستگی و وفاداری و هیمنه به یکی از ابزارهای موثر قدرت تبدیل شده است. در این کشور، ۱۸ مذهب در سیاست ورزی و اجرای حاکمیت، دارای جایگاه هستند.
اساساً زمینه شکلگیری دو جریان سیاسی عمده موجود در لبنان یعنی جریان ۸ مارس و ۱۴مارس که حامیان مقاومت و رقبای آن را شامل میشوند، برخاسته از تجمعی است که در دو تاریخ مذکور (۸ و ۱۴ مارس ۲۰۰۵) انجام شده است. تجمعات در لبنان از این قابلیت برخوردارند که مسیر سیاسی و امنیتی کشور را ترسیم، تحکیم و استوار کنند. از آنجا که «مساله سرشماری» در لبنان بنا به ملاحظات امنیتی و سیاسی به تابو تبدیل شده و حتی دولت نیز از انتشار رسمی نفوس و مسکن امتناع میکند، جریانهای سیاسی و مذهبی تلاش میکنند قدرت جمعی خود را در قالب گردهمائیها، تظاهرات، راهپیماییها و آن چه موجب به رخ کشیدن جمعیت میشود، بروز دهند.
پرده دوم؛ فراتر از شیعیان
جریان شیعی در لبنان بدون شک از متحدترین و همبستهترین جریانهای موجود در لبنان است. هیچ جماعتی به اندازه جریان شیعه متحد نیست. نه مسیحیان مارونی که بر اثر نفوذ تاریخی- استعماری فرانسه توانستهاند خود را جمعیت غالب لبنان جلوه دهند و نه اهل سنت که مهمترین رکن اجرائی حکومتی را در دست دارند، به میزان شیعیان همبسته و متحد نیستند. با این وجود تجمع ۵ اسفند برای وداع با پیکر رهبر مقاومت لبنان، تجمع شیعیان نیست بلکه جمعیت حامیان مقاومت به معنای عام آن است. حتی مقاومت نه به معنای مقاومت خاص اسلامی بلکه مقاومت در معنی استقلالطلبی، آزادی خواهی و عزت. در این معنی است که پیش بینی میشود خیل عظیمی از مذاهب مختلف لبنانی و حتی آزادی خواهان دنیا از نحلههای فکری مختلف در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.
پرده سوم؛ جامعهزدایی به عنوان هدف دشمن
دشمنان مقاومت از اهمیت و جایگاه «جمعیت و مردم» در ایده مقاومت و به طور خاص مقاومت در لبنان، مطلع هستند، به همین جهت در سراسر نبرد طوفانالاقصی، بخش عظیمی از توان عملیاتی و رسانهای خود را به شکستن انسجام اجتماعی و مردمی محور مقاومت، معطوف کردند. جنایات فجیع علیه جمعیت ساکن در غزه، ویران سازی مناطق مسکونی در جنوب لبنان، تلاش برای دو دستگی بین جمعیت محور مقاومت، ایجاد فضای رعب و تردید برای مردم ایران و بسیاری دیگر از اقدامات امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی دارای پیوست ضد مردمی بوده است. در مواجهه محور ضد مقاومت با مقاومت لبنان، «جامعه زدایی» یکی از مهمترین محورهای آنها بود. به همین جهت تلاش شد اولاً تصویری القا شود که طرفداران مقاومت و میزبانان مقاومت در هیچ کجای لبنان امنیت جانی و روانی نخواهند داشت. ثانیاً لبنان باید در دوگانه مقاومت و ثبات-توسعه یکی را انتخاب کند و ثالثاً چنین وانمود شد که مقاومت در حال حاضر به دلیل واقعیات سیاسی و میدانی موجود، از مردم تهی شده است.
پرده آخر؛ محوریت مردم سرمشق مقاومت
محور مقاومت بارها ثابت کرده که میتواند با «محوریت مردم»، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی با حضور میلیونها نفر در سراسر ایران، یکی از این ابتکارات بود. حضور مردم غزه در جریان تبادل اسرا و همراهی با حماس، یکی دیگر از نمونههایی است که مقاومت توانست با برخورداری از پشتوانه مردمی صحنه را به نفع خود مدیریت کند. اجازه انصارالله یمن برای بازدید عمومی و مردمی از کشتیهای غول پیکری که موقتاً به نفع مردم فلسطین متوقف و مصادره شدند نمونهای دیگر است و اکنون حزبالله که یکی از توانمندیهای ویژه آن هوشمندی رسانهای و استفاده از ابزارها و تکنیکهای مادی و معنوی در نبرد شناختی است، به درستی از ظرفیت مردمی و اجتماعی خود برای نشان دادن قدرت مقاومت و خنثی کردن طرحهای ضداجتماعی دشمن، استفاده خواهد کرد.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.